Aktuelle Urol 2010; 41(1): 58-63
DOI: 10.1055/s-0029-1224678
Originalarbeit

© Georg Thieme Verlag Stuttgart ˙ New York

Sonografische Harnblasenvolumetrie bei Kindern und Jugendlichen: Wertigkeit verschiedener Berechnungsformeln unter Berücksichtigung einer einfachen, im Kopf berechenbaren Formel

Sonographic Volumetry of the Urinary Bladder in Paediatric Patients. Value of Different Calculation Formulae Taking into Account a Simple Formula that is Calculable in One’s HeadM. Born1 , I. Franke2
  • 1Radiologische Klinik, Kinderradiologie der Universität Bonn
  • 2Radiologische Klinik, Kinderklinik der Universität Bonn
Further Information

Publication History

Publication Date:
19 October 2009 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Die sonografische Bestimmung des Harnblasenvolumens ist in der Kinderurologie häufig erforderlich. Üblicherweise wird hierzu die Formel des Rotationsellipsoides verwandt. In der Literatur werden jedoch zahlreiche Formeln zur Harnblasenvolumetrie vorgeschlagen. Fragestellung der Arbeit war daher die Bestimmung der Wertigkeit einfacher Berechnungs­formeln zur Harnblasenvolumetrie bei Kindern ­unter Berücksichtigung einer leicht im Kopf berechenbaren Formel. Material und Methoden: Bei 139 Kindern und Jugend­lichen wurde eine sonografische Volumenbestimmung der Harnblase durchgeführt. Hierzu wurden 6 verschiedene Berechnungsformeln verwandt und die Ergebnisse miteinander verglichen. Das tatsächliche Blasenvolumen wurde durch die restharnfreie Miktion ermittelt. Ergebnisse: Insgesamt konnten 82 Kinder ein­geschlossen werden (mittleres Alter 8,5 Jahre). Das mittlere Blasenvolumen lag bei 92 ml (0 bis 227 ml). Der mittlere Fehler lag zwischen 20,2 % (Quaderformel mit Korrekturfaktor 0,8) und 38 % (Formel des Rotationsellipsoides). Alle Berechnungsformeln zeigten bei der Bestimmung kleiner Blasenvolumina eine Zunahme des relativen Fehlers und eine Neigung zur Unterschätzung. Bei kleinen Volumina von weniger als 60 ml erzielte die Quaderformel mit einem mittleren ­Fehler von 26,4 % die besten Ergebnisse. Die schlechtesten Ergebnisse erzielte die Formel des Rotationsellipsoides. Die vorgeschlagene im Kopf berechenbare Formel lieferte für das Gesamtkollektiv deutlich bessere Ergebnisse als die Quaderformel und die Formel des Rotationsellipsoides. Schlussfolgerung: Die Formel des Rotationsellipsoides sollte bei Kindern zur Blasenvolumetrie nicht verwand werden. Kleine Volumina lassen sich am besten durch Multiplikation der drei Blasendurchmesser bestimmen. Bei einem Volumen von mehr als 60 ml sollte zusätzlich ein Korrekturfaktor von 0,8 verwand werden zur Vermeidung einer Überschätzung des Blasenvolumens.

Abstract

Background: Volumetry of the unrinary bladder is a frequently performed sonographic procedure. Usually the formula of the prolate ellipsoid is ­applied for this purpose. In the literature however a variety of different formulas is proposed. Purpose: The aim of this study was to evaluate different simple formulae used for the calculation of the bladder volume in children, taking into account a formula that is easily calculable in one’s head. Material and Methods: 139 children were exam­ined by sonography, 6 different formulae were ­applied. The bladder volume was confirmed by micturition. Only children without residual volume were included in the study. Results: 82 children (mean age: 8.5 years) could be included with a mean bladder volume of 92 mL (0 to 227 mL). The mean error ranged from 20.2 % (cuboid formula) to 38.0 % (prolate ellip­soid). With decreasing bladder volume all for­mulae showed an increasing error and a tendency for underestimation of the bladder volume. For small volumes best results were achieved by the cuboid formula with a mean error of 26.4 %. The formula of the prolate ellipsoid yielded the worst results. The proposed truncation-formula, easily calculable in one’s head, showed better results than both the formula of the prolate ellipsoid and the cuboid formula. Conclusion: The formula of the prolate ellipsoid should not be used for bladder volumetry in children. Small bladder volumes should be calculated by multiplying the three diameters of the bladder (cuboid formula). If the calculated vol­ume lies above 60 mL a correction factor of 0.8 should be used to avoid overestimation of the true bladder volume.

