Zusammenfassung
Ziel: CT-Dosisautomatiken auf ihre Praxistauglichkeit hin zu untersuchen und vertiefte
Einblicke in deren Wirkungsweise und Limitationen zu ermöglichen. Material und Methoden: Eine umfassende Studie wurde an DoseRight 2.0, der von Philips für die Brilliance-CT-Geräte
bereitgestellten CT-Dosisautomatik, durchgeführt. Diverse Tests wurden mithilfe eines
anthropomorphen Phantoms zur Simulation des Systemverhaltens unter patientenähnlichen
Bedingungen vorgenommen. Die verwendeten Scanprotokolle waren identisch mit denen,
die üblicherweise für Untersuchungen in den Regionen Hals, Thorax und Gesamtabdomen
verwendet werden. Ergebnisse: Bei Verwendung der jeweils geeigneten Funktionalitäten der Dosisautomatik waren Dosisreduktionen
von 40 % (Hals), 20 % (Thorax) und 10 % (Gesamtabdomen) zu verzeichnen. Höhere Dosisreduktionen
sind für repräsentative Patienten zu erwarten, da sich deren Schwächungsverhalten
teilweise signifikant von denen eines anthropomorphen Phantoms unterscheidet. Nachteilige
Effekte in Form von erhöhtem Bildrauschen waren aufgrund der Auslegung als „Adäquat-Rausch-System”,
das eine vergleichsweise sanfte Modulationsweise aufweist, und dem additiven Einsatz
der adaptiven Filterung gering. Die Ergebnisse spezifischer Tests lieferten zudem
wichtige Erkenntnisse zu Einzelheiten der Arbeitsweise, die zur Klärung und Vermeidung
möglicher Fehler beitragen. Schlussfolgerung: Tests mit einem anthropomorphen Phantom ermöglichen eine weitgehende Verifizierung
von CT-Dosisautomatiken unter patientenähnlichen Bedingungen. Unterschiede in Form
und Zusammensetzung im Vergleich zu realen Patienten erfordern jedoch zusätzliche
Studien an repräsentativen Patientengruppen.
Abstract
Purpose: To assess the performance and to provide more detailed insight into characteristics
and limitations of devices for automatic dose control (ADC) in CT. Materials and Methods: A comprehensive study on DoseRight 2.0, the ADC system provided by Philips for its
Brilliance CT scanners, was conducted with assorted tests using an anthropomorphic
phantom that allowed simulation of the operation of the system under almost realistic
conditions. The scan protocol settings for the neck, chest and abdomen with pelvis
were identical to those applied in the clinical routine. Results: Using the appropriate ADC functionalities, dose reductions equal 40 % for the neck,
20 % for the chest and 10 % for the abdomen with pelvis. Larger dose reductions can
be expected for average patients, since their attenuating properties differ significantly
from the anthropomorphic phantom. Adverse effects due to increased image noise were
only moderate as a consequence of the ”adequate noise system” design and the complementary
use of adaptive filtration. The results of specific tests also provided deeper insight
into the operation of the ADC system that helps to identify the causes of suspected
malfunctions and to prevent potential pitfalls. Conclusion: Tests with anthropomorphic phantoms allow verification of the characteristics of
devices for ADC in CT under almost realistic conditions. However, differences in phantom
shape and material composition require supplementary patient studies on representative
patient groups.
Key words
CT - physics - radiation safety
References
1 Keat N. CT Scanner Automatic Exposure Control Systems. Report 05 016. Medicine and
Healthcare Products Regulatory Agency. London; 2005
2 Söderberg M. Automatic Exposure Control in CT: An Investigation between Different
Manufacturers Considering Radiation Dose and Image Quality. Master thesis Lund University;
2008
3
Kopka L, Funke M, Breiter N et al.
Anatomisch adaptierte Variation des Röhrenstroms bei der CT – Untersuchungen zur Strahlendosisreduktion
und Bildqualität.
Fortschr Röntgenstr.
1995;
163
383-387
4
Poll L W, Cohnen M, Brachten S et al.
Dose Reduction in Multi-slice CT of the Heart by Use of ECG-controlled Tube Current
Modulation (‘ECG Pulsing’): Phantom Measurements.
Fortschr Röntgenstr.
2002;
174
1500-1505
5
Tack D, De Maertelaer V, Gevenois P A.
Dose Reduction in Multidetector CT Using Attenuation-Based Online Tube Current Modulation.
AJR.
2003;
181
331-334
6
Kalra M K, Maher M M, Toth T L et al.
Comparison of Z-Axis Automatic Tube Current Modulation Technique with Fixed Tube Current
CT Scanning of Abdomen and Pelvis.
Radiology.
2004;
232
347-353
7
Mulkens T H, Bellinck P, Baeyaert M.
Use of an Automatic Exposure Control Mechanism for Dose Optimization in Multi-Detector
Row CT Examinations: Clinical Evaluation.
Radiology.
2005;
237
213-223
8
Iball G R, Brettle D S, Moore A C.
Assessment of Tube Current Modulation in Pelvic CT.
BJR.
2006;
79
62-70
9
Nagel H D, Stumpp P, Kahn T et al.
Performance of an Automatic Dose Control System for CT: Specifications and Basic Phantom
Tests.
Fortschr Röntgenstr 2010.
DOI: 1010585/s-0029-1245721
10
Alderson S W, Lanzl L H, Rollins M et al.
An Instrumented Phantom System for Analog Computation of Treatment Plans.
Am J Roentgenol.
1962;
87
185-195
11
Wilting J E, Zwartkruis A, Leeuwen van M A et al.
A Rational Approach to Dose Reduction in CT: Individualized Scan Protocols.
Eur Radiol.
2001;
11
2627-2632
Dr. Hans Dieter Nagel
Wissenschaft & Technik für die Radiologie, Dr. HD Nagel
Fritz-Reuter-Weg 5f
21244 Buchholz
Germany
Phone: ++ 49/41 81/99 86 09
Fax: ++ 49/41 81/99 87 09
Email: drhdnagel@sascrad.de