Klin Monbl Augenheilkd 1992; 200(1): 1-4
DOI: 10.1055/s-2008-1045705
Übersichtsarbeit

© 1992 F. Enke Verlag Stuttgart

Spätsehgeschädigte in der beruflichen Rehabilitation - Augenärztliche Vorbehandlung, Begleiterscheinungen und Vorbildung am Beispiel der steigenden Zahl von Patienten mit juvenilem Diabetes mellitus

Rehabilitation of the Adult Visually Handicapped: Previous Ophthalmological Treatment, Professional Training and Associated Diseases Demonstrated for the Growing Number of Patients with Juvenile Diabetes mellitusN. Bothe1 , R. Hetzer2 , E. Deinlein1
  • 1Universitäts-Augenklinik Würzburg (Direktor: Prof. Dr. A. Kampik)
  • 2Berufsförderungswerk Veitshöchheim (Geschäftsführer: Diplom-Volkswirt W. Bauer)
Further Information

Publication History

Manuskript erstmals eingereicht 3.4.1991

zur Publikation in der vorliegenden Form angenommen 12.6.1991

Publication Date:
30 April 2008 (online)

Zusammenfassung

Im Berufsförderungswerk Veitshöchheim können erwachsene Sehgeschädigte eine Rehabilitationsmaßnahme, meist nach langer vorangegangener Arbeitslosigkeit, absolvieren. Diabetes mellitus war die dritthäufigste Erkrankung, und bereits 25% der Diabetiker waren blind. In einer retrospektiven Studie wurde deshalb die internistische und ophthalmologische Vorbehandlung sowie der berufliche Werdegang der 76 Diabetiker untersucht, die von Februar 87 bis September 90 im Berufsförderungswerk gewesen waren. Es wurden nach der WHO-Klassifikation 4 Visusgruppen gebildet (≤l/50; 1/35-0,1; 0,125-0,3; >0,3) und miteinander verglichen. In den unteren Visusgruppen fand sich eine schlechtere Stoffwechseleinstellung, häufiger eine proliferative diabetische Retinopathie (80%), jedoch zu einem signifikant geringeren Prozentsatz eine panretinale Laserkoagulation. 47% hatten Vorberufe erlernt, zu denen einem potentiell Sehgeschädigten vom Augenarzt/Arbeitsamt nicht geraten worden wäre. Nur in 10% konnte durch arbeitsplatztechnische Maßnahmen ein Verbleib am alten Arbeitsplatz ermöglicht werden. Mit einer optimalen medizinischen und beruflichen Beratung ließen sich Kosten und Belastung durch Umschulungsmaßnahmen möglicherweise reduzieren.

Summary

The rehabilitation centre in Veitshöchheim (near Würzburg) offers different kinds of training programs for the adult visually handicapped. This is usually preceded by a long time of unemployment. Diabetes mellitus was the third most common disease at the centre and 25% of the patients with diabetes mellitus were already legally blind. In a retrospective study we looked at the medical and ophthalmological treatment and the education the 76 patients with diabetes mellitus had received before coming to the rehabilitation center. All charts from February, 87, to September, 90, were included in the study. According to the classification of visual acuities by the WHO we formed four groups (≤1/ 50; 1/35-0,1; 0,125-0,3; >0,3) and compared them with each other. In the groups with the lowest visual acuity the medical management of the diabetes mellitus had been much poorer than in the better groups. Related to the bad visual acuity was the higher incidence of proliferative diabetic retinopathy and the significantly lower percentage of panretinal lasercoagulations. 47% of the patients with diabetes mellitus had been trained in jobs that would not have been recommended to a potential visually disabled by an ophthalmologist or the office for labour exchange. Only in 10% of the cases could a job be maintained by the help of technical devices (including low vision aids). To ensure best medical treatment and counselling concerning the choice of an appropriate job a close team work between practising ophthalmologist, general practitioner, and the office for labour exchange is needed. Thereby the cost and psychological impact of a retraining program could hopefully be lowered.

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