Zusammenfassung
Verschiedene Altersveränderungen, insbesondere bei der Regulation der Nahrungs- und
Flüssigkeitsaufnahme und der Körperzusammensetzung, aber auch hinsichtlich der Lebens-
und Gesundheitssituation, machen alte Menschen anfälliger für Mangelernährung und
Dehydration. Vor allem in Zusammenhang mit gesundheitlichen Beeinträchtigungen und
funktionellen Einschränkungen ist Mangelernährung häufig. Die Entstehung ist meist
multifaktoriell. Da Gewichtsverluste im Alter schwerer wieder auszugleichen sind als
in jüngeren Jahren, gewinnen präventive Ansätze an Bedeutung. Ein Screening auf Mangelernährung
sollte routinemäßig erfolgen und Bestandteil jeder ärztlichen Untersuchung älterer
Menschen sein, um bestehende Ernährungsprobleme möglichst frühzeitig zu erkennen.
Ernährungstherapeutische Maßnahmen müssen individuell gestaltet sein, an den Ursachen
ansetzen und interdisziplinär erfolgen. Generell kommen auch bei alten Menschen alle
Möglichkeiten der Ernährungstherapie – von diätetischen Maßnahmen über Trink- und
Sondennahrung bis zur parenteralen Ernährung – infrage.
Abstract
Several age-related changes, in particular with respect to the regulation of food
and fluid intake and body composition, but also regarding health and living situation,
increase the risk of malnutrition and dehydration in elderly people. Particularly
in combination with illness and functional impairments malnutrition is frequent. In
most cases the origin of malnutrition is multifactorial. Since it is more difficult
in older compared to younger adults to regain lost body weight, preventive approaches
gain in importance. Screening of malnutrition should be performed routinely and be
part of all medical consultations of older persons, in order to recognize nutritional
problems as early as possible. Nutritional therapy should be individualized, eliminate
existing causes of malnutrition and accomplished in a multidisciplinary team. Generally,
all options of nutritional therapy can be considered in the elderly – from dietetic
measures to oral nutritional supplements, enteral and parenteral feeding.
Schlüsselwörter
Alter - Altern - Geriatrie - Mangelernährung - Dehydration - Ernährungstherapie
Keywords
elderly - aging - geriatric patients - malnutrition - dehydration - nutritional therapy
Literatur
1
Sieber C C.
Frailty: Ein geriatrisches Syndrom im Fokus der Ernährungsmedizin.
Aktuel Ernahrungsmed.
2009;
34
69-73
2
Di Francesco V, Fantin F, Omizzolo F et al.
The anorexia of aging.
Dig Dis.
2007;
25
129-137
3
Morley J E.
Anorexia and weight loss in older persons.
J Gerontol A Biol Sci Med Sci.
2003;
58
131-137
4
Roberts S B, Fuss P, Heyman M B et al.
Control of food intake in older men.
J Am Med Assoc.
1994;
272
1601-1606
5
Bauer J M, Wirth R, Volkert D et al.
Malnutrition, Sarkopenie und Kachexie im Alter – Von der Pathophysiologie zur Therapie.
Ergebnisse eines internationalen Expertenmeetings der BANSS-Stiftung.
Dtsch Med Wochenschr.
2008;
133
305-310
6
Muscaritoli M, Anker S D, Argilés J et al.
Consensus definition of sarcopenia, cachexia and pre-cachexia: joint document elaborated
by Special Interest Groups (SIG) „cachexia-anorexia in chronic wasting diseases” and
„nutrition in geriatrics”.
Clin Nutr.
2010;
29
154-159
7
Bhutto A, Morley J E.
The clinical significance of gastrointestinal changes with aging.
Curr Opin Clin Nutr Metab Care.
2008;
11
651-660
8
Janssen H C, Samson M M, Verhaar H J.
Vitamin D deficiency, muscle function, and falls in elderly people.
Am J Clin Nutr.
2002;
75
611-615
9
Phillips P A, Bretherton M, Johnston C I et al.
Reduced osmotic thirst in healthy elderly men.
Am J Physiol.
1991;
261
R 166-171
10
Volkert D, Kreuel K, Stehle P.
Fluid intake of community-living, independent elderly in Germany – a nationwide, representative
study.
J Nutr Health Aging.
2005;
9
305-309
11 Stehle P, Junk K, Sack S et al. Ernährung älterer Menschen.. In: Deutsche Gesellschaft
für Ernährung (DGE), Hrsg Ernährungsbericht 2000.. Frankfurt am Main: Druckerei Henrich
GmbH; 2000: 147-178
12 Pauly L. Die Bonner Altenheimstudie: Integrierte Betrachtung der Ernährungssituation
von Altenheimbewohnern. [Dissertation]. Bonn: Universität Bonn; 2008
13
Valentini L, Schindler K, Schlaffer R et al.
The first nutritionDay in nursing homes: participation may improve malnutrition awareness.
Clin Nutr.
2009;
28
109-116
14
Shahin E S, Meijers J M, Schols J M et al.
The relationship between malnutrition parameters and pressure ulcers in hospitals
and nursing homes.
Nutrition.
2010;
26
886-889
15
Volkert D, Frauenrath C, Kruse W et al.
Malnutrition in geriatric patients – Diagnostic and prognostic significance of nutritional
parameters.
Ann Nutr Metab.
1992;
36
97-112
16 Heseker H, Stehle P. Ernährung älterer Menschen in stationären Einrichtungen (ErnSTES-Studie)..
In: Dt. Gesellschaft für Ernährung, Hrsg Ernährungsbericht 2008.. Frankfurt am Main:
Druckerei Henrich; 2008: 157-204
17
Volkert D, Saeglitz C, Gueldenzoph H et al.
