Zusammenfassung
Bei 20 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 56 Jahren und einem postoperativen
Visus von S ≥8 beidseits wurde nach einseitiger Implantation einer Hinterkammerlinse
die Fernaniseikonie mathematisch berechnet und subjektiv gemessen. Die Qualität des
räumlichen Sehens war nicht durch die Höhe der Aniseikonie (max. 12,2%) beeinträchtigt.
Die präoperative Berechnung der Stärke einer intraokularen Linse bei einseitiger Katarakt
sollte nicht nur auf eine geringe Aniseikonie, sondern auch auf eine möglichst kleine
Anisometropie ausgerichtet sein.
Summary
The authors report on a study of 20 patients (average age 56 years) with postoperative
visual acuity of more than 0.8 in each eye. The patients had all undergone surgery
for unilateral cataract with implantation of a posterior chamber lens. The aniseikonia
was measured subjectively, and determined objectively by mathematical means. The quality
of stereopsis was not influenced by the degree of aniseikonia (the maximum was 12.2%).
The power of intraocular lenses for unilateral cataract should be chosen to produce
not only slight aniseikonia but also minimal anisometropia.