Nervenheilkunde 2022; 41(01/02): 20-26
DOI: 10.1055/a-1651-9979
Übersichtsarbeit

Therapeutischer Einsatz von Cannabis bei Störungen aus dem schizophrenen Formenkreis

Medizin oder Droge – eine kritische Nutzen-Risiko-BewertungTherapeutic use of cannabis for schizophrenic spectrum disordersMedicine or drug – a critical risk-benefit evaluation
Jens Kuhn
1   Johanniter Krankenhaus Oberhausen, Klinik für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik Oberhausen EVKLN
5   Universität zu Köln, Medizinische Fakultät, Uniklinik Köln, Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie
,
Karolina Leopold
2   Vivantes Klinikum Am Urban und Vivantes Klinikum im Friedrichshain, Akademische Lehrkrankenhäuser Charité-Universitätsmedizin, Berlin, Kliniken für Psychiatrie, Psychotherapie und Psychosomatik mit FRITZ am Urban & soulspace und Klinik und Poliklinik für Psychiatrie und Psychotherapie, Universitätsklinikum Carl Gustav Carus, Dresden
,
Wolfgang Janetzky
3   Lundbeck GmbH, Hamburg
,
Rita Wietfeld
4   Zentrum für Psychiatrische Begutachtung und Testpsychologie, Witten
› Author Affiliations

ZUSAMMENFASSUNG

Hintergrund Bei Patienten mit Störungen aus dem schizophrenen Formenkreis ist der Konsum von Cannabis und anderen psychoaktiven Substanzen weit verbreitet. Es besteht eine wissenschaftliche Evidenz, dass der hochdosierte und regelmäßige Freizeitkonsum von Cannabis mit nachteiligen Langzeitfolgen assoziiert ist. Und dennoch könnte die physiologische Bedeutung des Endocannabinoidsystems (ECS) den Einsatz von Cannabispräparaten – womöglich mit einem hohen Gehalt an Cannabidiol (CBD) – zur Therapie neuropsychiatrischer Erkrankungen als nützlich erscheinen lassen.

Ziel Darstellung der Grundlagen für die Wirksamkeit von medizinischem Cannabis bei neuropsychiatrischen Erkrankungen – insbesondere Störungen aus dem schizophrenen Formenkreis – und kritische Nutzen-Risiko-Bewertung.

Ergebnisse und Diskussion Die beiden wichtigsten neuroaktiven Bestandteile von Cannabis sind CBD und Tetrahydrocannabinol (THC). THC scheint psychose- und angstfördernd zu wirken und die Kognition zu beeinträchtigen. Basierend auf einer Recherche aktueller Literatur ist anzunehmen, dass CBD im Gegensatz zu THC nicht euphorisierend, sondern antikonvulsiv, analgetisch, angstlösend und antipsychotisch wirken könnte und möglicherweise die kognitive Leistungsfähigkeit verbessern kann. Somit wäre CBD ein natürlicher Antagonist von THC. Während es eine hinreichende Evidenz gibt, dass der Freizeitkonsum von meist THC-lastigem Cannabis die psychische Gesundheit nachteilig beeinflusst und Psychosen fördert, gibt es Studien, die darauf hindeuten, dass CBD protektiv sein könnte. Allerdings mangelt es an hochwertigen kontrollierten klinischen Studien mit größeren Patientenzahlen und guter Methodik, um eine ausreichende Evidenz für den Einsatz von Cannabidiol in der klinischen Praxis zu begründen.

ABSTRACT

Background Use of cannabis and further psychoactive drugs is common among patients with schizophrenic spectrum disorders. Existing scientific evidence associates high dose and regular recreational use of cannabis with unfavorable long-term effects. Nevertheless, the importance of the endocannabinoid-system (ECS) for mental health could make cannabis-preparations with high concentrations of cannabidiol (CBD) useful for treating neuropsychiatric disorders.

Objective To outline the basics of medical cannabis efficacy in neuropsychiatric diseases – especially schizophrenic spectrum disorders – and to critical evaluate benefits and risks.

