Klin Padiatr 2011; 223(4): 227-230
DOI: 10.1055/s-0031-1279761
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Criteria for the Differential Indication of Asthma Education versus Asthma Instruction for Families of Preschoolers: Results from the Randomized DIAT2 Study (Differential Indication of Asthma Trainings in Toddlers)

Kriterien für die Differenzielle Indikation für Asthmaschulung und Instruktion im Vorschulalter: Resultate der randomisierten DIAT2-StudieJ. Forster1 , G. Ihorst2 , T. Spindler3 , R. Jaeschke3 , R. Szczepanski4
  • 1St. Josefskrankenhaus, Abteilung für Kinder und Jugendmedizin St. Hedwig, Freiburg, Germany
  • 2Universitätsklinikum Freiburg, Zentrum Klinische Studien, Freiburg, Germany
  • 3Fachkliniken Wangen, Kinderklinik für Atemwegserkrankungen und Allergien, Wangen, Germany
  • 4Kinderhospital Osnabrück, Kinder- und Jugendmedizin, Osnabrück, Germany
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Publication Date:
22 June 2011 (online)

Abstract

Background: Asthma management of preschoolers is more improved by a family oriented psycho-educational program provided by a multi-professional team than by a short instruction alone. For some families however an instruction could be sufficient. Criteria to assign education or instruction to asthmatic schoolchildren (DIA) have been evaluated [12]. This paper describes the use of those criteria in the Preschoolers’ and parents’ asthma education trial (P2AET) [14].

Patients: DIA at study entry were available of 233 children (aged 2–5 [mean 3.9] years) participating in the randomised controlled P2AET (education, instruction, waiting group). Children had been included after having at least 3 obstructive episodes in their life plus chronic or recurrent wheeze in the 6 months before the start of the study. 74 % were on inhaled corticosteroids.

Methods: Logistic regression procedures were used to assess the predictive value of DIA and possible confounders on the success of the interventions (education and instruction).

Results: Regarding the outcome “better in asthma management test” education is superior to instruction (OR 5.2; CI 1.7–16). DIA “quarrel about inhalation” indicates an even greater advantage of education (OR 19; CI 2–176). An equal high advantage was found, when there was NO “need for peer support” (OR 11; CI 2–64).

Conclusion: Families with asthmatic preschoolers displaying dysfunctional interaction, which can only be corrected in an educational process, should be provided with the psycho-educational program promptly.

Zusammenfassung

Hintergrund: Das Asthmamanagement von Vorschulkindern kann durch eine multiprofessionelle familienorientierte Schulung stärker verbessert werden als durch eine Instruktion [14]. Für einige Familien ist aber möglicherweise die Instruktion ausreichend, während für andere unmittelbar Schulungsbedarf besteht. Für Schulkinder sind Kriterien für die differenzielle Indikation zur Asthmaschulung (DIA) evaluiert [12]. Diese Arbeit beschreibt die Anwendung dieser Kriterien auf die Kinder und ihre Familien, die an der Studie zur Evaluation der Asthmaschulung im Vorschulalter (P2AET) teilnahmen.

Patienten: Von 233 Kindern (2–5 [Durchschnitt 3,9] Jahre alt), die an der dreiarmigen (Schulung, Instruktion, Wartegruppe) P2AET-Studie teilnahmen, lagen die initial erhobenen DIA vor. Zum Einschluss mussten die Kinder mindestens 3 obstruktive Episoden in ihrem Leben gehabt und in den letzten 6 Monaten ein intermittierendes oder persisitierendes Asthma haben. Regelmäßig Kortison inhalierten bei Einschluss 74%.

Methode: DIA und mögliche Störgrößen wurden in statistischen Modellen auf die Vorhersage für den Interventionserfolg (Schulung vs. Instruktion) getestet.

Ergebnisse: Beim Endpunkt „Verbesserung im Asthma-Management-Score” ist die Schulung der Instruktion überlegen (OR 5.2; CI 1,7–16). Besteht „Streit bei der Therapieanwendung” ist der Vorteil der Schulung noch größer (OR 19; CI 2–176), ein ähnlich erhöhter Vorteil (OR 11, CI 2–64) besteht, wenn KEIN „Bedarf für soziale Unterstützung” besteht.

