Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-0029-1245146
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Ausgeprägte Störungen des Kalziumstoffwechsels als Ursache psychischer Störungen bei Alterspatienten
Psychiatric Disorders in Elderly Patients Caused by Disturbed Calcium MetabolismPublication History
Publication Date:
08 March 2010 (online)

Zusammenfassung
Wir berichten über 3 Patienten, die wegen psychischer Störungen im Zusammenhang mit einer ausgeprägten Pathologie des Kalziumstoffwechsels stationärer psychiatrischer Behandlung bedurften. Es handelte sich um einen 69-jährigen Patienten mit vorbestehender Depression, die sich bei ausgeprägter Hyperkalzämie infolge eines Nebenschilddrüsenadenoms richtungweisend verschlechterte, einen 90-jährigen Patienten mit Tumorhyperkalzämie mit assoziierter affektiver und deliranter Symptomatik sowie eine 79-jährige Patientin mit hochgradiger Hypokalzämie und -magnesiämie auf dem Boden eines Malabsorptionssyndroms, bei der eine depressiv-ängstliche Symptomatik im Vordergrund stand. Alle 3 Patienten waren zuvor in ärztlicher Behandlung gewesen, ohne dass die bestehenden metabolischen Störungen diagnostiziert bzw. ihre psychopathologische Relevanz erkannt wurden. In allen 3 Fällen resultierten aus der Diagnose der Elektrolytstörung therapeutische Konsequenzen, die zu einer zumindest temporären Besserung der psychopathologischen Symptomatik führten. Die dargestellten Kasuistiken unterstreichen die Notwendigkeit, Krankheiten, die zu abnormen Kalziumwerten führen, und die das ganze Spektrum der organischen psychischen Störungen hervorrufen können, gerade auch bei multimorbiden Alterspatienten in die psychiatrische Differenzialdiagnose mit einzubeziehen.
Abstract
We report on three patients admitted to psychiatric hospital due to mental disorder in the context of marked pathology of calcium metabolism: a 69 years old male patient with known major depression developed pronounced deterioration of his mental state with distinct hypercalcemia due to parathyroid adenoma, a 90 years old male patient came to treatment with organic affective und delirious symptomatology caused by severe hypercalcemia due to bronchial carcinoma, and a 79 years old female patient was admitted for mixed depressive and anxiety syndrome with profound hypocalcemia and -magnesaemia originating in malabsorption syndrome due to Crohn’s disease. Although all patients had received general medical care previously the relevance of their metabolic disorders with regard to their psychopathology had not been ascertained. In all cases treatment of disturbed electrolyte metabolism resulted in an at least temporary improvement of their psychiatric symptomatology. Our case reports referring to elderly patients with multimorbidity underscore the etiological relevance of disturbed calcium metabolism with regard to a broad spectrum of psychiatric syndromes.
Schlüsselwörter
Hyperkalzämie - Hypokalzämie - Hypomagnesiämie - organische psychische Störungen
Keywords
hypercalcemia - hypocalcemia - hypomagnesaemia - organic mental disorder
Literatur
- 1 Hewer W. Psychische Störungen und internistische Erkrankungen. Helmchen H et al Psychiatrie der Gegenwart Berlin Heidelberg New York; Springer 1999 4. Aufl., Band 4: Psychische Störungen bei somatischen Erkrankungen: 289-317
Reference Ris Wihthout Link
- 2 Heuser I. Endokrine Psychosyndrome. Schüttler R Organische Psychosyndrome Berlin Heidelberg New York; Springer 1993 1. Aufl: 53-67
Reference Ris Wihthout Link
- 3
Raue F.
Hyper- und Hypokalzämie. Teil 1: Hyperkalzämie.
Dtsch med Wschr.
2000;
125
667-670
Reference Ris Wihthout Link
- 4
Marx S J.
Hyperparathyroid and hypoparathyroid disorders.
N Engl J Med.
2000;
343
1863-1875
Reference Ris Wihthout Link
- 5
Awad S S, Miskulin J, Thompson N.
Parathyroid adenomas versus four-gland hyperplasia as a cause of primary hyperparathyroidism
in patients with prolonged lithium therapy.
World J Surg.
2003;
27
486-488
Reference Ris Wihthout Link
- 6 Thomas L. Calcium. Thomas L Labor und Diagnose Frankfurt/M; TH-Books 2008 7. Aufl: 330-345
Reference Ris Wihthout Link
- 7
Das P P, Sharan P, Grover S. et al .
Parathyroid adenoma presenting as bipolar affective disorder.
Psychosomatics.
2007;
48
532-533
Reference Ris Wihthout Link
- 8
Brown S W, Vyas B V, Spiegel D R.
Mania in a case of hyperparathyroidism.
Psychosomatics.
2007;
48
265-268
Reference Ris Wihthout Link
- 9
Velasco P J, Manshadi M, Breen K. et al .
Psychiatric aspects of parathyroid disease.
Psychosomatics.
1999;
40
486-490
Reference Ris Wihthout Link
- 10
Watson L C, Marx C E.