Literatur

  • 1 Lettgen B. Klinik und Diagnostik der Enuresis nocturna.  Monatsschrift Kinderheilkd. 2003;  151 926-931
  • 2 Riedmiller H et al. EAU Guidelines on Paediatric Urology.  European ­Urology. 2001;  40 589-599
  • 3 Byun S S, Kim H H, Lee E et al. Accuracy of bladder volume determinations by ultrasonography: are they accurate over entire bladder volume range?.  Urology. 2003;  62 656-660
  • 4 Hvarness H, Skjoldbye B, Jakobsen H. Urinary bladder volume measurements: comparison of three ultrasound calculation methods.  Scand J Urol Nephrol. 2002;  36 177-181
  • 5 Dicuio M, Pomara G, Fabris F M et al. Measurements of urinary bladder volume: comparison of five ultrasound calculation methods in volunteers.  Arch Ital Urol Androl. 2005;  77 60-62
  • 6 Bih L I, Ho C C, Tsai S J et al. Bladder shape impact on the accuracy of ultrasonic estimation of bladder volume.  Arch Phys Med Rehabil. 1998;  79 1553-1556
  • 7 Knorr H, Strauss I, Seichert N. Ultrasound cystometry with reference to urinary bladder form and bladder filling.  Ultraschall Med. 1990;  11 150-154
  • 8 Kuzmić A C, Brkljacić B, Ivanković D. The impact of bladder shape on the ultrasonographic measurement of bladder volume in children.  ­Pediatr Radiol. 2003;  33 530-534
  • 9 Luján Galán M, Paez Borda A, Martín Oses E et al. [Analysis of the reliability of ultrasonic estimates of the posturination + residue].  Actas Urol Esp. 1997;  21 117-120
  • 10 Hartnell G G, Kiely E A, Williams G et al. Real-time ultrasound measurement of bladder volume: a comparative study of three methods.  Br J Radiol. 1987;  60 1063-1065
  • 11 Hiraoka M, Hori C, Tsuchida S et al. Ultrasonographic evaluation of bladder volume in young children.  Pediatr Nephrol. 1995;  9 351-353
  • 12 Kiely E A et al. Measurement of bladder volume by real-time ultrasound.  Br J Urol. 1987;  60 33-35
  • 13 Poston G J, Joseph A E, Riddle P R. The accuracy of ultrasound in the mea­surement of changes in bladder volume.  Br J Urol. 1983;  55 361-363
  • 14 Hwang J Y, Byun S S, Oh S J et al. Novel algorithm for improving accuracy of ultrasound measurement of residual urine volume according to bladder shape.  Urology. 2004;  64 887-891
  • 15 Bis K G, Slovis T L. Accuracy of ultrasonic bladder volume measurement in children.  Pediatr Radiol. 1990;  20 457-460
  • 16 Pedersen J F, Bartrum R J, Grytter C. Residual urine determination by ­ultrasonic scanning.  AJR. 1975;  125 474-478
  • 17 Hiraoka M, Tsukahara H, Tsuchida S et al. Ultrasonographic evaluation of bladder volume in children.  Pediatr Nephrol. 1993;  7 533-535
  • 18 Robert Y, Chaillet D, Masquelier V et al. Evaluation of bladder volume by ultrasonography.  J Radiol. 1995;  76 1087-1091
  • 19 Koomen E, Bouman E, Callewaerdt P et al. Evaluation of a non-invasive bladder volume measurement in children.  Scand J Urol Nephrol. 2008;  15 1-5
  • 20 De Gennaro M, Luisa Capitanucci M, Di Ciommo V et al. Reliability of bladder volume measurement with BladderScan(R) in paediatric patients.  Scand J Urol Nephrol. 2006;  40 370-375

1 Die Autoren danken Herrn Prof. Schumacher aus Mainz für diesen Hinweis.

Dr. M. Born

Radiologische Klinik der Universität Bonn · Kinderradiologie

Adenauerallee 118

53113 Bonn

Phone: 02 28 / 28 73 32 25

Fax: 02 28 / 28 73 34 66

Email: mark.born@ukb.uni-bonn.de

    >