Pneumologie 2023; 77(07): 430-434
DOI: 10.1055/a-2007-9778
Kasuistik

Spontanes Pneumomediastinum (Hamman-Syndrom) mit Pneumorrhachis als seltene Ursache für akuten Thoraxschmerz bei einem jungen Patienten mit akut exazerbiertem Asthma bronchiale

Spontaneous pneumomediastinum (Hammanʼs syndrome) with pneumorrhachis as a rare cause of acute chest pain in a young patient with acute asthma exacerbation
Jonas Früh
1   Pneumologie, Klinikum Würzburg Mitte gGmbH Standort Missioklinik, Würzburg, Deutschland (Ringgold ID: RIN120200)
,
Jasmin Abbas
2   Radiology, Klinikum Würzburg Mitte gGmbH Standort Juliusspital, Würzburg, Deutschland (Ringgold ID: RIN219635)
,
Danjouma Cheufou
3   Thoraxchirurgie, Klinikum Würzburg Mitte gGmbH Standort Missioklinik, Würzburg, Deutschland (Ringgold ID: RIN120200)
,
Stefan Baron
1   Pneumologie, Klinikum Würzburg Mitte gGmbH Standort Missioklinik, Würzburg, Deutschland (Ringgold ID: RIN120200)
,
Matthias Held
1   Pneumologie, Klinikum Würzburg Mitte gGmbH Standort Missioklinik, Würzburg, Deutschland (Ringgold ID: RIN120200)
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Das Pneumomediastinum, definiert als Luft im mediastinalen Interstitium, ist eine seltene Ursache des akuten Thoraxschmerzes. Die Erkrankung kann sowohl sekundär als Folge von Traumata oder medizinischen Interventionen als auch spontan auftreten. Die spontan auftretende Variante (Hamman-Syndrom) hat i.d.R. auch ohne Intervention eine gute Prognose, zugrundeliegende Ursachen wie gastrointestinale Perforationen müssen jedoch ausgeschlossen werden. Diagnostisch ist neben einer konventionellen Röntgenaufnahme des Thorax eine Computertomografie oft hilfreich. Häufig tritt begleitend ein Weichteilemphysem auf, epidurale Luft im Spinalkanal wird Pneumorrhachis genannt und stellt eine seltene, jedoch ebenfalls häufig benigne Komplikation dar. Wir berichten von einem jungen Mann mit Hamman-Syndrom und Pneumorrhachis im Rahmen einer Asthma-Exazerbation, welcher trotz ausgeprägter Beschwerden rein konservativ behandelt werden konnte.

Abstract

Pneumomediastinum, defined as abnormal presence of air in the mediastinum, is a rare cause of acute chest pain. The condition may occur spontaneously as well as a secondary consequence of trauma or medical interventions. The spontaneous pneumomediastinum (Hamman’s syndrome) is associated with a good prognosis, even without intervention. However, undelying severe conditions such as gastrointestinal perforations should be excluded. Diagnosis might be made using conventionell chest x-ray; a CT scan may give additional useful information. A subcutanous emphysema is a common finding in patients with pneumomediastinum. The presence of air in the epidural space of the spinal canal (pneumorrhachis) is a rarely seen but likewise mostly benign complication. We report a case of a young man with Hamman’s syndrome and pneumorrhachis, provoked by acute asthma exacerbation; despite pronounced symptoms, his condition could be treated conservatively.

Fazit für die Praxis
  • Das spontane Pneumomediastinum muss differenzialdiagnostisch als seltene Ursache für Thoraxschmerzen neben häufigen Ursachen wie muskuloskelettalen und lebensbedrohlichen Ursachen wie dem Boerhaave-Syndrom bedacht und abgegrenzt werden.

  • Meist genügt ein konservatives Procedere, nur selten wird eine operative Therapie notwendig.

  • Unser Fall präsentiert sich klassisch, jedoch mit relativ schwerem klinischem Verlauf; dennoch genügte auch hier eine konservative Vorgehensweise.

  • Eine epidurale Pneumorrhachis ist eine seltene Komplikation eines Pneumomediastinums, bedarf jedoch ebenfalls nur selten einer invasiven Therapie.



