Klin Padiatr 2010; 222(3): 150-153
DOI: 10.1055/s-0030-1249064
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Novel Homozygous Mutation (c.175delG) in Platelet Glycoprotein ITGA2B Gene as Cause of Glanzmann's Thrombasthenia Type I

Identifikation einer neuen homozygoten Mutation (c.175delG) im thrombozytären Glykoprotein ITGA2B-Gen als Ursache für Morbus Glanzmann Typ IC. Vannier1 , W. Behnisch2 , I. Bartsch1 , K. Sandrock1 , F. Ertle2 , K. Schmidt1 , A. Busse1 , A. Superti-Furga1 , A. Kulozik2 , S. Santoso3 , B. Zieger1
  • 1Department of Pediatrics and Adolescent Medicine, University Hospital Freiburg, Germany
  • 2Department of Pediatric Oncology and Hematology, University of Heidelberg, Germany
  • 3Institute for Clinical Immunology and Transfusion Medicine, University of Giessen, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
31 May 2010 (online)

Abstract

Background: Glanzmann's thrombasthenia (GT), is a rare autosomal recessive bleeding disorder. Platelets from patients with GT show quantitative or qualitative defects of the platelet membrane glycoprotein (GP) IIb/IIIa complex. A variety of genetic defects in ITGA2B and ITGB3 (genes for GPIIb and GPIIIa) has been described causing the clinical entity of GT.

Patients: A newborn with bleeding symptoms (petechiae) platelet analyses revealed an inherited primary hemostasis disorder.

Methods/Results: Analyses of patient's platelets using flow cytometry and immunoblotting showed absence of GPIIb protein and reduced amount of GPIIIa. Using restriction fragment length polymorphism heterozygosity for the deletion could be identified in the parents and in two siblings. Expression studies in mammalian cells revealed that the mutant GPIIb is missing and additionally affects the expression of wildtype GPIIIa. This deletion leads to a truncation at the very N-terminal region of the GPIIb protein.

Conclusion: The present study describes a patient with GT associated with a novel homozygous deletion (c.175delG) in exon 1 of ITGA2B. This deletion led to a reading frameshift and caused a severely truncated form of GPIIb.

Zusammenfassung

Hintergrund: Morbus Glanzmann ist eine autosomal rezessive Blutungsneigung. Die Thrombozyten der Patienten weisen quantitative oder qualitative Defekte des Glykoprotein (GP) IIb/IIIa-Rezeptorkomplexes auf. Verschiedene Mutationen in ITGA2B und ITGB3 (Gene für GPIIb und GPIIIa) führen zum klinischen Bild des Morbus Glanzmann.

Patienten: Bei einem Neugeborenen mit Blutungssymptomen (Petechien) wurde eine angeborene primäre Hämostasestörung diagnostiziert.

Methoden/Ergebnisse: Durchflusszytometrie und Western-Analyse der Thrombozyten des Patienten ergaben keinen Nachweis des GPIIb-Proteins sowie eine Reduktion von GPIIIa. Mittels Restriktionsfragmentlängen-Polymorphismus wurde die Heterozygotie dieser Mutation für die Eltern und für 2 Geschwister identifiziert. Expressionsstudien in Säugerzellen zeigten das Fehlen der GPIIb-Mutante und eine reduzierte Expression von Wildtyp GPIIIa. Die hier beschriebene Deletion liegt im frühen N-terminalen Bereich und führt zur deutlichen Verkürzung des GPIIb-Proteins.

Schlussfolgerung: Bei einem Patienten wurde die bisher noch nicht beschriebene homozygote Deletion in Exon 1 von ITGA2B als Ursache des Morbus Glanzmann Typ I identifiziert. Diese Deletion führt zur Leserasterverschiebung und infolgedessen zu einem verkürzten GPIIb-Protein.

References

  • 1 Basani RB, Vilaire G, Shattil SJ. et al . Glanzmann thrombasthenia due to a two amino acid deletion in the fourth calcium-binding domain of alpha IIb: demonstration of the importance of calcium-binding domains in the conformation of alpha IIb beta 3.  Blood. 1996;  1 167-173
  • 2 Bennett JS, Kolodziej MA, Vilaire G. et al . Determinants of the intracellular fate of truncated forms of the platelet glycoproteins IIb and IIIa.  J Biol Chem. 1993;  5 3580-3585
  • 3 Born GV, Cross MJ. The aggregation of blood platelets.  J Physiol. 1963;  178-195
  • 4 Bray PF, Barsh G, Rosa JP. et al . Physical linkage of the genes for platelet membrane glycoproteins IIb and IIIa.  Proc Natl Acad Sci U S A. 1988;  22 8683-8687
  • 5 Frachet P, Duperray A, Delachanal E. et al . Role of the transmembrane and cytoplasmic domains in the assembly and surface exposure of the platelet integrin GPIIb/IIIa.  Biochemistry. 1992;  8 2408-2415
  • 6 French DL, Seligsohn U. Platelet glycoprotein IIb/IIIa receptors and Glanzmann's thrombasthenia.  Arterioscler Thromb Vasc Biol. 2000;  3 607-610
  • 7 George JN, Caen JP, Nurden AT. Glanzmann's thrombasthenia: the spectrum of clinical disease.  Blood. 1990;  7 1383-1395
  • 8 Gonzalez-Manchon C, Arias-Salgado EG, Butta N. et al . A novel homozygous splice junction mutation in GPIIb associated with alternative splicing, nonsense-mediated decay of GPIIb-mRNA, and type II Glanzmann's thrombasthenia.  J Thromb Haemost. 2003;  5 1071-1078
  • 9 Heidenreich R, Eisman R, Surrey S. et al . Organization of the gene for platelet glycoprotein IIb.  Biochemistry. 1990;  5 1232-1244
  • 10 Lahav J, Jurk K, Hess O. et al . Sustained integrin ligation involves extracellular free sulfhydryls and enzymatically catalyzed disulfide exchange.  Blood. 2002;  7 2472-2478
  • 11 Nurden AT. Glanzmann thrombasthenia.  Orphanet J Rare Dis. 2006;  10
  • 12 O’Toole TE, Loftus JC, Plow EF. et al . Efficient surface expression of platelet GPIIb-IIIa requires both subunits.  Blood. 1989;  1 14-18
  • 13 Santoso S, Kiefel V, Richter IG. et al . A functional platelet fibrinogen receptor with a deletion in the cysteine-rich repeat region of the beta(3) integrin: the Oe(a) alloantigen in neonatal alloimmune thrombocytopenia.  Blood. 2002;  4 1205-1214
  • 14 Wilhide CC, Jin Y, Guo Q. et al . The human integrin beta3 gene is 63 kb and contains a 5’-UTR sequence regulating expression.  Blood. 1997;  10 3951-3961

Correspondence

Prof. Dr. Barbara Zieger

Department of Pediatric and

Adolescent Medicine

Mathildenstraße 1

79106 Freiburg

Germany

Phone: +49/761/2704300

Fax: +49/761/2704582

Email: barbara.zieger@uniklinik-freiburg.de

    >