Minim Invasive Neurosurg 1974; 17(4): 121-129
DOI: 10.1055/s-0028-1090473
© Georg Thieme Verlag Stuttgart

The choroid plexus Papillomas

Le papillome du plexus choroïdeC. Arseni, Al. Constantinescu, L. Dănăilă, C. Istrate
  • Neurosurgical Clinic, “Gh. Marinescu” Hospital (Director: Prof. Dr. C. Arseni)
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 November 2008 (online)

Summary

Clinical and paraclinical aspects of the evolution of 39 cases of choroid plexus papillomas are discussed within a review of the literature. Eighteen were papillomas of the lateral, 3 were papillomas of the third and 17 was a papilloma of the fourth ventricle while another a papilloma of the cerebello-pontine angle. Even at the height of the illness the clinical picture in uncharacteristic. Ventriculography is still the most helpful paraclinical investigation for diagnostic purposes. Hydrocephalus, whatever its variant, occurs habitually. Treatment consists in as complete as possible a removal of the tumour, despite the difficulties involved by surgery in such cases.

Zusammenfassung

Klinische und paraklinische Gesichtspunkte bei 39 Fällen mit Plexuspapillom werden unter Berücksichtigung der Literatur besprochen. 18 davon waren Papillome des lateralen, 3 des dritten und 17 des vierten Ventrikels, während ein weiteres im Kleinhirnbrückenwinkel lokalisiert war.

Das klinische Bild war auf dem Höhepunkt gewöhnlich wenig charakteristisch. Die Ventrikulographie ist die wesentlichste paraklinische Untersuchungsmethode, um zur Diagnose zu kommen. Der Hydrocephalus in seinen verschiedenen Varianten ist gewöhnlich vorhanden. Die Behandlung besteht in soweit wie möglicher vollständiger Entfernung des Tumors, obwohl in diesen Fällen technische Schwierigkeiten bestehen.

Résumé

Aspects cliniques et paracliniques de l'évolution de 39 cas de papillomes des plexus choroïdes, et leur discussion à la lumière de la littérature. Leur répartition: 18 du ventricule latéral, 3 du 3ème ventricule, et respectivement 17 pour le 4ème ventricule et l'angle ponto-cérébellaux. A l'acmé de leur évolution le tableau clinique en était peu caractéristique. La ventriculographie est l'examen le plus effectif pour le diagnostic. L'hydrocéphalie est habituellement présente, sous quelque variante que ce soit. Le traitement consiste en une ablation aussi complète que possible de la tumeur, malgré les difficultés qui dans de tels cas obèrent l'intervention.

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