Klin Monbl Augenheilkd
DOI: 10.1055/a-2778-8543
Kasuistik

Clinical Outcomes after Implantation of the Toric Tecnis Eyhance Intraocular Lens: a Retrospective Analysis

Klinische Ergebnisse nach Implantation der torischen Tecnis Eyhance-Intraokularlinse: eine retrospektive Analyse

Authors

  • Rafael Lucena

    1   Department of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
  • Christoph Tappeiner

    1   Department of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
    2   Department of Ophthalmology, University Hospital Essen, University Duisburg-Essen, Essen, Germany
    3   Medical Faculty, University of Bern, Bern, Switzerland
  • Marco Langenegger

    1   Department of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
  • David Goldblum

    1   Department of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
    4   Medical Faculty, University of Basel, Basel, Switzerland
  • Tamer Tandogan

    1   Department of Ophthalmology, Pallas Kliniken AG, Olten, Switzerland
    5   Department of Ophthalmology, University Hospital, Heidelberg, Germany

Abstract

Background The Tecnis Eyhance Toric intraocular lens (IOL) model DIU00 (Johnson & Johnson) is a monofocal IOL with a slightly enhanced depth of focus, designed to improve intermediate vision while correcting corneal astigmatism in cataract surgery. While its optical concept has been validated in clinical trials, evidence from routine practice is still limited. The purpose of this study was to evaluate real-world visual and refractive outcomes, postoperative astigmatism, and patient satisfaction following implantation of the Eyhance Toric IOL.

Methods A total of 160 eyes from 97 consecutive patients were analysed, including 63 patients who underwent a bilateral procedure and 34 who had unilateral surgery with Eyhance Toric implantation. Preoperative biometry comprised axial length, anterior chamber depth, lens thickness, sulcus-to-sulcus distance, and keratometry values. At 1 month, monocular and binocular visual acuities (uncorrected [UDVA], corrected [CDVA], uncorrected intermediate [UIVA], distance-corrected intermediate [DCIVA], uncorrected near [UNVA], distance-corrected near [DCNVA]), manifest refraction, and keratometry were evaluated.

Results At 1 month, mean monocular UDVA, CDVA, UIVA, DCIVA, and UNVA were 0.12, 0.05, 0.06, 0.07, and 0.29 logMAR, respectively. Binocular UDVA, UIVA, and UNVA were 0.04, 0.03, and 0.24 logMAR, respectively. Mean corneal astigmatism decreased from − 1.70 ± 0.91 D to a postoperative refractive astigmatism of 0.31 ± 0.24 D (p < 0.0001). No IOL rotations were required. Spectacle independence was achieved in 13 patients (20.64%), while 50 (79.36%) required reading glasses. Among those targeted for bilateral emmetropia, 35 (87.5%) of 40 needed reading spectacles, compared with 15 (65%) of 23 patients with a mini-monovision refractive targe (p = 0.048). No disturbing dysphotopsias such as halos or glare were reported.

Conclusion The Tecnis Eyhance Toric IOL demonstrated favourable outcomes for distance and intermediate vision, reliable astigmatism correction, and high patient satisfaction.

Zusammenfassung

Hintergrund Die Tecnis Eyhance Toric Intraokularlinse (IOL) Modell DIU00 (Johnson & Johnson) ist eine monofokale Linse mit leicht erweiterter Tiefenschärfe. Sie wurde entwickelt, um das intermediäre Sehen zu verbessern und gleichzeitig den kornealen Astigmatismus bei der Kataraktchirurgie zu korrigieren. Während ihr optisches Konzept in klinischen Studien validiert wurde, sind Evidenzen aus der Routinepraxis noch begrenzt. Ziel dieser Studie war es, visuelle und refraktive Ergebnisse aus dem realen klinischen Alltag, den postoperativen Astigmatismus sowie die Patientenzufriedenheit nach Implantation der Eyhance Toric IOL zu evaluieren.

Methoden Insgesamt wurden 160 Augen von 97 Patienten analysiert, darunter 63 Patienten, die bilateral operiert wurden, und 34 Patienten, die eine unilaterale Operation mit Eyhance Toric Implantation erhielten. Die präoperative Biometrie umfasste die axiale Länge, die Vorderkammertiefe, die Linsendicke, den Sulcus-zu-Sulcus-Abstand und Keratometriedaten. Nach 1 Monat wurden monokulare und binokulare Sehschärfen (unkorrigierte [UDVA], korrigierte [CDVA], unkorrigierte intermediäre [UIVA], distanzkorrigierte intermediäre [DCIVA], unkorrigierte Nahsehschärfe [UNVA], distanzkorrigierte Nahsehschärfe [DCNVA]), die subjektive Refraktion sowie Keratometriedaten erhoben.

Ergebnisse Nach 1 Monat betrugen die mittleren monokularen UDVA, CDVA, UIVA, DCIVA und UNVA 0,12, 0,05, 0,06, 0,07 bzw. 0,29 logMAR. Die binokularen UDVA, UIVA und UNVA betrugen 0,04, 0,03 bzw. 0,24 logMAR. Der mittlere Hornhautastigmatismus verringerte sich von − 1,70 ± 0,91 dpt auf einen postoperativen refraktiven Astigmatismus von 0,31 ± 0,24 dpt (p < 0,0001). Es waren keine IOL-Rotationen erforderlich. Eine Brillenunabhängigkeit wurde bei 13 Patienten (20,64%) erreicht, während 50 (79,36%) eine Lesebrille benötigten. Unter den Patienten, die auf bilaterale Emmetropie erzielt waren, benötigten 35 (87,5%) von 40 eine Lesebrille, verglichen mit 15 (65%) von 23 Patienten mit einem Mini-Monovisionsziel (p = 0,048). Es wurden keine störenden Dysphotopsien wie Halos oder Blendung berichtet.

Schlussfolgerung Die Tecnis Eyhance Toric IOL zeigte hervorragende Ergebnisse für die Fern- und Intermediärsehschärfe, eine zuverlässige Astigmatismuskorrektur sowie eine hohe Patientenzufriedenheit.



Publication History

Received: 24 October 2025

Accepted: 23 December 2025

Article published online:
11 February 2026

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