Klin Monbl Augenheilkd 1988; 192(5): 565-567
DOI: 10.1055/s-2008-1050179
© 1988 F. Enke Verlag Stuttgart

Aktuelle Gesichtspunkte zur hemianopischen Pupillenstarre

A New Approach to Pupillary HemiakinesiaE. Alexandridis
  • Abt. klin. exp. Augenheilkunde (Ärztl. Direktor Prof. Dr. E. Alexandridis) der Univ. Augenklinik Heidelberg (Gesch. Direktor Prof. Dr. H. E. Völcker)
Further Information

Publication History

Publication Date:
11 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Zur Darstellung der hemianopischen Pupillenstarre eignet sie die Lichtreizung umschriebener Areale im entsprechenden Netzhautbereich. Dabei muß die Wirkung des Streulichtes vermieden werden. Auf diese Weise kann man angegebene Gesichtsfelddefekte objektivieren (pupillomotorische Profilperimetrie). Die klassische Vorstellung, wonach nur Läsionen peripher des Corpus geniculatum laterale zu einer hemianopischen Pupillenstarre führen (Wernicke), kann man nicht mehr vertreten. Auch bei Läsionen im Bereich der oberen Sehbahn zeigt sich Parallelität zwischen sensorisch und pupillomotorisch gewonnenen Gesichtsfeldprofilen. Dies gilt sowohl für volle Hemianopsien als auch für homonyme Parazentralskotome.

Summary

A homonymous hemiakinesia can be diagnosed pupillographically by circumscribed stimulation of the retina with small light spots along a meridian. The profile of the pupillomotor excitability of the retina obtained in this way documents subjective complaints. The classic notion that lesions above the lateral geniculate body do not affect the pupillary light reflexes (Wernicke) is no longer tenable. Patients with injuries of the visual cortex, occipital brain injuries, and infarctions of the posterior cerebral arteries show definite abnormalities of pupillomotor sensitivity in areas of visual field loss. Even homonymous paracentral scotomata due to circumscribed occipital infarctions can be objectified by means of pupillographic perimetry.

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