Klin Monbl Augenheilkd 1996; 209(11): 315-316
DOI: 10.1055/s-2008-1035325
Instrumente und Geräte

© 1996 F. Enke Verlag Stuttgart

Der Freiburger Visustest vor und nach Kataraktoperation

The Automatic 'Freiburg Visual Acuity Test' Used before and after Cataract SurgeryJens Röver, Hans-Christian Bornkessel, Alfred Nisius, Michael Bach
  • Augenklinik Bielefeld (Leitung: Prof. Dr. J. Rover)
Further Information

Publication History

Manuskript erstmalig eingereicht am 06.12.1995

in der vorliegenden Form angenommen am 22.02.1996

Publication Date:
08 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund In vorhergehenden Arbeiten hat sich der Freiburger Visustest (FVT), der rechnergestützt für eine .forced-choice-Abfrage' die Orientierung von Landoltringen nutzt, als praktikable Methode einer vollautomatischen Sehschärfenprüfung bei Probanden und jüngeren Patienten erwiesen.

Patienten Um die Verwendbarkeit auch bei älteren Patienten zu prüfen, haben wir 87 Patienten mit einem Durchschnittsalter von 73 Jahren vor und nach Kataraktoperation untersucht. 8 verschiedene Orientierungen des Landoltrings wurden auf einem Monitor angeboten und mußten mit Hilfe einer räumlich entsprechenden Tastatur bestätigt werden.

Ergebnisse Es zeigte sich, dass der Test rasch verstanden wurde und dass die Handhabung und Ablesung des 8-Tasten-Bedienfeldes trotz Presbyopie überwiegend keine Probleme bereitete. Gegenüber der Sehschärfenprüfung nach DIN wurde der zeitliche Aufwand des Untersuchers halbiert.

Schlußfolgerung Im Vergleich zu projizierten Optotypen nach DIN wurden keine wesentlich abweichenden Visus-werte erkennbar, der Zeitaufwand auf 1,0 min gesenkt.

Summary

Background Especially in aged patients testing the visual acuity can be most time consuming. An automatic test could therefore be of great help. The recently introduced 'Freiburg Visual Acuity Test' (FVT) using a forced-choice determination of Landolt orientation has proved a reliable method of automatic visual acuity testing in younger patients.

Patients To learn about practicability and ease of this self-administered test, we tried this test in 87 patients (mean age 73) before and after cataract surgery. The Landolt ring was presented in 8 different positions on a monitor. A keyboard of 8 buttons, depicting the possible orientation of the Landolt C, allowed the patients to run through the test by themselves. With each patient's correct response, the size of the Landolt ring decreased accordingly.

Results Although near vision of all patients was grossly impaired and accommodation power zero, handling of the keyboard for the subject's response was generally reported as easy. The reliability and reproducibility of the obtained values were good and close to acuity values obtained using projected test figures according to DIN. Prior to cataract surgery we found DIN values statistically significantly lower than FVT values. This difference did not persist after surgery.

Conclusion Although the tested patients were definately no computer freaks, the procedure of the test was rapidly understood. The average testing time was 4.5 min, thus prologed by 40% in comparison to assisted DIN testing, however consuming only 1.0 min of personnel's time. The test proved to be equally reliable in the elderly patient.

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