Klin Monbl Augenheilkd 2011; 228(1): 49-53
DOI: 10.1055/s-0029-1245961
Klinische Studie

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Intraorbitale kavernöse Hämangiome: Symptomatik, Diagnostik und operative Zugänge

Intraorbital Cavernous Hemangiomas: Symptoms, Diagnostics and Surgical ApproachesE. Bertelmann1 , C. Hartmann1 , N. Minko1
  • 1Augenklinik, Charité Campus Virchow Klinikum
Further Information

Publication History

Eingegangen: 16.9.2010

Angenommen: 30.11.2010

Publication Date:
19 January 2011 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Kavernöse Hämangiome gehören zu den häufigsten benignen Neoplasien der Orbita. Zur operativen Therapie stehen transnasale, transantrale, transkraniale sowie ophthalmologische Zugänge zur Verfügung. Wir stellen die über ophthalmologische Zugänge therapierten Hämangiome unserer Klinik der Jahre 2005 – 2010 vor. Methode: Retrospektive Auswertung aller Patienten mit orbitalen kavernösen Hämangiomen der Augenklinik der Charité Campus Virchow Klinikum der Jahre 2005 – 2010. Darstellung der operativen Zugänge sowie Erfassung von prä- und postoperativem Visus, Gesichtsfeld, Motilität, Bulbusstellung sowie eventueller Komplikationen. Ergebnisse: Von 5 / 2005 bis 5 / 2010 wurden 10 intraorbitale Hämangiome operativ behandelt und die Diagnose nach Tumorresektion histologisch gesichert. 7 Hämangiome lagen intrakonal, 3 Tumoren extrakonal. 4 Tumore wurden über eine laterale Orbitotomie reseziert, bei 6 Tumoren erfolgte die Tumorentfernung über einen Swinging-Eyelid-Zugang. In allen Patienten waren Visus, Gesichtfeld sowie Motilität postoperativ unverändert. Bei den 5 Patienten mit präoperativem Exophthalmus bildete sich dieser postoperativ zurück. Schlussfolgerung: Swinging-Eyelid-Zugang und laterale Orbitotomie sind geeignete operative Techniken für die Resektion orbitaler kavernöser Hämangiome. Die Resektion über diese Zugänge kann als ungefährlich angesehen werden.

Abstract

Background: Cavernous hemangiomas are the most common benign neoplasms of the orbit. Options for surgical therapy are transnasal, transcranial, transantral and ophthalmological approaches. In this study we present consecutively treated hemangiomas that were resected via ophthalmological approaches in our clinic between the years 2005 and 2010. Method: A retrospective analysis of all patients with orbital cavernous hemangiomas of the Eye Department of Charité Campus Virchow Klinikum from 2005 to 2010. We present the surgical approach, pre- and postoperative visual acuity, eye motility, globe position and operative complications. Results: From 5 / 2005 to 5 / 2010 10 histologically confirmed intraorbital hemangiomas were resected in our department.7 hemangiomas were intraconal, 3 tumours were extraconal. 4 tumours were resected via a lateral orbitotomy, and in 6 patients tumour removal was carried out via a swinging eyelid approach. In all patients, visual acuity, visual field and motility remained unchanged pre- and postoperatively. Preoperative exophthalmos resolved completely after surgery. Conclusion: The swinging eyelid and lateral orbitotomy techniques are appropriate surgical approaches for resection of orbital cavernous hemangiomas. The resection via these approaches can be considered as a low-risk procedure.

Literatur

  • 1 Moreiras J. et al .Tumors of the lacrimal gland. In Prada M, (ed) Orbit- examination, diagnosis, microsurgery, pathology. Highlights of ophthalmology international. City of Knowledge; 2004: 745-788
  • 2 Ohtsuka K, Hashimoto M, Suzuki Y. A Review of 244 orbital tumors in Japanese patients during a 21-year period: origin and locations.  Jpn J Ophthalmol. 2005;  49 49-55
  • 3 Brusati R, Goisis M, Biglioli F et al. Surgical approaches to cavernous haemangiomas of the orbit.  Br J Oral Maxillofac Surg. 2007;  45 457-462
  • 4 Cheng J W, Wei R L, Cai J P et al. Transconjunctival orbitotomy for orbital cavernous hemangiomas.  Can J Ophthalmol. 2008;  43 234-238
  • 5 Mc Nab A A, Wright J E. Cavernous haemangiomas of the orbit.  Aus N Z J Ophthalmol. 1989;  17 337-345
  • 6 Scheuerle A F, Steiner H H, Kolling G et al. Treatment and Long-term Outcome of Patients With Orbital Cavernomas.  Am J Ophthalmol. 2004;  138 237-244
  • 7 Di Tommaso L, Scarpellini F, Salvi F et al. Progesterone receptor expression in orbital cavernous hemangiomas.  Virchows Archiv. 2000;  436 284-288
  • 8 Maroon J C, Kennerdell J S. Lateral microsurgical approach to intraorbital tumors.  J Neurosurg. 1976;  44 556-561
  • 9 Krönlein R U. Zur Pathologie und operativen Behandlung der Dermoidzysten der Orbita (Pathology and surgery of the orbital cysts).  Beitr Klin Chir. 1889;  4 149-163
  • 10 Kocher T. Text-book of operative surgery. London: Black; 1911: 386
  • 11 Kiratli H, Bulur B, Bilgiç S. Transconjunctival approach for retrobulbar intraconal orbital cavernous hemangiomas. Orbital surgeon’s perspective.  Surg Neurol. 2005;  64 71-74

PD Dr. Eckart Bertelmann

Augenklinik, Charité Campus Virchow Klinikum

Augustenburger Platz 1

13353 Berlin

Phone: ++ 49/30/4 50 55 42 02

Fax: ++ 49/30/4 50 55 49 00

Email: eckart.bertelmann@charite.de

    >