Zusammenfassung
In einer prospektiven Studie wurde an 141 Augen mit Amotio retinae vor und während
6 Monaten nach traditioneller Netzhautchirurgie die Inzidenz periretinaler Membranbildungen
(retinale Fibroplasie, RF) berechnet. Sie betrug prä-operativ ca. 30% und post-operativ
maximal 75%. Unterschiedliche Stadien der RF wurden dokumentiert und ihre Häufigkeiten
registriert. Augen mit Zeichen einer RF waren im Vergleich mit fibroplasiefreien Augen
belastet durch eine signifikant ungünstigere Anlegungstendenz der Netzhaut (62 gegen
95%), häufigere Revisionseingriffe (39 gegen 15%) und durch signifikant geringere
Visusresultate. Mißerfolge der Amotio-Chirurgie sind in erster Linie der RF zuzuschreiben.
Daraus ergibt sich die Notwendigkeit der Definition von Risikofaktoren, der Kenntnis
von Frühstadien der RF sowie von Überlegungen zur Prophylaxe und Therapie.
Summary
In a prospective study, the incidence and prognostic significance of (proliferative
vitreoretinopathy or postoperative retinal fibrosis (PVR or RF) was calculated for
141 patients with retinal detachment. Macular and extramacular puckering or epiretinal
and subretinal membrane formation give rise to a variety of fundus abnormalities:
vitreous haze, preretinal and subretinal accumulation of partially pigmented cells,
stationary reflexes and wrinkling of the ILM, cellophane retinopathy, formation of
dense epiretinal membranes, starfolds, subretinal strands and membranes, massive vitreoretinal
traction. The preoperative incidence of PVR was 29.7%. The postoperative incidence
reached a peak of 75.4% between 4 and 6 months after the first operation. In comparison
with control eyes in this study, eyes with various grades of PVR were characterized
by a significantly higher number of secondary surgical interventions (38.9% vs. 15%),
and a lower mean visual acuity not only before but also over 6 months after retinal
surgery. Cases of bilateral PVR were rare (3.4%). PVR seems to be the main cause of
failure of retinal surgery. A classification of various grades of PVR and the definition
of risk factors will improve the chance of an early diagnosis of this entity. In spite
of advances in vitreous surgery and the management of epiretinal membranes future
studies on the prophylaxis and treatment of PVR are needed.