Klin Monbl Augenheilkd 1980; 176(5): 801-805
DOI: 10.1055/s-2008-1057556
Kurze wissenschaftliche Mitteilungen

© 1980 F. Enke Verlag Stuttgart

Physiologische Seitendifferenzen im Fluoreszein-Einstrom beider Augen

Physiological Side Differences in Fluorescein Inflow into EyesU. Laux
  • Abteilung für Augenheilkunde der Universität Ulm (Leiter: Prof. Dr. R. Marquardt)
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Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Synchrone Fluoreszenzarigiogramme beider Augen von 241 gesunden Patienten wurden hinsichtlich etwa vorhandener physiologischer Seitenunterschiede im Fluoreszein-Einstrom analysiert, um den Bereich krankhafter Veränderungen verläßlich abzugrenzen. In Arm-Fundus-Zeit und Füllungsmuster von Aderhaut und Netzhautzentralarterie wurden in über 90% der Fälle keine Seitenunterschiede festgestellt, das heißt, vorhandene derartige Unterschiede deuten mit großer Wahrscheinlichkeit auf pathologische Strömungsverhältnisse im supraaortalen, retinalen und choroidalen Kreislauf hin. Dauert der Seitenunterschied länger als ein Aufnahmeintervall an, sind krankhafte Strömungsverhältnisse praktisch sicher. Im Gegensatz hierzu lassen sich Unterschiede im Füllungsverhalten zilioretinaler Arterien beider Augen diagnostisch nicht verwerten, da sich diese Gefäße aufgrund ihrer sehr variablen Anatomie schon unter physiologischen Bedingungen in über einem Drittel der Fälle seitendifferent anfärben.

Summary

Rapid-sequence fluorescein angiography was performed simultaneously on both eyes of each of 241 healthy individuals in order to analyze and compare dye inflow patterns in the eyes of each subject. The many uncertainties of successive investigations resulting from uncontrollable changes in systemic circulation parameters between the two angiographies were thus eliminated. In over 90% of the subjects there was no difference between the two eyes in respect of armfundus time nor the filling pattern of choroid and retina. A few subjects did show a difference, but this lasted for only one exposure and was normalized on the second exposure of the sequence. It is therefore concluded that side differences of the fluorescein inflow pattern on simultaneous bilateral angiography are highly suggestive of unilateral circulatory disturbances in the cervical, retinal or choroidal vessel. Such disturbances are practically certain if side differences last for more than just one exposure. In contrast, the filling pattern in cilioretinal arteries was very variable and over one third of the subjects presented with side differences between their two eyes. Therefore the filling pattern of these vessels cannot be used for diagnostic purposes.

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