Zusammenfassung
Ziel: Bei der LASIK ist die Dicke des Korneaflaps von großer Bedeutung, da das verbleibende
Reststroma für die Korneastabilität verantwortlich ist. Mittels optischer Kohärenztomografie
(OCT) können in-vivo-Darstellungen der Hornhautschichten in hoher Auflösung erfolgen.
Durch Echtzeit-OCT-Darstellung der kornealen Strukturen während des Femtosekundenlaserschnittes
zur Flaperzeugung soll dem Operateur eine Darstellung und Kontrolle der Position der
Schnittebene ermöglicht werden. Zum Nachweis der Eignung der optischen Kohärenztomografie
für die Darstellung von Sub-Bowman-Schnitten wurde eine experimentelle in-vitro-Untersuchung
an humanen Spenderaugen in einem Laboraufbau durchgeführt. Methode: In fünf humanen Spenderaugen, die für eine Transplantation nicht geeignet waren,
wurden mittels eines Femtosekundenlasers Flapschnitte generiert. Die Schnittprozedur
wurde in Echtzeit mit einem OCT-System (Thorlabs HL AG, Lübeck) kontrolliert. Die
mit dem OCT erreichte Bildgebung der Hornhautschichten war ausreichend differenziert
um sicherzustellen, dass direkt unterhalb der Bowmanschen Membran geschnitten wurde.
Zudem konnte der laufende Schneideprozess überwacht und eine eventuelle Perforierung
ausgeschlossen werden. Ergebnisse: Videoaufnahmen der Laserschnittprozedur zeigen die Möglichkeit mittels OCT eine Echtzeitkontrolle
des Prozesses zu ermöglichen. Eine deutliche Unterscheidung des kornealen Epithels
vom Stroma war in allen Augen möglich, jedoch konnte mit der derzeitigen Auflösung
des genutzten OCT-Systems die Bowmansche Membran nicht in allen Augen eindeutig identifiziert
werden. Die lichtmikroskopischen Untersuchungen hingegen bestätigen, dass mithilfe
der Echtzeitdarstellung eine Positionierung des Schnittes direkt unterhalb der Bowmanschen
Membran sichergestellt werden konnte. Schlussfolgerungen: Es konnte gezeigt werden, dass die OCT-basierte Echtzeitkontrolle von femtosekundenlasergenerierten
Sub-Bowman-Schnitten an Humanaugen möglich ist.
Abstract
Purpose: In LASIK (laser in situ keratomileusis) the thickness of the corneal flap is important
since it is the residual corneal bed that determines corneal stability. The introduction
of real-time OCT visualisation of the corneal layers during the fs-laser cut should
enable the surgeon to control and monitor the position of the plane of laser-tissue-interaction
during operation. To prove that optical coherence tomography (OCT) can be useful to
guide femtosecond (fs)-laser in Sub-Bowman-Keratomileusis (SBK) an in-vitro experimental
study was performed on human autopsy eyes in a research laboratory set-up. Methods: Five human autopsy eyes, unsuitable for transplantation, received fs-laser keratomileusis
(flap) cuts. The laser procedure was controlled in real-time with an OCT system (Thorlabs
HL AG, Lübeck, Germany) to ensure that the cut was placed just underneath Bowman’s
layer. As a control all eyes were dissected histologically (H & E staining) and examined
under the light microscope (LM). Results: Videomonitoring of the laser process supported the feasibility of the concept to
online monitor the fs-laser cutting process via OCT. A clear distinction of the corneal
epithelium was possible in all eyes. Bowman’s membrane was not identified in all autopsy
eyes at the given resolution of the OCT used in this study. Still, LM sections confirmed
that the online monitoring assured a positioning of the cutting plane at minimum distance
underneath Bowman’s membrane. Conclusion: It was proven that real-time OCT monitoring of fs-laser SBK on human eyes is in principle
possible.
Schlüsselwörter
Kornea - LASIK - Femtosekundenlaser - OCT
Key words
cornea - LASIK - femtosecond laser - OCT
Literatur
1
Avila M, Li Y, Song J C. et al .
High-speed optical coherence tomography for management after laser in situ keratomileusis.
J Cataract Refract Surg.
2006;
32
1836-1842
2
Binder P S.
Flap dimensions created with the IntraLase FS laser.
J Cat Refract Surg.
2004;
30
26-32
3 Durrie D. Prospective, randomized, contralateral study comparing femtosecond Sub-Bowman’s
Keratomileusis and PRK. Presented at the Intralase User Meeting Las Vegas; NV November
9, 2006
4
Heisterkamp A, Mamon T, Kermani O. et al .