Results and discussion The two major neuroactive components of cannabis are CBD and tetrahydrocannabinol (THC). THC seems to have psychosis- and anxiety-promoting effects and impairs cognition. According to a review of recent literature, CBD appears in contrast to THC, without euphoriant, but rather with anticonvulsive, analgesic, anxiolytic and antipsychotic effects. Moreover, it possibly enhances cognitive performance. Therefore, CBD might be a natural antagonist of THC. Despite sufficient evidence for an impairment of psychic health and promotion of psychoses through recreational use of mainly cannabis containing THC, some studies indicate a protective effect of CBD. To gain enough evidence to justify the use of cannabidiol in clinical practice, high-quality controlled clinical trials with sufficient patient numbers and flawless methods are still missing.



Publication History

Article published online:
09 February 2022

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  • Literatur

  • 1 Hoch E, Schneider M.. Cannabis: Potential und Risiken. Eine wissenschaftliche Analyse (CaPRis). Kurzbericht https://www.bundesgesundheitsministerium.de/fileadmin/Dateien/5_Publikationen/Drogen_und_Sucht/Berichte/Kurzbericht/171127_Kurzbericht_CAPRis.pdf
  • 2 Abrams DI. The therapeutic effects of Cannabis and cannabinoids: An update from the National Academies of Sciences, Engineering and Medicine report. Eur J Intern Med 2018; 49: 7-11
  • 3 Casey SL, Vaughan CW.. Plant-Based Cannabinoids for the Treatment of Chronic Neuropathic Pain Medicines (Basel. 2018: 5
  • 4 Hahn B. The Potential of Cannabidiol Treatment for Cannabis Users With Recent-Onset Psychosis. Schizophrenia bulletin 2018; 44: 46-53
  • 5 Müller-Vahl K. Cannabis als Medikament. Zeitschr für Verkehrssicherheit 2018; 02: 79-81
  • 6 Solowij N, Broyd SJ, Beale C. et al Therapeutic Effects of Prolonged Cannabidiol Treatment on Psychological Symptoms and Cognitive Function in Regular Cannabis Users: A Pragmatic Open-Label Clinical Trial. Cannabis Cannabinoid Res 2018; 03: 21-34
  • 7 Cohen K, Weinstein A. The Effects of Cannabinoids on Executive Functions: Evidence from Cannabis and Synthetic Cannabinoids-A Systematic Review. Brain Sci 2018; 08: 40
  • 8 Zuardi AW. Cannabidiol: from an inactive cannabinoid to a drug with wide spectrum of action. Revista brasileira de psiquiatria 2008; 30: 271-280
  • 9 Iseger TA, Bossong MG. A systematic review of the antipsychotic properties of cannabidiol in humans. Schizophrenia research 2015; 162: 153-161
  • 10 Rohleder C, Müller J.. Pharmakologie von Cannabis und Cannabinoiden. https://www.ppt-online.de/heftarchiv/2020/03/cannabis-in-der-psychiatrie.html#
  • 11 Iffland K, Grotenhermen F. An Update on Safety and Side Effects of Cannabidiol: A Review of Clinical Data and Relevant Animal Studies. Cannabis Cannabinoid Res 2017; 02: 139-154
  • 12 Müller JK, Rohleder C.. Cannabis in der Psychiatrie. https://www.ppt-online.de/heftarchiv/2020/03/cannabis-in-der-psychiatrie.html#
  • 13 Elsaid S, Kloiber S, Le Foll B. Effects of cannabidiol (CBD) in neuropsychiatric disorders: A review of pre-clinical and clinical findings. Progress in Molecular Biology and Translational Science. New York: Academic Press; 2019
  • 14 Leweke FM, Piomelli D, Pahlisch F. et al Cannabidiol enhances anandamide signaling and alleviates psychotic symptoms of schizophrenia. Transl Psychiatry 2012; 02: e94
