Die flexible Endoskopie in der Gastroenterologie hat ihren Dornröschenschlaf beendet.
Lange Jahre, nachdem die Endoskopie im Gegensatz zu anderen technologischen Entwicklungen
eher arm an Innovationen war, ist seit etwa Beginn des neuen Jahrhunderts ein Füllhorn
von Neuerungen ausgeleert worden. Viele dieser Innovationen mögen abenteuerlich erscheinen,
manches ist faszinierend, aber realitätsfern, anderes hat das Potenzial, unser bisheriges
ärztliches Handeln signifikant zu ändern. Als Schlagwörter sind hier nur die In–vivo–Histologie
zur endoskopischen Diagnostik und die endoskopische Operation über natürliche Körperöffnungen
(NOTES1) zur endoskopischen Therapie zu erwähnen. Der vorliegende Übersichtsartikel
mag hierzu in Ergänzung zu dem bereits in anderen Beiträgen dieser Ausgabe Erwähnten
kurz – ohne Garantie auf Vollständigkeit – die Hintergründe, Prinzipien und Potenziale
dieser neuen Verfahren erläutern.
Flexible endoscopy in gastroenterology has passed its big sleep. Now, since the beginning
of this new century, after innovations have been poor for many years, a plethora of
novelties has been developed. Much of it sounds unbelievable, some might be fascinating
albeit unrealistic, other have the potential to change significantly our daily routine.
As keywords in–vivo histology und natural orifice transluminal endoscopic surgery
are to be mentioned. The present review will briefly summarize background, principle
mechanisms and potentials of some of these innovations.
Key words
endoscopy - histology - NOTES - innovation
Literatur
- 1
Isshi K, Tajiri H, Fujisaki J. et al. .
The effectiveness of a new multibending scope for endoscopic mucosal resection.
Endoscopy.
2004;
6
294-297
- 2
Neuhaus H, Costamagna G, Devière J. et al. .
Endoscopic submucosal dissection (ESD) of early neoplastic gastric lesions using a
new double–channel endoscope (the „R–scope”).
Endoscopy.
2006;
38
1016-1023
- 3
Eickhoff A, Jakobs R, Kamal A. et al. .
In vitro evaluation of forces exerted by a new computer–assisted colonoscope (the
NeoGuide Endoscopy System).
Endoscopy.
2006;
38
1224-1229
- 4
Rösch T, Adler A, Pohl H. et al. .
A motor–driven single–use colonoscope controlled with a hand–held device: a feasibility
study in volunteers.
Gastrointest Endosc.
2008;
67
1139-1146
- 5
Pfeffer J, Grinshpon R, Rex D. et al. .
The Aer–O–Scope: proof of the concept of a pneumatic, skill–independent, self–propelling,
self–navigating colonoscope in a pig model.
Endoscopy.
2006;
38
144-148
- 6
Kiesslich R, Burg J, Vieth M. et al. .
Confocal laser endoscopy for diagnosing intraepithelial neoplasias and colorectal
cancer in vivo.
Gastroenterol.
2004;
127
706-713
- 7
Meining A, Saur D, Bajbouj M. et al. .
In–vivo histopathology for detection of gastrointestinal neoplasia using a portable,
confocal miniprobe – an examiner blinded analysis.
Clin Gastroenterol Hepatol.
2007;
5
1261-1267
- 8
von Delius S, Feussner H, Wilhelm D, Meining A..
Transgastrische Appendektomie – Fiktion oder Blick in die Zukunft?.
Z Gastroenterol.
2007;
45
209-210
- 9
Meining A, Wilhelm D, Burian M. et al. .
Development, standardization, and evaluation of NOTES cholecystectomy using a transsigmoid
approach in the porcine model: an acute feasibility study.
Endoscopy.
2007;
39
860-864
- 10
Steele K, Schweitzer MA, Lyn–Sue J, Kantsevov SV..
Flexible transgastric peritoneoscopy and liver biopsy: a feasibility study in human
beings (with videos).
Gastrointest Endosc.
2008;
68
61-66
- 11
Hazey JW, Narula VK, Renton DB. et al. .
Natural–orifice transgastric endoscopic peritoneoscopy in humans: initial clinical
trial.
Surg Endosc.
2008;
22
16-20
- 12
Zorron R, Maggioni LC, Pobo L. et al. .
NOTES transvaginal cholecystectomy: preliminary clinical application.
Surg Endosc.
2008;
22
542-547
- 13
Bernardt J, Gerber B, Schober HC. et al. .
NOTES – case report of a unidirectional flexible appendectomy.
Int J Colorectal Dis.
2008;
23
547-550
- 14
Marescaux J, Dallemagne B, Perretta S. et al. .
Surgery without scars: report of transluminal cholecystectomy in human being.
Arch Surg.
2007;
142
823-826
- 15
Bessler M, Stevens PD, Milone L. et al. .
Transvaginal laparoscopically assisted endoscopic cholcystectomy: a hybrid approach
to natural orifice surgery.
Gastrointest Endosc.
2007;
66
1243-1245
- 16
Marks JM, Ponsky JL, Pearl JP, McGee MF..
PEG „Rescue”: a practical NOTES technique.
Surg Ensosc.
2007;
21
816-819
- 17
Dunkin BJ, Martinez J, Bejarano PA. et al. .
Thin–layer ablation of human esophageal epithelium using a bipolar radiofrequency
balloon device.
Surg Endosc.
2006;
20
125-130
1 Natural Orifice Transgastric Endoscopic Surgery
Korrespondenz
PD Dr. Alexander Meining
II. Medizinische Klinik und Poliklinik der Technischen Universität München Klinikum
rechts der Isar
Ismaninger Straße 2
81675 München
Email: alexander.meining@lrz.tum.de