Abstract
Central serous chorioretinopathy (CSCR) is a relatively common retinal disorder that
leads to central vision impairment, often with a high recurrence rate. The exact etiology
and pathogenetic mechanisms have not been fully elucidated but are likely to be associated
with hyperpermeability of the choroidal capillaries and failure of the retinal pigment
epithelium (RPE), leading to serous detachment of the neurosensory retina. Multimodal
imaging plays a critical role in the diagnostic approach and monitoring of CSCR. Fortunately,
the natural course of the disease is usually self-limiting, with spontaneous resolution
and total fluid reabsorption. However, some patients may exhibit recurrences or persistent
subretinal fluid (chronic CSCR), leading to progressive and irreversible RPE atrophy
or photoreceptor damage. Thus, to prevent permanent visual loss, individualized treatment
should be considered. Recent developments in the diagnostic and therapeutic approach
have contributed
to better outcomes in patients with CSCR. More studies are required to improve our
understanding of epidemiology, pathogenesis, diagnosis, and treatment, with a significant
impact on the management of this challenging clinical entity. The purpose of this
review is to summarize the current knowledge about the clinical features, diagnostic
workup, and therapeutic approach of CSCR.
Zusammenfassung
Die Chorioretinopathia centralis serosa (CCS) ist eine relativ häufige Netzhauterkrankung,
die zu einer Beeinträchtigung des zentralen Sehvermögens führt und häufig eine hohe
Rezidivrate aufweist. Die genaue Ätiologie und der pathogenetische Mechanismus sind
noch nicht vollständig aufgeklärt, sind aber wahrscheinlich mit einer Hyperpermeabilität
der Aderhautkapillaren und einem Versagen des retinalen Pigmentepithels (RPE) verbunden,
was zu einer serösen Ablösung der neurosensorischen Netzhaut führt. Die multimodale
Bildgebung spielt eine entscheidende Rolle beim diagnostischen Ansatz und der Überwachung
von CCS. Glücklicherweise ist der natürliche Krankheitsverlauf i. d. R. selbstlimitierend
mit spontaner Auflösung und vollständiger Flüssigkeitsresorption. Einige Patienten
können jedoch Rezidive oder anhaltende subretinale Flüssigkeit (chronische CCS) aufweisen,
was zu fortschreitender und irreversibler RPE-Atrophie oder Photorezeptorschädigung
führt. Um einen dauerhaften
Sehverlust zu verhindern, sollte daher eine individuelle Behandlung in Betracht gezogen
werden. Jüngste Entwicklungen im diagnostischen und therapeutischen Ansatz haben zu
besseren Ergebnissen bei Patienten mit CCS beigetragen. Weitere Studien sind erforderlich,
um unser Verständnis von Epidemiologie, Pathogenese, Diagnose und Behandlung zu verbessern,
mit erheblichen Auswirkungen auf das Management dieser herausfordernden klinischen
Entität. Ziel dieser Übersichtsarbeit ist es, den aktuellen Wissensstand über klinische
Merkmale, diagnostische Abklärung und therapeutisches Vorgehen der CCS zusammenzufassen.
Key words
central serous chorioretinopathy - multimodal imaging - photodynamic therapy - anti-VEGF
agents
Schlüsselwörter
Chorioretinopathia centralis serosa - multimodale Bildgebung - photodynamische Therapie
- Anti-VEGF