  • 15 Seeman P. Cannabidiol is a partial agonist at dopamine D2High receptors, predicting its antipsychotic clinical dose. Transl Psychiatry 2016; 06: e920
  • 16 Petri H. Arzneimitteltherapiesicherheit: Das Interaktionspotenzial der Cannabinoide. Dtsch Arztebl International 2018; 115: 28
  • 17 Reinecke K, Böhm R, Ekkehard Haen. et al Arzneimittel und CYP2D6. DAV 2012; 47: 60
  • 18 Pennisi E. A new neglected crop: cannabis. Science 2017; 356: 232-233
  • 19 ElSohly MA, Mehmedic Z, Foster S. et al Changes in Cannabis Potency Over the Last 2 Decades (1995–2014): Analysis of Current Data in the United States. Biological psychiatry 2016; 79: 613-619
  • 20 Di Forti M, Quattrone D, Freeman TP. et al The contribution of cannabis use to variation in the incidence of psychotic disorder across Europe (EU-GEI): a multicentre case-control study. The lancet Psychiatry 2019; 06: 427-436
  • 21 Zuardi AW, Shirakawa I, Finkelfarb E. et al Action of cannabidiol on the anxiety and other effects produced by delta 9-THC in normal subjects. Psychopharmacology 1982; 76: 245-250
  • 22 Zuardi AW, Crippa JA, Hallak JE. et al A critical review of the antipsychotic effects of cannabidiol: 30 years of a translational investigation. Curr Pharm Des 2012; 18: 5131-5140
  • 23 Bhattacharyya S, Wilson R, Appiah-Kusi E. et al Effect of Cannabidiol on Medial Temporal, Midbrain, and Striatal Dysfunction in People at Clinical High Risk of Psychosis: A Randomized Clinical Trial. JAMA psychiatry 2018; 75: 1107-1117
  • 24 McGuire P, Robson P, Cubala WJ. et al Cannabidiol (CBD) as an Adjunctive Therapy in Schizophrenia: A Multicenter Randomized Controlled Trial. The American journal of psychiatry 2018; 175: 225-231
  • 25 Boggs DL, Surti T, Gupta A. et al The effects of cannabidiol (CBD) on cognition and symptoms in outpatients with chronic schizophrenia a randomized placebo controlled trial. Psychopharmacology 2018; 235: 1923-1932
  • 26 Hallak JE, Machado-de-Sousa JP, Crippa JA. et al Performance of schizophrenic patients in the Stroop Color Word Test and electrodermal responsiveness after acute administration of cannabidiol (CBD). Revista brasileira de psiquiatria 2010; 32: 56-61
  • 27 Desfossés J, Stip E, Bentaleb LA. et al Endocannabinoids and Schizophrenia. Pharmaceuticals 2010; 03: 3101-3126
  • 28 Hasan A, von Keller R, Friemel CM. et al Cannabis use and psychosis: a review of reviews. European archives of psychiatry and clinical neuroscience 2020; 270: 403-412
  • 29 Śledziński P, Nowak-Terpiłowska A, Zeyland J. Cannabinoids in Medicine: Cancer, Immunity, and Microbial Diseases. International Journal of Molecular Sciences 2021; 22: 263
  • 30 Tam J, Hinden L, Drori A. et al The therapeutic potential of targeting the peripheral endocannabinoid/CB1 receptor system. Eur J Intern Med 2018; 49: 23-29
  • 31 Volkow ND, Swanson JM, Evins AE. et al Effects of Cannabis Use on Human Behavior, Including Cognition, Motivation, and Psychosis: A Review. JAMA psychiatry 2016; 73: 292-297
  • 32 Lubman DI, Cheetham A, Yücel M. Cannabis and adolescent brain development. Pharmacol Ther 2015; 148: 1-16
  • 33 Piomelli D. The molecular logic of endocannabinoid signalling. Nat Rev Neurosci 2003; 04: 873-884
  • 34 Polissidis A, Chouliara O, Galanopoulos A. et al Individual differences in the effects of cannabinoids on motor activity, dopaminergic activity and DARPP-32 phosphorylation in distinct regions of the brain. The international journal of neuropsychopharmacology/official scientific journal of the Collegium Internationale Neuropsychopharmacologicum 2010; 13: 1175-1191
