Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/a-2547-2793
Welche Professionen führen in Deutschland die Erstuntersuchung des Neugeborenen durch? Querschnittliche Befragung zum Status Quo
Qualifications of examiners for first neonatal exam in Germany: status quo
Zusammenfassung
Hintergrund
Die initiale Einschätzung des Neugeborenen nach der Geburt kann in Deutschland Richtlinien-konform durch eine Ärzt:in oder eine Hebamme erfolgen. Es ist jedoch unklar, wer die U1-Untersuchung mit welcher Qualifikation derzeit tatsächlich durchführt.
Methode
Ziel der Studie war es, zu untersuchen, welche Professionen derzeit in den größten Geburtskliniken Deutschla die Erstuntersuchungen der Neugeborenen tatsächlich durchführt. Alle Geburtskliniken, die 2021 über 2000 Geburten aufwiesen, sowie alle universitären Geburtskliniken wurden gebeten, einen webbasierten Fragebogen zu beantworten. Für die Gruppenvergleiche wurde ein Chi-Quadrattest durchgeführt.
Ergebnisse
77 von 111 kontaktierten Geburtskliniken beantworteten den Fragebogen. Insgesamt führen in den größten deutschen Geburtskliniken fünf verschiedene Professionen die Erhebung der Apgar-Scores und die U1-Untersuchung bei gesunden Neugeborenen durch. Hebammen erheben in 92% der Geburtskliniken regelhaft die Apgar-Scores. U1- Untersuchungen werden zwar ebenfalls an den meisten Häusern regelhaft unter Beteiligung von Hebammen durchgeführt (74%), aber an signifikant (p≤0,001) weniger Häusern als die Erhebung der Apgar Scores. Universitäre und nicht-universitäre Geburtskliniken unterscheiden sich nicht signifikant in der regelhaften Durchführung von Apgar Scores (93,9% vs. 90,9%, p=0,623) und U1-Untersuchungen (72,7% vs. 75%, p=0,822) durch Hebammen.
Diskussion
Hebammen sind an deutschen Geburtskliniken mit großem Abstand die dominante Berufsgruppe, wenn es um die Durchführung der Erstuntersuchungen von Neugeborenen geht. Damit sollten sie in Zukunft auch erste Ansprechpartner bei Maßnahmen der Qualitätssicherung/- verbesserung für die Erstuntersuchung sein.
Abstract
Background
Midwives as well as medical doctors may carry out the initial examination of a newborn after birth in accordance with German health care regulation and guidelines. However, it is unclear which profession based on which qualification is performing these examinations in current clinical practice.
Aim of the study
The aim of the study was to assess which professions are carrying out the initial examinations of a newborn in the largest German maternity hospitals as of today.
Methods
University maternity hospitals and maternity hospitals with more than 2000 births in 2021 were asked to anwer a webbased questionnaire. A chi-square test was used for group comparisons.
Results
77 out of 111 contacted maternity hospitals participated. In total, five different professions carry out Apgar scores and the initial neonatal examinations in a healthy newborn in the largest German maternity hospitals. In 92% of maternity hospitals, midwives regularly collect Apgar scores. In most hospitals, initial examinations of the newborn are also regularly carried out by midwives (74%), but significantly less often than Apgar scores (p≤0,001). University and non-university maternity hospitals do not differ significantly in the rate at which midwives performed Apgar scores (93.9% vs. 90.9%, p=0.623) and initial examinations of the newborn (72.7% vs. 75%, p=0.822).
Discussion
Midwives are the predominant medical profession carrying out initial examinations of the newborn in German maternity hospitals as of today. Thus, they should also be the primary target group for quality assurance and quality improvement measures for these examinations in in the future.
Publication History
Article published online:
06 May 2025
© 2025. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Oswald-Hesse-Straße 50, 70469 Stuttgart, Germany
-
Literatur
- 1 Liz M Greene LM, O’Connell R, Murphy M. et al. Procedural elements of the complete examination and screening of the healthy term neonate: a protocol for a scoping review and evidence map. BMJ Paediatrics Journals 2024;
- 2 Wong H, Kadalraja R. Early Discharge of newborn infants before formal neonatal examination: a new model of practice. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2008; 93: F476
- 3 Williamson A, Mullet J, Bunting M. et al. Neonatal examination: are midwives clinically effective?. RCM Midwives 2005; 8: 116-118
- 4 Gemeinsamen Bundesausschusses. Richtlinie zur Früherkennung von Krankheiten bei Kindern (13.07.2023). Im Internet https://www.g-ba.de/richtlinien/15/ Stand 06.10.2023
- 5 Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) e. V. S2k-Leitlinie „Betreuung von Neugeborenen in der Geburtsklinik“ (14.03.2021). Im Internet https://register.awmf.org/de/leitlinien/detail/024-005 Stand 06.10.2023
- 6 Townsend J, Wolke D, Hayes J. Routine examination of the newborn: the EMREN study. Evaluation of an extension of the midwife role including a randomised controlled trial of appropriately trained midwives and paediatric senior house officers. Health Technol Assess 2004; 8
- 7 Nutricia Milupa GmbH. Milupa-Geburtenliste 2021 (Januar 2022). Im Internet https://cache.pressmailing.net/content/8fb0f2bf-c79f-434a-a879-636518ba02d8/NutriciaMilupaGeburtenliste.pdf Stand 06.10.2023
- 8 Nicolson P, Burr J, Powell J. Becoming an advanced practitioner in neonatal nursing: a psycho-social study of the relationship between educational preparation and role development. J Clin Nurs 2005; 14: 727-738
- 9 British Association of Perinatal Medicine. Advanced Neonatal Nurse Practitioner (2021). Im Internet https://hubble-live-assets.s3.eu-west-1.amazonaws.com/bapm/file_asset/file/128/ANNP_Capability_framework_-_for_publication_10-5-21.docx.pdf
- 10 Lee TW, Skelton RE, Skene C. Routine neonatal examination: effectiveness of trainee paediatrician compared with advanced neonatal nurse practitioner. Arch Dis Child Fetal Neonatal Ed 2001; 85: F100-104
- 11 Ure BM, Zepp F. Stellungnahme „Erhebung von Fehlbildungen bei Neugeborenen“. Deutsches Ärzteblatt 2022;
- 12 Richter-Kuhlmann E. Fehlbildungen bei Neugeborenen: „Benefit durch ein nationales Register“. Deutsches Ärzteblatt 2022; 119: A-2066/B-1710