Aktuelle Neurologie 2010; 37(6): 274-278
DOI: 10.1055/s-0030-1248561
Neues in der Neurologie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Neues zur Alzheimer-Demenz

What’s New in Alzheimer’s DementiaD.  M.  Hermann1
  • 1Neurologische Klinik, Universitätsklinikum Essen
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 August 2010 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund Derzeitige Therapiekonzepte bei Demenzen basieren auf symptomatischen Behandlungsansätzen. Sie beeinflussen den langfristigen Krankheitsverlauf nicht. Kausale Therapien, die nach Ausbruch einer Demenzerkrankung das Fortschreiten neuronalen Zelltods verhindern, werden derzeit intensiv in klinischen Studien untersucht. Die vorliegende Arbeit gibt einen Überblick über Neuentwicklung in der Diagnostik und Therapie von Demenzen. Material und Methoden Anhand eines Literaturüberblicks werden Neuentwicklungen in der Diagnostik und Therapie von Demenzen analysiert. Ergebnisse Die kürzlich erschienene S3-Leitlinie „Demenzen” hat Neubewertungen in der Demenzdiagnostik gebracht. Dabei erhält die Biomarkeranalyse im Liquor einen wichtigen Stellenwert. In den vergangenen Jahren haben Wirksamkeits- und Metaanalysen den Nutzen etablierter symptomatischer Therapieansätze, namentlich von Cholinesteraseinhibitoren und Memantin, bestätigt, während als fraglich wirksam eingestufte Therapien, namentlich Ginkgo biloba oder Vitaminpräparate, basierend auf neuen Untersuchungen als weitgehend unwirksam eingestuft werden müssen. Neuartige schadenskausale Therapien, wie z. B. β- und γ-Sekretase-Inhibitoren sowie die aktive und passive Immunisierung, werden derzeit in prospektiv randomisierten Studien untersucht. Erste bereits veröffentlichte Studien verliefen negativ. Die Ergebnisse laufender Studien werden mit Spannung erwartet.

Abstract

Background Current therapy concepts for dementias are based on symptomatic treatment modalities. They do not influence the long-term course of the disease. Specific therapies that prevent the progression of neuronal cell death after outbreak of the demtia disease are currently being intensively examined in clinical studies. The present article provides a review of new developments in the diagnositics of and therapy for dementias. Materials and Methods On the basis of the literature survey new developments in the diagnostic of and therapy for dementias are analysed. Results The recently published S3 guidelines „Dementias” contain a new evaluation of diagnostics for dementias. Hereby, biomarker analysis in cerebrospinal fluid takes on an important role. In recent years efficacy analyses and meta-analyses have confirmed the utility of established symptomatic treatment modalities, in particular, of cholinesterase inhibitors and memantin, whereas therapies classied as questionable, such as Ginkgo biloba or vitamin preparations, have largely had to be declared as inefficient on the basis of new studies. Novel therapies acting on the cause of the problem, such as, for example, β- and γ-secretase inhibitors as well as active and passive immunisation, are currently undergoing prospective randomised trials. The first of the studies to be published were negative. The results of ongoing trials are eagerly awaited.

