Klin Monbl Augenheilkd 1996; 208(5): 397-399
DOI: 10.1055/s-2008-1035251
© 1996 F. Enke Verlag Stuttgart

Artérite à cellules géantes et vitesse de sédimentation normale: plus qu'une exception!

Giant Cell Arteritis and Normal Erythrocyte-sedimentation Rate: more than an Exception!Sylvia Glutz von Blotzheim, François-Xavier Borruat
  • Hôpital Ophtalmique Jules Gonin, Lausanne (Directeur: Prof. Claude Gailloud)
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 April 2008 (online)

Normale Blutsenkung bei Riesenzellarteritis Horton: nicht so selten!

Hintergrund Die Riesenzellarteritis Horton ist eine systemische Krankheit, die vorwiegend bei älteren Patienten vorkommt. Eine erhöhte Blutsenkung veranlaßt den Arzt, eine Biopsie der Temporalarterien vorzunehmen. Bei nichterhöhter Blutsenkung halten einige Autoren dies für nicht notwendig.

Patienten In dieser retrospektiven Studie (1977-1995) analysierten wir 66 Patienten mit einer Temporalarterienbiopsie, die für Riesenzellarteritis positiv war. Die Krankengeschichten von 47 Patienten ergaben ausreichende Daten, um in die Analyse aufgenommen zu werden.

Ergebnisse Bei 15% (7/47) wurde die Krankheit trotz normaler Blutsenkung vorgefunden. Die neuroophthalmologischen Komplikationen bei 6/7 Patienten waren eine vordere Ischämie des Optikus (4 Fälle) und eine Okklusion der zentralen Netzhautarterie (2 Patienten). Insgesamt traten neuro-ophthalmologische Komplikationen (ischämische vordere Opticus-Neuropathie, Zentralarterien-Verschluß, Aderhaut-Ischämie oder Hirnnerven-Paresen) in 70% (33/47) auf, gleich häufig bei erhöhter oder normaler Blutsenkung.

Schlußfolgerungen Bei Verdacht auf einen Morbus Horton sollte eine Temporalterien-Biopsie auch bei normaler Blutsenkungsrate vorgenommen werden. Das Konzept, dass Patienten mit nicht erhöhter Blutsenkung weniger neuro-ophthalmologische Komplikationen erleiden, ist nicht gültig. Zusätzliche Blutanalysen (CRP) sowie Fluorescein-Angiographie sind in diesen Fällen ebenfalls indiziert.

Summary

Background Giant cell arteritis (GCA) is a systemic segmental vasculitis of unknown etiology, typically affecting elderly patients. Elevated erythrocyte-sedimentation rate (ESR) is usually found in such patients.

Patients and methods One hundred and twenty three patients underwent temporal artery biopsy in our institution between 1977 and 1995. Among them, 66 (53.7%) biopsies were positive (i.e. histologic findings were very suggestive of GCA). The clinical charts from all patients with positive biopsies were retrieved and 47 were eligible for our study (inadequate data in 19 cases).

Results Seven of the 47 patients with positive biopsies (15%) had a normal ESR and 70% (33/47 cases) had neuro-ophthalmic complications including anterior ischemic optic neuropathy, central retinal artery occlusion, choroidal ischemia and extraocular muscle and/or cranial nerve palsy (III, IV, VI). No differences were found between the groups with normal or elevated ESR as 87.5% (6/7 cases) of the group with normal ESR exhibited neuro-ophthalmic complications.

Conclusions ESR was normal in 15% of our GCA patients and these patients had the same frequency of neuro-ophthalmic complications as the GCA patients with elevated ESR. Thus, our study does not support the previous concept that patients with higher ESR are more at risk for neuro-ophthalmic complications. GCA with normal ESR is not rare and such patients should be investigated with other blood studies (C-reactive protein) and with fluorescein angiography.

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