Subscribe to RSS
DOI: 10.1055/s-2008-1043453
Der konnatale Hydrozephalus - Präoperative Abklärungen und intraoperative Befunde beim konnatalen Hydrozephalus
Neonatal Hydrocephalus - Pre- and Intraoperative Findings in Neonatal HydrocephalusPublication History
Publication Date:
25 March 2008 (online)
Abstract
54 children already presented in Part 1 were analysed with regard to their preoperative aetiopathological findings and evolution of different parameters until surgery. Our interest was focused on possible correlations between brain malformation and head circumference as well as both ICP and neurological evolution. We examined the presence of infectious diseases in the preoperative period and checked on the advantage of a perioperatvie antibiotic therapy.
We could not find any correlation between the aetiopathological findings in X-ray investigation and head circumference or ICP or preoperative neurological findings. Perioperative antibiotic therapy does not seem to be an additional safety factor.
Zusammenfassung
Die bereits im ersten Teil vorgestellten 54 Kinder wurden in bezug auf präoperative Befunde sowie die Operation hin analysiert. Im besonderen richtete sich unser Augenmerk darauf, inwieweit ein Zusammenhang besteht zwischen der Art der Hirnfehlbildung und der Kopfumfangzunahme resp. dem Liquordruck. Als weitere Parameter verfolgten wir die allgemeinen neurologischen Symptome bis zur Operation, stellten die präoperative Infektabklärung zusammen und überprüften den Nutzen der perioperativen antibiotischen Therapie. Eine Korrelation zwischen der Art des Hydrozephalus und der Kopfumfangzunahme resp. dem Liquordruck oder den präoperativen neurologischen Befunden konnte nicht festgestellt werden. Die perioperative antibiotische Therapie ergab im vorliegenden Untersuchungsgut keinen gesicherten Vorteil.
Key words
Congenital hydrocephalus - Pre- and intraoperative findings - Surgical technique - Perioperative mortality
Schlüsselwörter
Hydrozephalus - Präoperative Abklärungen - Perioperative Antibiotika - Perioperative Letalität
