Zusammenfassung
Bei Patienten mit rheumatoider Arthritis (RA) ist die Schulter häufig betroffen. Die
Folgen sind Schmerzen, Bewegungseinschränkungen und körperliche Behinderungen. Häufig
ist der Befall der Schulter aber unauffällig und die klinischen Symptome sind unspezifisch.
Dennoch sollte der Befall der Schulter beim Rheumapatienten immer in Betracht gezogen
werden und früh erkannt werden. Das Röntgenbild ist im frühen Stadium häufig unauffällig,
zur Beurteilung des weiteren Verlaufs aber unbedingt notwendig. Die konservative Therapie
ist die primäre Therapie und beinhaltet pharmakologische und physikalische Therapieregime.
Diese Übersichtsarbeit soll einen Überblick über die möglichen konservativen Therapieoptionen
neben der medikamentösen Basistherapie geben. Ziel der konservativen Therapie ist
die Verbesserung der Schulterbeweglichkeit, die Stimulierung der Muskelfunktion und
die Reduktion von Entzündung. Dabei muss die konservative Therapie in den interdisziplinären
Therapieplan des Patienten eingebunden sein.
Abstract
The shoulder is frequently affected in patients with rheumatoid arthritis (RA), often
resulting in pain, loss of range of motion, and functional disability. However, shoulder
involvement is usually inconspicuous and the clinical manifestations are not specific.
Nevertheless, shoulder involvement should be sought routinely and detected early.
Although normal radiographic findings do not rule out shoulder involvement, they are
crucial for detecting micro- and macro lesions. Conservative management is the primary
treatment, including pharmacological and physical therapy regimes for patients with
mild symptoms and functional disability. This review aims to give an overview over
the conservative treatment options in patients with rheumatoid arthritis and shoulder
involvement. Conservative treatments should aim to optimise the range of motion of
the shoulder, maintain muscle function and reduce inflammation. The conservative treatment
should be incorporated into the overall treatment plan.
Schlüsselwörter
rheumatoide Arthritis - Schulter - konservative Therapie
Key words
rheumatoid arthritis - shoulder - conservative treatment
Literatur
- 1
Petersson CJ.
Painful shoulders in patients with rheumatoid arthritis. Prevalence, clinical and
radiological features.
Scand J Rheumatol.
1986;
15
275-279
- 2
Bajocchi G, La Corte R, Locaputo A. et al .
Elderly onset rheumatoid arthritis: clinical aspects.
Clin Exp Rheumatol.
2000;
18
(S 20)
S49-S50
- 3
Han JS, Chen XH, Sun SL. et al .
Effect of low-and high-frequency TENS on met-enkephalin-arg-phe and dynorphin A immunoreactive
in human lumbar CSF.
Pain.
1991;
47
295-298
- 4
Ebenbilcher GR, rdogmus CB, Resch KL. et al .
Ultrasound therapy for calcific tendinitis of the shoulder.
New Engl J Med.
340
(20)
1533-1538
- 5
Gerdesmeyer L, Wagenpfeil S, Haake M. et al .
Extracorporal shock wave therapie for the treatment of chronic calcifying tendonitis
of the rotator cuff.
JAMA.
290
(19)
2573-2580
- 6
Schmitt J, Haake M, Tosch A. et al .
Low-energy extracorporal shock-wave treatment (ESWT) for tendiniti of the supraspinatus.
A prospective, randomized study.
J Bone Joint Surg [Br].
2001;
83-B
873-876
- 7
Binder A, Parr G, Hazleman B.
Pulsed electromagnetic field therapy of persistent rotator cuff tendinitis.
Lancet.
1984;
695-698
- 8
Gratz S, Göbel D, Behr TM. et al .
Correlation between radiation dose, synovial thickness, and efficacy of radiosynoviorthesis.
J Rheumatol.
1999;
26
1242-1249
- 9
Rittmeister T, Böhme S, Rehart S. et al .
Die Behandlung des rheumatischen oberen Sprunggelenkes mit Synovektomie und Radiosynoviorthese.
Orthopäde.
1999;
28
785-791
- 10
Heuft-Dorenbosch LLJ, de Vet HCW, van der Linden S.
Yttrium radiosynoviorthesis in the treatment of knee arthritis in rheumatoid arthritis:
a systematic review.
Ann Rheum Dis.
2000;
59
583-586
- 11
Göbel D, Gratz S, von Rothkirch T. et al .
Radiosynoviorthesis with Rhenium-186 in rheumatoid arthritis: a prospective study
of three treatment regimes.
Rheumatol Int.
1997;
17
105-108
- 12 Noel E, Thomas T, Ollagnier E. et al .The role of medical synovectomy in treatment
of the rheumatoid shoulder. In: Walch G, Boileau P, editors. Shoulder arthroplasty
Berlin: Springer; 1999: 213-220
- 13
Campbell J, Bellamy N, Gee T.
Differences between systematic reviews/meta-analysis of hyaluronic acids/hyaluronan/hyalan
in osteoarthritis of the knee.
Osteoarthritis cartilage.
2007;
19
11-18
- 14
Lo G, LaValley M, Felson D.
Intra-articular hyaluronic acid in treatment of knee osteoarthritis. A meta-analysis.
JAMA.
2004;
290
3115-3121
- 15
Tagliafico A, Serafini G, Sconfienza LM. et al .
Ultrasound-guided viscosupplelentation of subacromial space in elderly patients with
cuff tear arthropathy using a high weight hyaluronic acid: prospective open-label
non randomized trial.
Euro Radiol.
2011 Jam;
21
(1)
182-187
- 16
Saito S, Furuya T, Kotake S.
Therapeutic effects of hyaluronate injections in patients with chronic painful shoulders:
a meta-analysis of randomized controlled trials.
Arthritis care res.
2010 Jul;
62
(7)
1009-1018
- 17
Ruppert R, Seegenschmiedt M, Sauer R.
Radiotherapie von Arthrosen.
Orthopäde.
2004;
33
56-62
- 18
Rödel F, Kamprad F, Sauer R. et al .
Funktionelle und molekulare Aspekte der antiinflammatorischen Wirkung niedrig dosierter
Radiotherapie.
Strahlenther Onkol.
2002;
178
1-9
- 19
Adamietz B, Sauer R, Keilholz L.
Radiotherapy for shoulder impingement.
Strahlenther Onkol.
2008 May;
184
(5)
245-250
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