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DOI: 10.1055/s-2008-1051050
Die Aussagekraft der Serum-Eiweißelektrophorese in der Diagnostik und Verlaufsbeobachtung rheumatischer Erkrankungen
The Diagnostic Importance of Serum Protein Electrophoresis in the Identification and Monitoring of Rheumatic DiseasesPublication History
Publication Date:
18 February 2008 (online)
Abstract
Electrophoretic separation of the serum proteins is an integral part of the rheumatology
programme in the medical laboratory. Serum electrophoresis is frequently used not
only in differential diagnosis but also to observe and monitor the inflammatory activity
of rheumatic diseases. In order to assess the diagnostic value of this work-intensive
and costly method, serum electrophoresis was carried out as part of routine laboratory
examinations in 300 inpatients within the framework of a prospective cross-sectional
study. The relative distribution of the serum proteins in 150 patients with rheumatoid
arthritis, 100 with degenerative joint and vertebral column diseases and 50 patients
with ankylosing spondylitis, did not reveal any connections with age, sex or diagnosis
of the patients. The only definite relationship which was obtained was the connection
between total protein and the well-known, age-dependent regression in patients suffering
from degenerative rheumatic diseases. The individual serum protein fractions and the
parameters of the inflammation (BSR, CRP) showed, as had been expected, a negative
correlation to albumin, as well as a weakly positive correlation to alpha1 alpha2 and gamma globulins. Differentiated correlation of the serum protein fractions to
inflammation parameters did not yield any additional diagnostic information.
Hence, we do not believe that the high financial cost involved in serum electrophoresis
would justify the introduction of this method in routine laboratory work. Differential
diagnosis between degenerative and inflammatory rheumatic diseases beyond the information
obtained by BSR was not obtainable via serum electrophoresis. Hence, serum electrophoresis
can be omitted as a diagnostic tool in the observation of inflammatory rheumatic diseases.
A direct indication exists only as part of differential diagnosis in case of an extremely
accelerated BSR to exclude monoclonal gammopathy, as well as to exclude hypo-/agammaglobulinaemia,
which often is associated with rheumatic complaints.
Zusammenfassung
Die elektrophoretische Auftrennung der Serumproteine ist fester Bestandteil des rheumatologischen
Laborprogramms. Häufig wird die Serumelektrophorese nicht nur zur differentialdiagnostischen
Abklärung, sondern auch zur Verlaufsbeobachtung der entzündlichen Aktivität rheumatischer
Erkrankungen herangezogen. Um die Wertigkeit der arbeitsintensiven und kostenaufwendigen
Methodik zu überprüfen, wurde bei 300 stationären Patienten im Rahmen einer prospektiven
Querschnittsstudie die Serumelektrophorese anläßlich der routinemäßigen Labor-Untersuchung
durchgeführt. Die relative Verteilung der Serumproteine bei den 150 Patienten mit
rheumatoider Arthritis, 100 Patienten mit degenerativen Gelenk- und Wirbelsäulenveränderungen
und 50 Patienten mit Spondylitis ankylosans zeigte keine Zusammenhänge mit Alter,
Geschlecht oder Diagnose der Patienten. Lediglich für das Gesamteiweiß konnte die
bekannte, altersabhängige Regression bei Patienten mit degenerativen rheumatischen
Erkrankungen bestätigt werden. Die einzelnen Serumprotein-Fraktionen und die Parameter
der Entzündung (BSG, CRP) zeigten erwartungsgemäß eine negative Korrelation zu Albumin
sowie eine schwach positive Korrelation zu Alpha1, Alpha2 und Gammaglobulinen. Die differenzierte Korrelation der Serumprotein-Fraktionen zu
Parametern der Entzündung lieferte keine zusätzlichen diagnostischen Erkenntnisse.
Daher erscheint uns der finanziell hohe Aufwand einer routinemäßigen Durchführung
der Serumelektrophorese nicht gerechtfertigt. Differentialdiagnostische Aussagen zwischen
degenerativen und entzündlichen rheumatischen Erkrankungen, die über die Aussage der
BSG hinausgingen, ließen sich aus der Serumelektrophorese nicht gewinnen. Für die
Verlaufsbeobachtung entzündlich rheumatischer Erkrankungen ist die Serumelektrophorese
daher entbehrlich. Eine unmittelbare Indikation besteht nur im Rahmen der Differentialdiagnostik
beim Vorliegen einer extrem beschleunigten BSG zum Ausschluß einer monoklonalen Gammopathie
sowie zum Ausschluß einer häufig mit rheumatischen Beschwerden einhergehenden Hypo-/Agammaglobulinämie.
