Klin Monbl Augenheilkd 2008; 225(5): 432-434
DOI: 10.1055/s-2008-1027353
Kasuistik

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Unterlidsrekonstruktion von traumatisch bedingten Narbenentropien mittels Amnionmembran- oder Mundschleimhauttransplantation

Lower Eyelid Reconstruction of Traumatically Caused Cicatricial Entropion with Amniotic Membrane or Mucosal Membrane GraftsP. Trittibach1 , M. van Son1 , O. Lieger2 , B. E. Frueh1 , D. Goldblum1, 3
  • 1Klinik und Poliklinik für Augenheilkunde, Inselspital, Universität Bern, Bern, Schweiz
  • 2Klinik und Poliklinik für Schädel-, Kiefer- und Gesichtschirurgie, Inselspital, Universität Bern, Bern, Schweiz
  • 3Augenklinik, Universitätsspital Basel, Universität Basel, Basel, Schweiz
Further Information

Publication History

Eingegangen: 11.9.2007

Angenommen: 25.10.2007

Publication Date:
05 May 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Retrospektive Evaluation aller Lidrekonstruktionen mittels Amnionmembran- oder Mundschleimhauttransplantation bei Unterlidsnarbenentropien nach transkonjunktivalem kieferchirurgischem Eingriff. Patienten und Methoden: Bei 7 Patienten (4 Frauen) wurde im Zeitraum von 2003 bis 2006 eine operative Narbenlösung mit Amnion- oder Mundschleimhauttransplantation (5 Amniontransplantationen, 2 Mundschleimhauttransplantationen) durchgeführt. In einzelnen Fällen wurden zusätzlich eine laterale Zügelplastik, evertierende Nähte, eine horizontale Tarsusspaltung oder eine Reinsertion der Unterlidsretraktoren durchgeführt. Ergebnisse: In allen Fällen zeigten sich postoperativ ein gutes Angehen der Amnion- und Mundschleimhauttransplantate sowie eine gute anatomische Entropiumkorrektur mit Regredienz der vorhandenen Beschwerden. Aufgrund von Rezidiven des Narbenentropiums waren bei 2 Patienten insgesamt 2 Operationen und bei einer Patientin 3 Operationen nötig. Das anatomische und funktionelle Resultat war jedoch auch bei diesen Patienten am Ende gut. Schlussfolgerungen: Die schwierige operative Narbenlösung mit anschließender Amnionmembran- oder Mundschleimhauttransplantation scheint sich gut zur Revision von Narbenentropien nach kieferchirurgischen Eingriffen zu eignen.

Abstract

Background: A retrospective evaluation was undertaken of eyelid reconstruction with amniotic membrane or oral mucosal membrane transplantation in patients with lower lid cicatricial entropion after orbital surgery. Patients and Methods: Seven patients (four women) were treated with a scar tissue dissection and an amniotic membrane or mucosal membrane transplantation between 2003 and 2006 (Five amniotic membrane grafts and two oral mucosal membrane grafts). In selected cases additional procedures like a lateral tarsal strip operation, a tarsal fracture, or the reinsertion of the lower lid retractors were performed. Results: All patients showed a favourable postoperative result with a good anatomic correction of the entropion and a regression of the preoperative disturbances. All the grafts took well. Two patients had to be reoperated twice and one patient three times as a result of a relapse of the cicatricial entropion. However, as well in these patients the anatomical and functional result was favourable at the end. Conclusions: The difficult scar dissection with the subsequent amniotic membrane or oral mucosal membrane transplantation seems to be an appropriate procedure to reconstruct complicated cicatricial entropion after orbital surgery.

Literatur

  • 1 Dua H S. et al . The amniotic membrane in ophthalmology.  Surv Ophthalmol. 2004;  49 51-77
  • 2 Elder M J, Collin R. Anterior lamellar repositioning and grey line split for upper lid entropion in ocular cicatricial pemphigoid.  Eye. 1996;  10 439-442
  • 3 Silver B. The use of mucous membrane from the hard palate in the treatment of trichiasis and cicatricial entropion.  Ophthal Plast Reconstr Surg. 1986;  2 129-131
  • 4 Solomon A, Espana E M, Tseng S C. Amniotic membrane transplantation for reconstruction of the conjunctival fornices.  Ophthalmology. 2003;  110 93-100
  • 5 Tessier P. The conjunctival approach to the orbital floor and maxilla in congenital malformation and trauma.  J Maxillofac Surg. 1973;  1 3-8
  • 6 Ti S E, Tow S L, Chee S P. Amniotic membrane transplantation in entropion surgery.  Ophthalmology. 2001;  108 1209-1217
  • 7 Trittibach P, Goldblum D, Frueh B E. First experience with amniotic membrane transplantation.  Klin Monatsbl Augenheilkd. 2004;  221 304-306
  • 8 Tseng S C, Prabhasawat P, Lee S H. Amniotic membrane transplantation for conjunctival surface reconstruction.  Am J Ophthalmol. 1997;  124 765-774
  • 9 Verity D H, Collin J R. Eyelid reconstruction: the state of the art.  Curr Opin Otolaryngol Head Neck Surg. 2004;  12 344-348
  • 10 Westfall C T. et al . Operative complications of the transconjunctival inferior fornix approach.  Ophthalmology. 1991;  98 1525-1528

PD David Goldblum, MD

Augenklinik, Universitätsspital Basel

Mittlere Strasse 91

4031 Basel, Schweiz

Phone: ++ 41/61/2 65 25 25

Fax: ++ 41/61/2 65 86 47

Email: dgoldblum@uhbs.ch

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