Abstract
In the years 1963-1991 inclusive, 88 patients were operated on with a diagnosis of
pulmonary hydatid disease. The cysts were intact in 69 and infected in 19 cases. It
was possible to use a surgical technique that preserved the pulmonary parenchyma in
67 patients. In this technique, the cavity after removal of the mother membrane is
left open and only the air leaks are sutured. Continuous postoperative drainage of
the residual cavity and the ipsilateral hemithorax always resulted in complete inflation
of the affected lung. Enucleation of the endocyst and extended resection of the sclerotic
pulmonary parenchyma were performed in 15, enucleation and obliteration in three,
lobectomy in two and Barrett's method was applicable in one patient. A bronchopleural
fistula developed in 11 patients postoperatively and in four of these cases a second
thoracotomy was necessary. Postoperative empyema developed in four cases. There were
two postoperative deaths in the series. Eighty-six patients were symptom-free in the
long-term postoperative follow-up.
We conclude that in the surgical management of the disease it should not be necessary
to obliterate the residual cavity with extensive suturing which always leads to extra
fibrosis with loss of viable pulmonary parenchyma.
Zusammenfassung
Im Zeitraum 1963-1991 wurden 88 Patienten mit einer Echinokokkose der Lunge operiert.
Bei 69 Fällen waren die Zysten intakt, in 19 Fällen infiziert. 67 Patienten wurden
operiert und dabei eine besonders parenchymsparende Technik angewandt. Dabei wurde
die Kaverne nach Entfernung der Muttermembran offen gelassen und nur etwaige Luftfisteln
verschlossen. Eine kontinuierliche postoperative Drainage der Kaverne und der ipsilateralen
Thoraxhöhle führte immer zu einer vollständigen Ausdehnung der kranken Lunge. Eine
Enukleation der Echinokokkenblase mit ausgedehnter Resektion des fibrosierten parazystischen
Lungenparenchyms wurde bei 15, eine Enukleation und Obliteration des Zystenhohlraums
bei 3, eine Lobektomie bei 2 und Barrett's Methode bei 1 Patient angewandt. Bei 11
Fällen entwickelte sich postoperativ eine bronchopleurale Fistel, in 4 Fällen wurde
eine zweite Thorakotomie nötig. Ein postoperatives Empyem entwickelte sich in weiteren
4 Fällen. Zwei postoperative Todesfälle sind in dieser Serie zu beklagen, 86 Patienten
sind jedoch nach 1-29 Jahren postoperativ symptomlos.
Wir folgern hieraus, daß es bei der chirurgischen Behandlung der Echinokokkose nicht
nötig ist, die Kaverne mit dichten Nähten zu oblitieren. Dies führt immer zu einer
zusätzlichen Fibrosierung und zerstört wertvolles Lungenparenchym. Eine Drainage nach
Bronchialfistelverschluß genügt.
Key words
Hydatid disease - Pulmonary
Schlüsselwörter
Echinokokkose der Lunge - Chirurgie - Therapie