Zusammenfassung
Das Therapieziel bei thorakalen oder lumbalen Wirbelkörperfrakturen besteht in der
Erhaltung bzw. der Wiederherstellung des Alignments und der Stabilität der Wirbelsäule.
Eine zufriedenstellende Schmerzreduktion, Mobilität und Alltagskompetenz sind Schwerpunkte
in der operativen und konservativen Behandlung. Dieser Artikel soll einen Überblick
über die konservativen Therapiemaßnahmen für „knochengesunde“ und osteoporotische
Wirbelkörperfrakturen verschaffen.
Abstract
The basis for assessing thoracolumbar vertebral body fractures are two established
classification systems. Important, especially in terms of further treatment, is the
distinction between osteoporotic and healthy bones. The AO Spine classification offers
a comprehensive tool for healthy bones to reliably specify the morphological criterias
(alignment, integrity of the intervertebral disc, fragment separation, stenosis of
the spinal canal). In addition to the fracture morphology, the OF classification for
osteoporotic fractures includes patient-specific characteristics to initiate adequate
therapy.
In general an adequate pain therapy is required for early rehabilitation. While in
the bone healthy population, physiotherapy reduces the risk of muscle deconditioning,
in the osteoporotic population it additionally serves to prevent subsequent fractures.
Unlike osteoporotic patients, bone healthy patients with vertebral fractures should
not undergo a corset/orthosis treatment.
Schlüsselwörter
Wirbelsäule - Osteoporose - Osteosynthese - Wirbelkörper
Key words
spine - osteoporosis - osteosynthesis - vertebral bodies