  • 35 Bortolato M, Bini V, Tambaro S. Vulnerability Factors for the Psychiatric and Behavioral Effects of Cannabis. Pharmaceuticals 2010; 03: 2799-2820
  • 36 Leweke FM, Mueller JK, Lange B. et al Therapeutic Potential of Cannabinoids in Psychosis. Biological psychiatry 2016; 79: 604-612
  • 37 Harvey PD. Smoking Cannabis and Acquired Impairments in Cognition: Starting Early Seems Like a Really Bad Idea. The American journal of psychiatry 2019; 176: 90-91
  • 38 Bossong MG, Jansma JM, Bhattacharyya S. et al Role of the endocannabinoid system in brain functions relevant for schizophrenia: an overview of human challenge studies with cannabis or 9-tetrahydrocannabinol (THC). Progress in neuro-psychopharmacology & biological psychiatry 2014; 52: 53-69
  • 39 Mandelbaum DE, de la Monte SM. Adverse Structural and Functional Effects of Marijuana on the Brain: Evidence Reviewed. Pediatr Neurol 2017; 66: 12-20
  • 40 Davidson C, Opacka-Juffry J, Arevalo-Martin A. et al Spicing Up Pharmacology: A Review of Synthetic Cannabinoids From Structure to Adverse Events. Adv Pharmacol 2017; 80: 135-168
  • 41 Schuster RM, Gilman J, Schoenfeld D. et al One Month of Cannabis Abstinence in Adolescents and Young Adults Is Associated With Improved Memory. The Journal of clinical psychiatry 2018: 79
  • 42 Satre DD, Bahorik A, Zaman T. et al Psychiatric Disorders and Comorbid Cannabis Use: How Common Is It and What Is the Clinical Impact?. The Journal of clinical psychiatry 2018: 79
  • 43 Yücel M, Solowij N, Respondek C. et al Regional brain abnormalities associated with long-term heavy cannabis use. Archives of general psychiatry 2008; 65: 694-701
  • 44 Bhattacharyya S, Morrison PD, Fusar-Poli P. et al Opposite effects of delta-9-tetrahydrocannabinol and cannabidiol on human brain function and psychopathology. Neuropsychopharmacology : official publication of the American College of Neuropsychopharmacology 2010; 35: 764-774
  • 45 Yücel M, Bora E, Lubman DI. et al The Impact of Cannabis Use on Cognitive Functioning in Patients With Schizophrenia: A Meta-analysis of Existing Findings and New Data in a First-Episode Sample. Schizophrenia bulletin 2010; 38: 316-330
  • 46 Abdel-Baki A, Ouellet-Plamondon C, Salvat E. et al Symptomatic and functional outcomes of substance use disorder persistence 2 years after admission to a first-episode psychosis program. Psychiatry research 2017; 247: 113-119
  • 47 Harrison I, Joyce EM, Mutsatsa SH. et al Naturalistic follow-up of co-morbid substance use in schizophrenia: the West London first-episode study. Psychological medicine 2008; 38: 79-88
  • 48 Faridi K, Joober R, Malla A. Medication adherence mediates the impact of sustained cannabis use on symptom levels in first-episode psychosis. Schizophrenia research 2012; 141: 78-82
  • 49 Bechdolf A, Pohlmann B, Guttgemanns J. et al Motivationsbehandlung fur Patienten mit der Doppeldiagnose Psychose und Sucht: Ergebnisse einer randomisierten Studie. Der Nervenarzt 2012; 83: 888-896
  • 50 Curran HV, Freeman TP, Mokrysz C. et al Keep off the grass? Cannabis, cognition and addiction. Nat Rev Neurosci 2016; 17: 293-306
  • 51 Batalla A, Janssen H, Gangadin SS. et al The Potential of Cannabidiol as a Treatment for Psychosis and Addiction: Who Benefits Most? A Systematic Review. J Clin Med 2019; 08: 1058