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DOI: 10.1055/s-0028-1109646
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York
Ein Vergleich von Registerdaten mit routinemäßig erhobenen Datensätzen zur Messung der Outcome-Qualität – Erfahrungen aus dem QuaZentral-Projekt aus der Schweiz
A Comparison between Routine Data and Registered Data to Assess Outcome Quality – Experiences of the QuaZentral Project in SwitzerlandPublication History
Publication Date:
28 July 2009 (online)

Zusammenfassung
Outcome-Messungen bei den Leistungsanbietern sind erwünscht und sollen den Qualitätswettbewerb fördern. Dieser Artikel beleuchtet die Grenzen und Möglichkeiten bei der Erhebung von Letalitätsdaten mittels Routinedaten, welche zu statistischen Zwecken oder zur Krankenhausfinanzierung mittels DRG’s erhoben werden. Zur Validierung werden Studienregisterdaten (AMIS-Datenbank) gegenübergestellt. Aufgrund der kleinen Mortalitätszahlen und den fehlenden Angaben der in der Schweiz zur Krankenhausstatistik erhobenen Routinedaten (BfS) zur Risikoadjustierung eignet sich die Letalitätsrate zu Qualitätsaussagen nicht. Mithilfe der Studienregisterdatenbank lassen sich 37 % der Ergebnisse erklären. Einige Methoden senden Signale, welche aber lediglich als Ausgangspunkt eines vertieften internen Audits zur Ursachenanalyse dienen. Das Audit hat auch die Gründe der fehlenden Informationen der Risikoadjustierung offen gelegt. Die Befunde werden diskutiert.
Abstract
”Outcome Readings” by the performance provider are desired and should promote the quality challenge. This article highlights the boundaries and possibilities by the investigation of fatality probability by means of routine data. For validation will be study registered data (AMIS database) as ”gold standard” confronted. Besides the classic statistical methods, ”Boot-strapping”, the CUSUM method and risk adjustment will be introduced. On the basis of the small sized mortality figures and the failing information in Switzerland of hospital statistics, the usage of routine data (BfS) is not suitable for risk adjusting fatality rates as quality evidence. With the aid of the study registered data bank 37 % of the findings can be explained. Some methods send signals which simplify the starting point for a deeper internal audit into cause analysis. The audit has also laid open the missing risk adjustment information.
Schlüsselwörter
Qualitätsmessung - Outcomequalität - CUSUM-Analyse - Diagnostic related groups
Key words
Quality measurement - outcome quality - CUSUM analysis - diagnostic related groups
Literatur
- 1 AOK-Bundesverband, Feisa, Helios Kliniken et al .Qualitätssicherung der stationären Versorgung mit Routinedaten (QSR). Wissenschaftliches Institut der AOK (WIdO) 2007 Bonn
MissingFormLabel
- 2
Vandenbroucke J P.
When are observational studies as credible as randomised trials?.
Lancet.
2004;
363
1728-1731
MissingFormLabel
- 3
[Anonymous].
, www.amis-plus.ch
MissingFormLabel
- 4
[Anonymous].
, www.sevisa.ch
MissingFormLabel
- 5 Efron B, Tibshirani R J. An introduction to the bootstrap. New York; Chapman and Hall 1993
MissingFormLabel
- 6
Benneyan J C, Kaminski F C.
Another view on how to measure health care quality.
Qual Progress.
1995;
28
120-124
MissingFormLabel
- 7
Bolsin S N, Day C J.
Risk evaluation, quality of practice and audit.
Short Practice of Anaesthesia.
1998;
111-122
MissingFormLabel
- 8
Kestin I G.
A statistical approach to measuring the competence of anaesthetic trainees at practical
procedures.
Br J Anasth.
1995;
75
805-809
MissingFormLabel
- 9
Williams S M, Parry B R, Schlup M M.
Quality control: an application of the Cusum.
BMJ.
1992;
304 (6838)
1359-1361
MissingFormLabel
- 10 BAG, Schweizerische Eidgenossenschaft .Qualitätsindikatoren der Schweizer Akutspitäler 2006. Bericht über die Pilotstudie.
2009;. www.bag.admin.ch/dokumentation/medieninformationen/01217/index.html?lang=de&msg-id=26413.
MissingFormLabel
- 11
Dimick J G, Welch H G, Birkmeyer J D.
Surgical mortality as an indicator of hospital quality: the problem with small sample
size.
JAMA.
2004;
292
847-851
MissingFormLabel
- 12
Poloniecki J, Valencia O, Littlejohns P.
Cumulative risk adjusted mortality chart for detecting changes in death rate: observational
study of heart surgery.
BMJ.
1998;
316
1697-1700
MissingFormLabel
- 13
Aylin P, Alves B, Best N. et al .
Comparison of UK paediatric cardiac surgical performance by analysis of routinely
collected data 1984 – 96: was Bristol an outlier?.
Lancet.
2001;
358
181-187
MissingFormLabel
- 14
Aylin P, Best N, Bottle A. et al .
Following Shipman: a pilot system for monitoring mortality rates in primary care.
Lancet.
2003;
362
485-491
MissingFormLabel
- 15
Bonetti P O, Waeckerlin A, Schuepfer G. et al .
Improving time-sensitive processes in the intensive care unit: the example of ‘door-to-needle
time’ in acute myocardial infarction.
Int J Qual Health Care.
2000;
12
311-317
MissingFormLabel
- 16 Qualitätssicherung der stationären Versorgung mit Routinedaten (QSR) – Abschlussbericht. WidO ISBN 978 – 3-922 093 – 42 – 8
MissingFormLabel
Dr. G. Schüpfer PhD, MBA, HSG
Stab Medizin/Co-Chefarzt Institut für Anästhesie
Luzerner Kantonsspital
6000 Luzern 16, Schweiz
Email: guido.schuepfer@ksl.ch