Publication History

Received: 26 November 2022

Accepted after revision: 03 January 2023

Article published online:
07 February 2023

© 2023. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Hamman L. Spontaneous mediastinal emphysema. Bull Johns Hopkins Hosp 1939; 64: 1-21
  • 2 Kouritas VK, Papagiannopoulos K, Lazaridis G. et al. Pneumomediastinum. J Thorac Dis 2015; 7: S44-S49
  • 3 Talwar A, Esquire A, Sahni S. et al. Spontaneous pneumomediastinum: Time for consensus. North Am J Med Sci 2013; 5: 460
  • 4 Gasser CR-B, Pellaton R, Rochat CP. Pediatric Spontaneous Pneumomediastinum: Narrative Literature Review. Pediatric Emergency Care 2017; 33: 370-374
  • 5 Kelly S, Hughes S, Nixon S. et al. Spontaneous pneumomediastinum (Hamman’s syndrome). The Surgeon 2010; 8: 63-66
  • 6 Perna V, Vilà E, Guelbenzu JJ. et al. Pneumomediastinum: is this really a benign entity? When it can be considered as spontaneous? Our experience in 47 adult patients. European Journal of Cardio-Thoracic Surgery 2010; 37: 573-575
  • 7 Grapatsas K, Tsilogianni Z, Leivaditis V. et al. Hamman’s syndrome (spontaneous pneumomediastinum presenting as subcutaneous emphysema): A rare case of the emergency department and review of the literature. Respiratory Medicine Case Reports 2018; 23: 63-65
  • 8 Majer S, Graber P. Postpartum pneumomediastinum (Hamman’s syndrome). Canadian Medical Association Journal 2007; 177: 32-32
  • 9 Shan S, Guangming L, Wei L. et al. Spontaneous pneumomediastinum, pneumothorax and subcutaneous emphysema in COVID-19: case report and literature review. Rev Inst Med trop S Paulo 2020; 62: e76
  • 10 Macklin MT, Macklin CC. Malignant interstitial emphysema of the lungs and mediastinum as an important occult complication in many respiratory diseases and others conditions: interpretation of clinical literature in light of laboratory experiment. Medicine 1944; 23: 281-358
  • 11 Abolnik I, Lossos IS, Breuer R. Spontaneous Pneumomediastinum. Chest 1991; 100: 93-95
  • 12 Bejvan SM, Godwin JD. Pneumomediastinum: old signs and new signs. American Journal of Roentgenology 1996; 166: 1041-1048
  • 13 Sakai M, Hiyama T, Kuno H. et al. Thoracic abnormal air collections in patients in the intensive care unit: radiograph findings correlated with CT. Insights Imaging 2020; 11: 35
  • 14 Schmitt E, Burg M. Continuous Diaphragm Sign. WestJEM 2011; 12: 526-527
  • 15 Naclerio EA. The “v sign” in the diagnosis of spontaneous rupture of the esophagus (an early roentgen clue). The American Journal of Surgery 1957; 93: 291-298
  • 16 Koullias GJ, Korkolis DP, Wang XJ. et al. Current assessment and management of spontaneous pneumomediastinum: experience in 24 adult patients. European Journal of Cardio-Thoracic Surgery 2004; 25: 852-855
  • 17 Song I, Lee SY, Lee SJ. et al. Diagnosis and treatment of spontaneous pneumomediastinum: experience at a single institution for 10 years. Gen Thorac Cardiovasc Surg 2017; 65: 280-284
  • 18 Park SJ, Park JY, Jung J. et al. Clinical Manifestations of Spontaneous Pneumomediastinum. Korean J Thorac Cardiovasc Surg 2016; 49: 287-291
  • 19 Al-Mufarrej F, Gharagozloo F, Tempesta B. et al. Spontaneous cervicothoracolumbar pneumorrhachis, pneumomediastinum and pneumoperitoneum. The Clinical Respiratory Journal 2009; 3: 239-243
  • 20 Manden P, Siddiqui A. Pneumorrhachis, pneumomediastinum, pneumopericardium and subcutaneous emphysema as complications of bronchial asthma. Ann Thorac Med 2009; 4: 143