NOTARZT 2023; 39(05): 264-269
DOI: 10.1055/a-1923-4631
Kasuistik

Kreislaufstillstand nach Geschlechtsverkehr

Cardiac Arrest after Sexual Intercourse
Anton Kozlov
1   Zentrum für Innere Medizin, Medizinische Klinik II für Kardiologie, Rhythmologie, Pneumologie und Internistische Intensivmedizin, Städtisches Klinikum Solingen, Solingen, Deutschland (Ringgold ID: RIN39608)
,
Ina Hoffmann
2   Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Krankenhaus Düren gGmbH, Düren, Deutschland (Ringgold ID: RIN191636)
,
Hani Ridwan
3   Klinik für Diagnostische und Interventionelle Neuroradiologie, Uniklinik RWTH Aachen, Aachen, Deutschland (Ringgold ID: RIN39058)
,
Stefan Schröder
4   Klinik für Anästhesiologie, Intensivmedizin, Notfallmedizin und Schmerztherapie, Krankenhaus Düren gGmbH, Duren, Deutschland (Ringgold ID: RIN191636)
› Author Affiliations

Zusammenfassung

Die akute aneurysmatische Subarachnoidalblutung (SAB) ist ein oft junge, beruflich tätige Menschen treffendes Krankheitsbild mit hoher Morbidität und Mortalität. Obwohl kardiologische Komplikationen wie ischämietypische EKG-Veränderungen oder eine Stresskardiomyopathie häufig beobachtete Epiphänomene einer SAB darstellen, tragen sie häufig zu einer Fehltriage und verzögerten Behandlung der SAB bei. Wir schildern die Schwierigkeiten der prä- und innerklinischen Entscheidungsfindung in diesem klinischen Setting am Fall eines 48-jährigen Patienten, welcher sich im Rettungsdienst mit Herz-Kreislauf-Stillstand präsentierte und in der innerklinischen Diagnostik das Bild einer Tako-Tsubo-Kardiomyopathie bot.

Abstract

Aneurysmal subarachnoid hemorrhage (SAB) is a health burden affecting often young and middle-aged patients with substantial morbidity and fatality. Although cardiological complications such as ECG alterations typical for myocardial ischemia or a stress cardiomyopathy are common epiphenomena of SAB, they often contribute to incorrect diagnosis and delayed treatment of SAB. This case report illustrates the importance of recognizing the link between SAB and cardiac complications, describing the case of a 48-year-old male patient with the clinical presentation pattern of Tako-Tsubo cardiomyopathy after out-of-hospital cardiac arrest.



Publication History

Received: 26 November 2021

Accepted after revision: 03 August 2022

Article published online:
26 October 2022

© 2022. Thieme. All rights reserved.

Georg Thieme Verlag KG
Rüdigerstraße 14, 70469 Stuttgart, Germany

 
  • Literatur

  • 1 Feigin VL, Lawes CM, Bennett DA. et al. Worldwide stroke incidence and early case fatality reported in 56 population-based studies: a systematic review. Lancet Neurol 2009; 8: 355-369
  • 2 Egerer E, Siemonsen S, Erbguth F. Akute Erkrankungen von Gehirn und Herz: Wechselseitige Täter-Opfer-Beziehung. Med Klin Intensivmed Notfmed 2018; 113: 456-463
  • 3 Vannemreddy P, Nanda A, Kelley R. et al. Delayed diagnosis of intracranial aneurysms: confounding factors in clinical presentation and the influence of misdiagnosis on outcome. South Med J 2001; 94: 1108-1111
  • 4 Van Bree MDR, Roos YBWEM, van der Bilt IAC. et al. Prevalence and Characterization of ECG Abnormalities After Intracerebral Hemorrhage. Neurocrit Care 2010; 12: 50-55
  • 5 Grautoff S, Fessele K, Fandler M. et al. „STEMI mimics“: ST-Hebungen im EKG: Alternative Diagnosen zum akuten Koronarverschluss. Med Klin Intensivmed Notfmed 2021;
  • 6 Lee VH, Connolly HM, Fulgham JR. et al. Tako-tsubo cardiomyopathy in aneurysmal subarachnoid hemorrhage: an underappreciated ventricular dysfunction. J Neurosurg 2006; 105: 264-270
  • 7 Namgung J. Electrocardiographic Findings in Takotsubo Cardiomyopathy: ECG Evolution and Its Difference from the ECG of Acute Coronary Syndrome. Clin Med Insights Cardiol 2014; 8: 14086
  • 8 Reynolds MR, Willie JT, Zipfel GJ. et al. Sexual intercourse and cerebral aneurysmal rupture: potential mechanisms and precipitants: A review. J Neurosurg 2011; 114: 969-977
  • 9 Ávila-Reyes D, Acevedo-Cardona AO, Gómez-González JF. et al. Point-of-care ultrasound in cardiorespiratory arrest (POCUS-CA): narrative review article. Ultrasound J 2021; 13: 46
  • 10 Reason J. Human error: models and management. BMJ 2000; 320: 768-770
  • 11 Rajendram P, Notario L, Reid C. et al. Crisis Resource Management and High-Performing Teams in Hyperacute Stroke Care. Neurocrit Care 2020; 33: 338-346