Klin Monbl Augenheilkd 1999; 214(5): 277-279
DOI: 10.1055/s-2008-1034792
© 1999 Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Complications secondaires à la Chirurgie des membranes épirétiniennes

Complications of surgery of epiretinal membranesGuy Donati, Anastasios D. Kapetanios, Constantin J. Pournaras
  • Clinique Universitaire d'Ophtalmologie de Genève, Département des Neurosciences Cliniques, Hôpitaux Universitaires de Genève (Dir.: Prof. A. Roth)
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
25. März 2008 (online)

Nebenwirkungen chirurgischer Eingriffe an epiretinalen Membranen

Zielsetzung Die chirurgische Ablation von epiretinalen Membranen führt in 80-90% der Fälle zu einer Verbesserung des Sehkraft. Es ist jedoch häufig mit verschiedensten Nebenwirkungen zu rechnen.

Material und Methode 70 Fälle mit idiopathischer oder sekundärer epiretinaler Membrane wurden überprüft. Der Augenzustand vor der Operation, die Nebenwirkungen der Operation und der postoperative Augenzustand wurden verglichen.

Resultate In allen Fällen war es möglich, die epiretinale Membrane zu entfernen. Die Sehschärfe verbesserte sich im Mittel um 2/10. Die am häuffigsten auftretenden Komplikationen waren Katarakte (50%) und periphere Netzhautrisse (14%). Die Prognostik des Visus wurde jedoch dadurch nicht verschlechtert.

Schlußfolgerung Die chirurgische Ablation der epiretinalen Membrane ermöglicht eine Verbesserung der Sehfunktion. Obwohl postoperative Komplikationen relativ häuffig auftreten, haben diese keine ungünstige Prognostik.

Summary

Material and methods Preoperative findings, intraoperative and postoperative complications as final results of 70 consecutive cases of idiopathic or secondary ERM operated by the same retina surgeon were analyzed.

Results In all cases the ERMs were succesfully removed from the fovea. The mean v. a. increased from 0.34±0.2. to 0.54 ±0.31, (p<0.05) postoperatively. Idiopathic and secondary ERMs both showed significant improvement after surgery. Complications included intraoperative hemorrhage and retinal tears. Postoperative progressive nuclear sclerosis, retinal tears causing detachments, macular edema and retinal pigmentary epitheliopathy.

Conclusions Performing surgery for ERMs is worthwhile on eyes with major decreased v.a. and on eyes with metamorphopsia but only moderately reduced vision. Postoperative complications are frequent but can usually be managed successfully. Of them only retinal detachment is of some worse prognosis on the final functional outcome.

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