New onset of neuropsychiatric symptoms in the elderly: possible primary hyperparathyroidism.
Psychosomatics.
2002;
43
413-417
Reference Ris Wihthout Link
- 11 Goebel-Fabbri A, Musen G, Sparks C R. et al .Endocrine and metabolic disorders. Levenson JL Textbook of psychosomatic medicine Washington DC, London; American Psychiatric Publishing 2005: 495-515
Reference Ris Wihthout Link
- 12
Petersen P.
Psychiatric disorders in primary hyperparathyroidism.
J Clin Endocrinol Metab.
1968;
28
1491-1495
Reference Ris Wihthout Link
- 13 Kastrup O, Mann K. Neurologische Komplikationen endokriner Erkrankungen. Berlit P, Sawicki P Neurologie – Innere Medizin interdisziplinär Stuttgart; Georg Thieme 2004: 51-64
Reference Ris Wihthout Link
- 14
Golden S H, Robinson K A, Saldanha I. et al .
Prevalence and incidence of endocrine and metabolic disorders in the United States:
a comprehensive review.
J Clin Endocrinol Metab.
2009;
94
1853-1878
Reference Ris Wihthout Link
- 15
Lundgren E, Rastad J, Thurfjell E. et al .
Population-based screening for primary hyperparathyroidism with serum calcium and
parathyroid hormone in menopausal women.
Surgery.
1997;
121
287-294
Reference Ris Wihthout Link
- 16
Walker M D, Silverberg S J.
Editorial: parathyroidectomy in asymptomatic primary hyperparathyroidism: improve
”bones” but not ”psychic moans”.
J Clin Endocrinol Metab.
2007;
92
1613-1615
Reference Ris Wihthout Link
- 17
Joborn C, Hetta J, Niklasson F. et al .
Cerebrospinal fluid calcium, parathyroid hormone, and monoamine and purine metabolites
and the blood-brain barrier function in primary hyperparathyroidism.
Psychoneurendocrinology.
1991;
16
311-322
Reference Ris Wihthout Link
- 18
Roman S, Sosa J A.
Psychiatric and cognitive aspects of primary hyperparathyroidism.
Curr Opin Oncol.
2007;
19
1-5
Reference Ris Wihthout Link
- 19
Bushinsky D A, Monk R D.
Calcium.
Lancet.
1998;
352
306-311
Reference Ris Wihthout Link
- 20
Baker S B, Worthley L I.
The essentials of calcium, magnesium and phosphate metabolism: Part II. Disorders.
Crit Care Resuscitation.
2002;
4
307-315
Reference Ris Wihthout Link
- 21
Weisinger J R, Bellorin-Font E.
Magnesium and phosphorus.
Lancet.
1998;
352
391-396
Reference Ris Wihthout Link
- 22 WHO .Internationale Klassifikation psychischer Störungen: ICD-10, Kapitel V (F): Klinisch-diagnostische
Leitlinien. Bern Göttingen Toronto Seattle; Hans Huber 1991
Reference Ris Wihthout Link
- 23 American Psychiatric Association .Diagnostic and statistical manual of mental disorders, fourth edition. Text revision. Washington DC; American Psychiatric Association 2000
Reference Ris Wihthout Link
- 24
Raue F.
Hyper- und Hypokalzämie. Teil 2: Hypokalzämie.
Dtsch med Wschr.
2000;
125
701-702
Reference Ris Wihthout Link
- 25
Iglesias P, Diez J J.
Current treatments in the management of patients with primary hyperparathyroidism.
Postgrad Med J.
2009;
85
15-23
Reference Ris Wihthout Link
- 26
Egan K R, Adler J T, Olson J E. et al .
Parathyroidectomy for primary hyperparathyroidism in octogenarians and nonagenarians:
a risk-benefit analysis.
J Surg Res.
2007;
140
194-198
Reference Ris Wihthout Link
- 27
Prete C, Foppiani L, Trasciatti S. et al .
Primary hyperparathyroidism and neuropsychiatric alterations in a nonagenarian woman.
Aging Clin Exp Res.
2005;
17
67-70
Reference Ris Wihthout Link
- 28
Wilhelm S M, Lee J, Prinz P A.
Major depression due to primary hyperparathyroidism: a frequent and correctable disorder.
Am Surgeon.
2004;
70
175-180
Reference Ris Wihthout Link
- 29
Haberfellner E M, Rittmannsberger H.
Somatische Erkrankungen bei psychiatrischen Patienten: 9 Fallberichte.
Nervenarzt.
1996;
67
789-793
Reference Ris Wihthout Link
- 30
Conroy S, Moulias S, Wassif W S.
Primary hyperparathyroidism in the older person.
Age Ageing.
2003;
32
571-578
Reference Ris Wihthout Link
1 In Klammern jeweils Angabe des Referenzbereichs.
Priv.-Doz. Dr. med. Walter Hewer
Vinzenz-von-Paul-Hospital
78628 Rottweil
Email: w.hewer@VvPH.de
