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DOI: 10.1055/s-0028-1119394
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Liquorszintigrafie
CisternographyPublication History
Publication Date:
13 March 2009 (online)

Zusammenfassung
Die Liquorszintigrafie nach intraspinaler Injektion von 111In-DTPA hat zwar durch die Einführung der modernen Schnittbildverfahren wie CT und MRT an Bedeutung verloren, dennoch bestehen für dieses Verfahren immer noch wichtige Indikationsbereiche und zwar der Verdacht auf eine postoperative oder posttraumatische Liquorfistel, der Verdacht auf einen Normaldruck-Hydrozephalus und Durchgängigkeitsprüfungen bei Shunts von Patienten mit obstruktivem Hydrozephalus. Erste Publikationen zur Modifikation dieses Verfahrens unter Einsatz moderner SPECT-/CT-Geräte weisen darauf hin, dass dies in Zukunft die Methode der Wahl sein könnte.
Abstract
The intrathecal injection of radiopharmaceuticals to scan the spinal CSF space was introduced in 1953. Since this time the number of studies was reduced by the introduction of CT and MRI in the clinical use. Nevertheless there are still some indications for the use of the radionuclide cistenography, these are the detection of the exact side of liquor leaks with rhinorrhea, the diagnosis of the normal pressure hydrocephalus and shunt patency studies. The combination of the radionuclide cistenography with the use of SPECT-/CT seems to be – according to new papers in the literature – the method of choice in the future.
Schlüsselwörter
Liquorszintigrafie - 111In-DTPA - Liquorfistel - Hydrocephalus
Key words
cisternography - cerebrospinal fluid - rhinorrhea - cerebrospinalfluid leak
Literatur
- 1 Ak I, Uslu I. Bowel visualization as a sign of cerebrospinal fluid leakage on radionuclide cisternography. Clin Nucl Med. 2008; 33 811-812
- 2 Bauer FK, Yuhl FT. Myelography by means of J131. Neurology. 1953; 3 341-346
- 3 Benzon HT, Jabri RS, Walker MT. et al . The role of computerized tomography-myelography in a patient with spontaneous intracranial hypotension from multiple cerebrospinal fluid leaks. Clin J Pain. 2006; 22 831-833
- 4 Chiro G Di. RIHSA-Ventriculography and RIHSA Cisternography. Neurology. 1964; 14 185-191
- 5 Dietz H, Zeitler E, Wolf R. Die szintigrafische Darstellung der Liquorräume mit 131-J-markiertem menschlichen Serumalbumin (RIHSA) – Methodik, Indikationen, Ergebnisse. Fortschr. Röntgenstr.. 1966; 105 537-555
- 6 Halac M, Albayram S, Ceyhan E. et al . Is early bladder activity in radionuclide cisternography an indirect sign of spontaneous intracranial hypotension or sequence of lumbar puncture?. Clin Nucl Med. 2007; 32 850-853
- 7 Hyun SH, Lee KH, Lee SJ. et al . Potential value of radionuclide cisternography in diagnosis and management planning of spontaneous intracranial hypotension. Neuro Neurosurg. 2008; 110 657-661
- 8 Morioka T, Aoki T, Tomoda Y. et al . Clin Neul Med;. 2008; 33 181-185
- 9 Novotny C, Pötzi C, Asenbaum S. et al . SPECT/CT Fusion Imaging in Radionuclide Cisternography for Localization of Liquor Leakage Sites. J Neuroimaging. 2008; 20 1-8
- 10 Wiesemann E, Berding G, Goetz F. et al . Spontaneous intracranial hypotension: correlation of imaging findings with clinical features. Eur Neurol. 2006; 56 204-210
- 11 Yoo HM, Kim SJ, Choi CG. et al . Detection of CSF leak in spinal CSF leak syndrome using MR myelography: correlation with radioisotope cisternography. Am J Neuroradiol. 2008; 29 649-654
Korrespondenzadresse
Prof. Dr. K. Hahn
Klinik und Poliklinik für Nuklearmedizin
Ludwig-Maximilians-Universität München
Ziemssenstr. 1
80336 München
Phone: +49/89/51 60 24 42
Fax: +49/89/51 60 44 88
Email: klaus.hahn@med.uni-muenchen.de