Klinische Neurophysiologie 2009; 40(3): 204-206
DOI: 10.1055/s-0028-1090268
Der besondere Fall

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Distal-atrophe Paresen, Hohlfüße und CK-Erhöhung – Ein differenzialdiagnostisches Update

Distal Atrophic Paresis, Talipes Cavus and Elevated CK – A Differential Diagnostic UpdateA.  Lämmer1 , D.  F.  Heuss1 , M.  Mäurer1 , 2 , A.  Schramm1
  • 1Neurologische Klinik des Universitätsklinikums Erlangen (Direktor: Prof. Dr. Stefan Schwab), Erlangen
  • 2Caritas-Krankenhaus Bad Mergentheim, Neurologie, Bad Mergentheim
Further Information

Publication History

Publication Date:
03 September 2009 (online)

Zusammenfassung

Distale Myopathien sind eine heterogene Erkrankungsgruppe, die mit distalen Paresen und Atrophien einhergehen. Ätiologisch liegt teilweise eine Genmutation verschiedener Strukturproteine zugrunde. Die Miyoshi-Myopathie ist eine autosomal-rezessiv vererbte Dysferlinopathie die zudem charakteristisch mit einer deutlichen Wadenatrophie und einer massiven CK-Erhöhung einhergeht. Es wird über einen 24-jährigen Patienten mit Hohlfüßen, Krallenzehen und Atrophie der Wadenmuskulatur sowie distal und beinbetonten Paresen aller Extremitäten, massiv erhöhter Kreatinkinase und fehlender Expression von Dysferlin berichtet und die prinzipiell breite Differenzialdiagnose distal-atropher Paresen diskutiert.

Abstract

Distal myopathies are a heterogeneous group characterised by distal paresis and muscular atrophy, partly caused by gene mutations of different structure proteins. The Miyoshi myopathy is an autosomal recessive dysferlinopathy, accompanied by atrophic calves and an excessive increase of creatine kinase. We report on a 24-year-old patient with talipes, atrophic calves and distal tetraparesis, increased creatine kinase and absent expression of dysferlin and provide a work-up on the differential diagnosis of distal atrophic paresis.

Literatur

  • 1 Krahn M, Béroud C, Labelle V. et al . Analysis of the DYSF mutational spectrum in a large cohort of patients.  Hum Mutat. 2009;  30 (2) E345-375
  • 2 Miyoshi K, Iwasa M, Kawai H. et al . Autosomal recessive distal muscular dystrophy – a new type of distal muscular dystrophy observed characteristically in Japan.  Nippon Rinsho. 1977;  35 3922-3928
  • 3 Miyoshi K, Kawai H, Iwasa M. et al . Autosomal recessive distal muscular dystrophy as a new type of progressive muscular dystrophy. Seventeen cases in eight families including an autopsied case.  Brain. 1986;  109 (Pt 1) 31-54
  • 4 Barohn R J, Miller R G, Griggs R C. Autosomal recessive distal dystrophy.  Neurology. 1991;  41 1365-1370
  • 5 Flachenecker P, Kiefer R, Naumann M. et al . Distal muscular dystrophy of Miyoshi type. Report of two cases and review of the literature.  J Neurol. 1997;  244 23-29
  • 6 Glover L, Brown R H. Dysferlin in membrane trafficking and patch repair.  Traffic. 2007;  8 (7) 785-794
  • 7 Linssen W H, Notermans N C, Van der GY . et al . Miyoshi-type distal muscular dystrophy. Clinical spectrum in 24 Dutch patients.  Brain. 1997;  120 (Pt 11) 1989-1996
  • 8 Gulati S, Kabra M, Gera S. et al . Congenital myotonic dystrophy.  Indian J Pediatr. 2001;  68 451-453
  • 9 Bejaoui K, Hirabayashi K, Hentati F. et al . Linkage of Miyoshi myopathy (distal autosomal recessive muscular dystrophy) locus to chromosome 2p12–14.  Neurology. 1995;  45 768-772
  • 10 Illa I. Distal myopathies.  J Neurol. 2000;  247 169-174
  • 11 Nguyen K, Bassez G, Krahn M. et al . Phenotypic study in 40 patients with dysferlin gene mutations: high frequency of atypical phenotypes.  Arch Neurol. 2007;  64 (8) 1176-1182

Dr. A. Lämmer

Neurologische Klinik
Universitätsklinikum Erlangen

Schwabachanlage 6

91054 Erlangen

Email: alexandra.laemmer@uk-erlangen.de