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DOI: 10.1055/a-1965-3472
Intensivverlegungen in der COVID-19-Pandemie – eine Analyse aus einem landesweit koordinierten Intensivverlegungssystem
Intensive Care Transports during COVID-19 Pandemic - an Analysis of a Statewide Secondary Transport System
Zusammenfassung
Zusammenfassung Diese Analyse untersucht den Einfluss der COVID-19-Pandemie auf ein landesweites Intensivverlegungssystem.
Material und Methoden Um die Auswirkungen der COVID-19-Intensivtransporte zu analysieren, wurden retrospektiv 2 17-monatige Betrachtungszeiträume ausgewählt.
Ergebnisse Im Untersuchungszeitraum wurden 5291 Intensivtransporte durchgeführt. Von diesen Transporten waren 525 Intensivtransporte mit COVID-19, wovon 474 (90,3%) per ITW und 51 (9,7%) mittels Luftrettungsmitteln durchgeführt worden sind.
Diskussion Die Gesamteinsatzzahlen wiesen einen initialen Rückgang auf, der sich im Verlauf wieder umkehrte. Es zeigte sich, dass die bodengebundenen Intensivtransporte anstiegen, während die Einsatzzahlen in der Luftrettung im gesamten Zeitraum signifikant unter dem Niveau des Vergleichszeitraums lagen. Insgesamt fand sich in der Subgruppe der COVID-19-Patienten eine erhöhte Erkrankungsschwere und intensivmedizinischer Versorgungsaufwand.
Abstract
Summary This analysis assesses the impact of the COVID-19 pandemic on the statewide intensive care transfer and transport system.
Methods In order to comparatively analyze the effects of COVID-19 intensive care transports, two 17-month observation periods were retrospectively selected.
Results Over the study period, 5291 intensive care transports (ground transport ITW 61% and 39% aerial medevac RTH/ITH) were completed. 525 were COVID-19 intensive care transports, 474 (90.3%) of those were carried out by ITW and 51 (9.7%) with aerial resources.
Conclusion The total number of intensive care transports showed an initial decline, but this was reversed during the pandemic. It became apparent that ground-based intensive care transports had significantly increased, while the overall aerial deployment numbers were significantly below the level of the reference group throughout the entire period. The subgroup of COVID-19 patients was associated with an aggravated morbidity and a higher intensive care demand.
Publication History
Received: 15 January 2022
Accepted after revision: 19 October 2022
Article published online:
25 November 2022
© 2022. Thieme. All rights reserved.
Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany
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