Undiagnosed malnutrition and nutrition-related problems in geriatric patients.
J Nutr Health Aging.
2010;
14
387-392
18
Pirlich M, Schütz T, Norman K et al.
The German Hospital Malnutrition Study.
Clin Nutr.
2006;
24
563-572
19
Kaiser M J, Bauer J M, Rämsch C et al.
Frequency of malnutrition in older adults: a multinational perspective using the mini
nutritional assessment.
J Am Geriatr Soc.
2010;
58
1734-1738
20
Bauer J M, Volkert D, Wirth R et al.
Diagnostik der Mangelernährung des älteren Menschen. Ergebnisse eines internationalen
Experten-Meetings der BANSS-Stiftung.
Dtsch Med Wochenschr.
2006;
131
223-227
21
Volkert D.
Der Body-Mass-Index (BMI) – ein wichtiger Parameter zur Beurteilung des Ernährungszustands.
Aktuel Ernahrungsmed.
2006;
31
126-132
22
The expert subcommittee on the use and interpretation of anthropometry in the elderly:
Uses and interpretation of anthropometry in the elderly for the assessment of physical
status. Report to the nutrition unit of the world health organization.
J Nutr Health Aging.
1998;
2
5-17
23
Rolland Y, Lauwers-Cances V, Cournot M.
Sarcopenia, calf circumference, and physical function of elderly women: a cross-sectional
study.
J Am Geriatr Soc.
2003;
51
1120-1124
24
Guigoz Y, Lauque S, Vellas B J.
Identifying the elderly at risk for malnutrition. The Mini Nutritional Assessment.
Clin Geriatr Med.
2002;
18
737-757
25
Kaiser M J, Bauer J M, Ramsch C et al.
Validation of the Mini Nutritional Assessment short-form (MNA-SF): a practical tool
for identification of nutritional status.
J Nutr Health Aging.
2009;
13
782-788
26
Sieber C C.
Nutritional screening tools – How does the MNA compare? Proceedings of the session
held in Chicago May 2–3, 2006 (15 Years of Mini Nutritional Assessment).
J Nutr Health Aging.
2006;
10
488-492
27 Schreier M S, Volkert D, Bartholomeyczik S. Instrument zur Erfassung der Ernährungssituation
in der stationären Altenpflege: PEMU.. In: Bartholomeyczik S, Haleck M, Hrsg Assessment-Instrumente
in der Pflege.. 2. aktualisierte Auflage. Hannover: Schlütersche Verlagsgesellschaft
Hannover; 2009: 137-149
28
Kondrup J, Rasmussen H H, Hamberg O et al.
Nutritional risk screening (NRS 2002): a new method based on an analysis of controlled
clinical trials.
Clin Nutr.
2003;
22
321-336
29
Detsky A S, McLaughlin J R, Baker J P et al.
What is subjective global assessment of nutritional status.
J Parent Ent Nutr.
1987;
11
8-13
30
Bauer J M, Kaiser M J, Sieber C C.
Evaluation of nutritional status in older persons: nutritional screening and assessment.
Curr Opin Clin Nutr Metab Care.
2010;
13
8-13
31 Deutsche Gesellschaft für Ernährung (DGE), Österreichische Gesellschaft für Ernährung
(ÖGE), Schweizerische Gesellschaft für Ernährungsforschung (SGE) et al, Hrsg. Referenzwerte
für die Nährstoffzufuhr.. Frankfurt am Main: Umschau Braus GmbH; 2000
32
Volkert D.
Leitlinie Enterale Ernährung der DGEM und DGG: Ernährungszustand, Energie- und Substratstoffwechsel
im Alter.
Aktuel Ernahrungsmed.
2004;
29
190-197
33
Volkert D, Lenzen-Großimlinghaus R, Krys U et al.
Leitlinie Enterale Ernährung der DGEM und DGG: Leitlinie Enterale Ernährung (Trink-
und Sondennahrung) in der Geriatrie und geriatrisch-neurologischen Rehabilitation.
Aktuel Ernahrungsmed.
2004;
29
198-225
34
Volkert D, Cederholm T, Coti-Bertrand P et al.
ESPEN Guidelines Enteral Nutrition: Geriatrics.
Clin Nutr.
2006;
24
330-360
35
Sobotka L, Schneider S M, Berner Y N et al.
ESPEN Guidelines on Parenteral Nutrition: Geriatrics.
Clin Nutr.
2009;
28
461-466
36
Volkert D.
Leitfaden zur Qualitätssicherung der Ernährungsversorgung in geriatrischen Einrichtungen.
Z Gerontol Geriatr.
2009;
42
77-87
37 Deutsches Netzwerk für Qualitätsentwicklung in der Pflege (DNQP) .Sonderdruck Expertenstandard
„Ernährungsmanagement zur Sicherstellung und Förderung der oralen Ernährung in der
Pflege”.. Osnabrück; 2010
38 Deutsche Gesellschaft für Ernährung (DGE) .Qualitätsstandards für die Verpflegung
in stationären Senioreneinrichtungen.. 1. Auflage. Bonn; 2009. Informationen und kostenloser
Download unter http://www.fitimalter-dge.de
39 Bundeskonferenz zur Qualitätssicherung im Gesundheits- und Pflegewesen e. V. (BUKO-QS)
Hrsg. Orale Nahrungs- und Flüssigkeitsversorgung von Menschen in Einrichtungen der
Pflege und Betreuung.. Heidelberg: Economica Verlag; 2008
Prof. Dr. Dorothee Volkert
Theo und Friedl Schöller-Stiftungsprofessur für Klinische Ernährung im Alter, Institut
für Biomedizin des Alterns, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
Heimerichstraße 58
90419 Nürnberg
Email: dorothee.volkert@aging.med.uni-erlangen.de