Rehabilitation (Stuttg) 2020; 59(04): 237-250
DOI: 10.1055/a-1115-8520
CME-Fortbildung

Belastungsbezogene Störungen in der Rehabilitation

Stress-Related Disorders in Rehabilitation
Lili Kreutzer
,
Volker Köllner

Gegenüber der ICD-10 sind die komplexe posttraumatische Belastungsstörung sowie die anhaltende Trauerstörung in der ICD-11 hinzugekommen, und die Anpassungsstörung wurde neu konzeptualisiert. Diese Störungsbilder sind für die Rehabilitation relevant – als Hauptdiagnosen in der Psychosomatik und als Komorbidität in der somatischen Rehabilitation.

Abstract

Due to significant changes in the new ICD-11 classification, stress-related disorders have advanced further into clinical and scientific focus. In contrast to the ICD-10 classification, complex posttraumatic stress disorder as well as prolonged grief have been established as independent diagnoses. Additionally, the diagnostic criteria for adjustment disorder were newly conceptualized and refined. Stress-related disorders have a high relevance for out- and inpatient rehabilitation centers. Posttraumatic stress disorder (PTSD) has a 1-year-prevalence in Germany of 1–2%. Comorbidities such as depression or anxiety disorders are common. PTSD may also result from physical illness and can in turn complicate the course of the disease or even lead to chronification of symptoms. The most effective treatment is a trauma-focused psychotherapy, which usually takes place in an outpatient setting. Psychosomatic inpatient rehabilitation is a valuable resource in the treatment plan of PTSD. The optimal point is mostly following the acute therapy when reintegration to work and social life is the aim. As rehabilitation centers can provide a safe therapeutic setting for patients, allowing them to open up about their trauma, it can pave the way to a trauma focused treatment. Additionally, socio-medical aspects of trauma-related disorders will be touched upon in this overview.



Publication History

Article published online:
26 August 2020

© Georg Thieme Verlag KG
Stuttgart · New York

 
  • Literatur

  • 1 Pierre J, Alcan F. Hrsg L’automatisme psychologique. Paris; 1889 (Reprint: Société Pierre Janet. Paris; 1973). Im Internet https://archive.org/details/lautomatismepsyc00jane/page/8/mode/2up (Stand 01.07.2020)
  • 2 Köllner V. Rehabilitation. In Schellong J, Epple F, Weidner K, Hrsg. Praxisbuch Psychotraumatologie. Stuttgart: Thieme; 2018: 144–145
  • 3 Schäfer I, Gast U, Hofmann A et al., Hrsg. S3-Leitlinie Posttraumatische Belastungsstörung. Heidelberg: Springer; 2019. doi: 10.1007/978–3–662–59783–5
  • 4 Benjet C, Bromet E, Karam EG. et al. The epidemiology of traumatic event exposure worldwide: results from the World Mental Health Survey Consortium. Psychol Med 2016; 46: 327-343 DOI: 10.1017/S0033291715001981.
  • 5 Yurgil KA, Barkauskas DA, Vasterling II. et al. Assoziation between traumatic brain injury and risk of posttraumatic stress disorder in active-duty Marines. JAMA Psychiat 2014; 71: 149-157 DOI: 10.1001/jamapsychiatry.2013.3080.
  • 6 Deutsches Institut für Medizinische Dokumentation und Information (DIMDI) im Auftrag des Bundesministeriums für Gesundheit (BMG) unter Beteiligung der Arbeitsgruppe ICD des Kuratoriums für Fragen der Klassifikation im Gesundheitswesen (KKG), Hrsg. ICD-11-GM Version 04/2019, Systematisches Verzeichnis, Internationale statistische Klassifikation der Krankheiten und verwandter Gesundheitsprobleme. 11. Revision 2019 Im Internet https://www.dimdi.de/dynamic/de/klassifikationen/icd/icd-11 (Stand: 14.04.2020)
  • 7 Maercker A, Hrsg. Traumafolgestörungen. 5. Aufl. Berlin: Springer; 2019. doi: 10.1007/978–3–662–58470–5
  • 8 Kessler RC, Sonnega A, Bromet E. et al. Posttraumatic stress disorder in the National Comorbidity Survey. Arch Gen Psychiatry 1995; 52: 1048-1060 DOI: 10.1001/archpsyc.1995.03950240066012.
  • 9 Kessler RC, Berglund P. Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch General Psychiat 2005; 62: 593-602 doi: 10.1001/archpsyc.62.6.593
  • 10 Richter K, Lehfeld H, Niklewski G. Psychiatrische Diagnosen in der zentralen Aufnahmeeinrichtung in Bayern. Gesundheitswesen 2015; 77: 834-838
  • 11 Köllner V, Tauchnitz D, Neu R. Unterscheiden sich Rehabilitanden mit berufsbezogenen Anpassungsstörungen und depressiven Störungen im Verlauf der medizinisch-beruflich orientierten psychosomatischen Rehabilitation?. Praxis Klin Verhaltensmed Rehab 2018; 31: 48-56
  • 12 Linden M. Verbitterung und posttraumatische Verbitterungsstörung. Göttingen: Hogrefe; 2017
  • 13 Wagner B. Psychotherapie mit Trauernden: Grundlagen und therapeutische Praxis. Göttingen: Hogrefe Beltz; 2019
  • 14 Köllner V. Psychische Erkrankungen als Ursache für eine gestörte Adhärenz in der Kardiologie. Herz 2019; 35: 31-37
  • 15 Perkonigg A, Kessler RC, Storz S. et al. Traumatic events and posttraumatic stress disorder in the community: prevalence, risk factors and comorbidity. Acta Psychiatr Scand 2000; 101: 46-59
  • 16 Meiser-Storck EM. Vom Umgang mit der Ahnung – Vermutung von Traumatisierung in der Vergangenheit. Psychotherapie im Dialog 2019; 20: 70-73 doi: 10.1055/a-0771–5061
  • 17 Equit M, Maurer S, Michael T. et al. Konfrontation oder Stabilisierung: Wie planen Verhaltenstherapeuten die Behandlung bei Posttraumatischer Belastungsstörung?. Verhaltenstherapie 2018; 28: 7-14 DOI: 10.1159/000477418.
  • 18 Kreutzer L, Köllner V. Posttraumatische Belastungsstörung in der digitalen Arbeitswelt – ein Fallbeispiel. Rehabilitation. 2020 (online ahead of print) DOI https://doi.org/10.1055/a-1148-4166
  • 19 Brenner L, Köllner V, Bachem R. Symptom burden and work-related impairment among patients with PTSD and complex PTSD. Eur J Psychotraumatol 2019; 10: 1694766 doi 10.1080/20008198.2019.1694766
  • 20 S2k Leitlinie Begutachtung psychischer und psychosomatischer Störungen. https://www.awmf.org/leitlinien/detail/ ll/051-029.html; Abruf vom 27. 7. 2020.