Literatur

  • 1 Deutsche Gesellschaft für Neurologie (DGN), Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde (DGPPN), und andere Fachgesellschaften .S3-Leitlinie „Demenzen”. Bonn; November 2009
  • 2 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG) .Cholinesterasehemmer bei Alzheimer Demenz. Abschlussbericht A05–19A. Köln; 2007
  • 3 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG) .Memantin bei Alzheimer Demenz. Abschlussbericht A05–19D. Köln; 2009
  • 4 Birks J, Grimley E V, van Dongen M. Ginkgo biloba for cognitive impairment and dementia.  Cochrane Database Syst Rev. 2009;  , CD003120
  • 5 Institut für Qualität und Wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen (IQWiG) .Ginkgohaltige Präparate bei Alzheimer Demenz. Abschlussbericht A05–19B. Köln; 2008
  • 6 Snitz B E, O’Meara E S, Carlson M C. et al, Ginkgo Evaluation of Memory (GEM) Study Investigators . Ginkgo biloba for preventing cognitive decline in older adults: a randomized trial.  JAMA. 2009;  302 2663-2670
  • 7 Isaac M G, Quinn R, Tabet N. Vitamin E for Alzheimer’s disease and mild cognitive impairment.  Cochrane Database Syst Rev. 2008;  , CD002854
  • 8 Aisen P S, Schneider L S, Sano M. et al, Alzheimer Disease Cooperative Study . High-dose B vitamin supplementation and cognitive decline in Alzheimer disease: a randomized controlled trial.  JAMA. 2008;  300 1774-1783
  • 9 Forbes D, Forbes S, Morgan D G. et al . Physical activity programs for persons with dementia.  Cochrane Database Syst Rev. 2008;  (3) , CD006489
  • 10 Rolland Y, Pillard F, Klapouszczak A. et al . Exercise program for nursing home residents with Alzheimer’s disease: a 1-year randomized, controlled trial.  J Am Geriatr Soc. 2007;  55 158-165
  • 11 Scarmeas N, Luchsinger J A, Schupf N. et al . Physical activity, diet, and risk of Alzheimer disease.  JAMA. 2009;  302 627-637
  • 12 Ennen J C, Mueller B, Bibl M. et al . Einfluss von multimodaler sportlicher Aktivität auf Kognition und Alltagskompetenzen bei früher Alzheimer-Demenz (SPORT&KOG).  Gerontopsychologie. 2008;  21 163-169
  • 13 Vassar R, Kovacs D M, Yan R. et al . The beta-secretase enzyme BACE in health and Alzheimer’s disease: regulation, cell biology, function, and therapeutic potential.  J Neurosci. 2009;  29 12787-12794
  • 14 Panza F, Solfrizzi V, Frisardi V. et al . Beyond the neurotransmitter-focused approach in treating Alzheimer’s disease: drugs targeting beta-amyloid and tau protein.  Aging Clin Exp Res. 2009;  21 386-406
  • 15 Green R C, Schneider L S, Amato D A. et al, Tarenflurbil Phase 3 Study Group . Effect of tarenflurbil on cognitive decline and activities of daily living in patients with mild Alzheimer disease: a randomized controlled trial.  JAMA. 2009;  302 2557-2564
  • 16 Bateman R J, Siemers E R, Mawuenyega K G. et al . A gamma-secretase inhibitor decreases amyloid-beta production in the central nervous system.  Ann Neurol. 2009;  66 48-54
  • 17 Schenk D, Barbour R, Dunn W. et al . Immunization with amyloid-beta attenuates Alzheimer-disease-like pathology in the PDAPP mouse.  Nature. 1999;  400 173-177
  • 18 Orgogozo J M, Gilman S, Dartigues J F. et al . Subacute meningoencephalitis in a subset of patients with AD after Abeta42 immunization.  Neurology. 2003;  61 46-54
  • 19 Hock C, Konietzko U, Streffer J R. et al . Antibodies against beta-amyloid slow cognitive decline in Alzheimer’s disease.  Neuron. 2003;  38 547-554
  • 20 Lemere C A, Masliah E. Can Alzheimer disease be prevented by amyloid-beta immunotherapy?.  Nat Rev Neurol. 2010;  6 108-119
  • 21 Salloway S, Sperling R, Gilman S. et al, Bapineuzumab 201 Clinical Trial Investigators . A phase 2 multiple ascending dose trial of bapineuzumab in mild to moderate Alzheimer disease.  Neurology. 2009;  73 2061-2070
  • 22 Cramer C, Haan M N, Galea S. et al . Use of statins and incidence of dementia and cognitive impairment without dementia in a cohort study.  Neurology. 2008;  71 344-350
  • 23 Trompet S, van Vliet P, de Craen A J. et al . Pravastatin and cognitive function in the elderly. Results of the PROSPER study.  J Neurol. 2010;  257 85-90
  • 24 Feldman H H, Doody R S, Kivipelto M. et al, LEADe Investigators . Randomized controlled trial of atorvastatin in mild to moderate Alzheimer disease: LEADe.  Neurology. 2010;  74 956-964
  • 25 Aisen P S, Schafer K A, Grundman M. et al, Alzheimer’s Disease Cooperative Study . Effects of rofecoxib or naproxen vs placebo on Alzheimer disease progression: a randomized controlled trial.  JAMA. 2003;  289 2819-2826
  • 26 Martin B K, Szekely C, Brandt J. ADAPT Research Group . Cognitive function over time in the Alzheimer’s Disease Anti-inflammatory Prevention Trial (ADAPT): results of a randomized, controlled trial of naproxen and celecoxib.  Arch Neurol. 2008;  65 896-905
  • 27 Gómez-Isla T, Blesa R, Boada M. et al, TRIMCI Study Group . A randomized, double-blind, placebo controlled-trial of triflusal in mild cognitive impairment: the TRIMCI study.  Alzheimer Dis Assoc Disord. 2008;  22 21-29
  • 28 Pasqualetti P, Bonomini C, Dal Forno G. et al . A randomized controlled study on effects of ibuprofen on cognitive progression of Alzheimer’s disease.  Aging Clin Exp Res. 2009;  21 102-110
  • 29 Dodel R, Bodden M. State fo the Art – Alzheimer-Demenz.  Pharma Fokus ZNS. 2009;  6 44-50

Prof. Dr. med. Dirk M. Hermann

Lehrstuhl für vaskuläre Neurologie, Demenz und Altersforschung
Neurologische Klinik
Universitätsklinikum Essen

Hufelandstr. 55

45122 Essen

Email: dirk.hermann@uk-essen.de

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