Schlussfolgerung: Familien mit asthmatischen Vorschulkindern, in denen eine dysfunktionale Interaktion beobachtet wird, sollten unmittelbar eine multiprofessionelle familienorientierte Schulung erhalten.

References

  • 1 Arbeitsgemeinschaft Asthmaschulung im Kindes- und Jugendalter e. V; . >Hrsg Handbuch Qualitätsmanagement in der Asthmaschulung von Kindern und Jugendlichen. Zuckschwerdt, 3.  Auflage, Stuttgart 2007;  ISBN-13: 9783886039227
  • 2 Bacharier LB, Boner A, Carlsen KH. et al . Diagnosis and treatment of asthma in childhood: a PRACTALL consensus report.  Allergy. 2008;  63 5-34
  • 3 Breslow NE, Day NE. Statistical Methods in Cancer Research, Volume I: The Analysis of Case-Control Studies, IARC Scientific Publications.  No. 32, Lyon, France: (International Agency for Research on Cancer.) 1980; 
  • 4 Bundesgesetzblatt: Siebzehnte Verordnung zur Änderung der Risikostruktur-Ausgleichsverordnung (17. RSA-ÄndV) http://www.g-ba.de/downloads/62-492-252/2008-03-31-RSAV17.pdf 9.4.2011
  • 5 Coffman JM, Cabana MD, Halpin HA. et al . Effects of asthma education on children's use of acute care services: a meta-analysis.  Pediatrics. 2008;  121 575-586
  • 6 Eyermann R. Was wird aus unsern Kindern und Jugendlichen? Kardiovaskuläres Risikofaktorenprofil von Adoleszenten und jungen Erwachsenen in Deutschland.  Klin Padiatr. 222;  2010 110
  • 7 Guevara JP, Wolf FM, Grum CM. et al . Effects of educational interventions for self management of asthma in children and adolescents: systematic review and meta-analysis.  BMJ. 2003;  326 1308-1309
  • 8 Kleber M, Schaefer A. et al . Lifestyle intervention “Obeldicks Mini” for obese children aged 4 to 7 years.  Klin Padiatr. 2009Sep;  221 290-294
  • 9 Lichtenstein S, Teufel, Weiland C. et al . Ein 6-monatiges Präventionsprogramm vermindert das Adipositasrisiko von Grundschülern.  Klin Padiatr. 2009;  221 101
  • 10 Nationale Versorgungsleitlinie Asthma 2009, Version 1.2(2010) http://www.versorgungsleitlinien.de/themen/asthma/pdf/nvl_asthma_lang.pdf (01.04.2011)
  • 11 Rosier MJ, Bishop J, Nolan T. et al . Measurement of functional severity of asthma in children.  Am J Respir Crit Care Med. 2004;  149 1434-1441
  • 12 Schulte im Walde J, Szczepanski R, von Schlippe A. Differentielle Indikation zur Asthmaschulung im Kindes- und Jugendalter.  Prävention und Rehabilitation. 2005;  17 52-64
  • 13 Szczepanski R, Gebert N, Hümmelink R. et al . Outcome of structured asthma education in childhood and adolescence.  Pneumologie. 1996;  50 44-48
  • 14 Szczepanski R, Jaeschke R, Spindler T. et al . Preschoolers’ and parents’ asthma education trial (P2AET) – a randomized controlled study.  Eur J Pediatr. 2010;  169 1051-1060
  • 15 Weingarten SR, Henning JM, Badamgarav E. et al . Interventions used in disease management programmes for patients with chronic illness-which ones work? Meta-analysis of published reports.  BMJ. 2002;  325 925
  • 16 Zemek RL, Bhogal SK, Ducharme FM. Systematic review of randomized controlled trials examining written action plans in children.  Arch Pediatr Adolesc Med. 2008;  162 157-163

Correspondence

Prof. Johannes Forster

St. Josefskrankenhaus

Abteilung für Kinder und

Jugendmedizin

St. Hedwig Sautierstraße 1

79104 Freiburg

Germany

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