Intrastromal refractive surgery with ultrashort laser pulses: In-vivo study on the
rabbit eye.
Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol.
2003;
241
511-517
5
Heisterkamp A, Ripken T, Mamom T. et al .
Nonlinear side effects of fs-pulses inside corneal tissue during photodisruption.
Appl Phys B.
2002;
74
1-7
6
Holzer M P, Rabsilber T M, Auffarth G U.
Femtosecond laser-assisted corneal flap cuts: morphology, accuracy, and histopathology.
Invest Ophthalmol Vis Sci.
2006;
47 (7)
2828-2831
7 Huang D, Li Y, Radhakrishnan S. et al .Corneal and anterior segment optical coherence
tomography. Schuman JS, Puliafito CA, Fujimoto JG Optical Coherence Tomography of
Ocular Diseases Thorofare; NJ: Slack Incorporated 2004 2nd ed: 663-673
8
Izatt J A, Hee M R, Swanson E A. et al .
Micrometer-scale resolution imaging of the anterior eye in-vivo with optical coherence
tomography.
Arch Ophthalmol.
1994;
112
1584-1589
9
Kermani O, Oberheide U.
Comparative micromorphologic in vitro porcine study of IntraLase and Femto LDV femtosecond
lasers.
J Cataract Refract Surg.
2008;
34
1393-1399
10 Kermani O, Oberheide U, Gerten G. Intralase (60KHz) femto-lasik with 90µm flap. Presented
at the 25th Congress of the ESCRS Stockholm; 8 – 12 September, 2007
11
Kermani O, Will F, Lubatschowski H.
Real-Time Optical Coherence Tomography – Guided Femtosecond Laser Sub-Bowman Keratomileusis
on Human Donor Eyes.
Am J Ophthalmol.
2008;
146
42-45
12
Leitgeb R, Drexler W, Unterhuber A. et al .
Ultrahigh resolution Fourier domain optical coherence tomography.
Opt Express.
2004;
12
2156-2165
13
Lubatschowski H, Maatz G, Heisterkamp A. et al .
Application of ultrashort laser pulses for intrastromal refractive surgery.
Graefe’s Arch Clin Exp Ophthalmol.
2000;
238
33-39
14 Marshall J. Wound healing and biomechanics of corneal flap creation. Presented
at the European Society of Cataract and Refractive Surgeons Annual Meeting London;
September 9 – 13, 2006
15
Massow O, Will F, Lubatschowski H.
Femtosecond laser microsurgery system controlled by optical coherence tomography.
SPIE Vol. 6881.
Commercial and Biomedical Applications of Ultrafast Lasers VIII.
2008;
668 106
16
Massow O, Will F, Lubatschowski H.
Optical coherence tomography controlled femtosecond laser microsurgery system. SPIE
Vol. 6627.
Optical Coherence Tomography and Coherence Techniques III.
2007;
662 717
17
Noack J, Vogel A.
Laser-induced plasma formation in water at nanosecond to femtosecond time scales:
Calculation of thresholds, absorption coefficients, and energy density.
IEEE J Quantum Electron.
1999;
35
1156-1162
18
Sarayabo M A, Ignacio T S, Tran T S. et al .
A 60 kHz IntraLase femtosecond laser creates a smoother LASIK stromal bed surface
compared to a Zyoptix XP mechanical microkeratome in human donor eyes.
J Refract Surg.
2007;
23
331-337
19
Schmack I, Dawson D G, McCarey B E. et al .
Cohesive tensile strength of human LASIK wounds with histologic, ultrastructural,
and clinical correlations.
J Refract Surg.
2005;
21
433-445
20 Slade S. Clinical results of SBK vs. surface ablation. Presented at the Sixth International
Congress on Advanced Surface Ablation and SBK Fort Lauderdale, FL; Cleveland Clinic
May 5, 2007
21
Stahl J S, Durrie D S, Schwendemann F J. et al .
Anterior segment OCT analysis of thin IntraLase femtosecond flaps.
J Refract Surg.
2007;
23
555-558
22
Vogel A, Noack J, Hüttman G. et al .
Mechanism of femtosecond laser nanosurgery of cells and tissue.
Appl Phys B.
2005;
81
1015-1120
Dr. Omid Kermani
Augenklinik am Neumarkt
Schildergasse 107–109
50677 Köln
Phone: ++ 49/2 21/6 50 72 20
Fax: ++ 49/2 21/65 07 22 79
Email: info@augenportal.de