Laryngorhinootologie 1997; 76(9): 550-553
DOI: 10.1055/s-2007-997477
Schlafapnoe

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Therapie mit nasalem CPAP (continuous positive airway pressure) bei Patienten mit Obstruktivem Schlafapnoe Syndrom (OSAS)* - Teil 1 : Langzeitakzeptanz von nasalem CPAP

Treatment of Patients with the Obstructive Sleep Apnea Syndrome (OSAS) Using Nasal Continuous Positive Airway Pressure (nCPAP) - Part 1: Long-term compliance with nCPAPJ. H. Hollandt, S. Kühl, R. Siegert
  • HNO-Klinik der Medizinischen Universität zu Lübeck (Direktor: Prof. Dr. Dr. H. Weerda)
* Herrn Professor Dr. Dr. Hilko Weerda zu seinem 60. Geburtstag gewidmet.
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Nasales CPAP ist die sicherste Methode zur Beseitigung eines Obstruktiven Schlafapnoe Syndroms. Ihre Wirksamkeit wird jedoch durch die Compliance des Patienten bestimmt. Ziel unserer Untersuchung war es, die Langzeitakzeptanz von nCPAP in unserem Patientenkollektiv zu ermitteln. Material und Methode: Wir untersuchten prospektiv 41 Patienten (36 m, 5 w) mit mittelgradigem bis schweren OSAS, die mit nCPAP bzw. nBiPAP therapiert wurden. Die durchschnittliche Nutzung der CPAP-Geräte über einen mittleren Untersuchungszeitraum von 20,6 Monate wurde anhand der Betriebsstundenzahl errechnet. Ergebnisse: 33 (80,5%) der im Schlaflabor der HNO-Klinik therapierten und regelmäßig nachbetreuten Patienten führten ihre nCPAP-Behandlung bis zum heutigen Zeitpunkt fort, jedoch nur 24 Patienten (59%) wandten nCPAP im Schnitt mindestens 5 h pro Nacht an und galten als Responder. Wir fanden keine statistisch signifikanten Unterschiede bezüglich Alter, Body-Mass-Index (BMI), Apnoe-Hypopnoe Index (AHI) und eingestelltem CPAP-Druck in den Gruppen der Responder und Non-Responder. Schlußfolgerung: In Anbetracht der großen Zahl der nCPAP-Therapieversager müssen operative Therapiemöglichkeiten besondere Berücksichtigung im Behandlungskonzept des OSAS finden.

Summary

Background: Nocturnal Ventilation with nCPAP has been established as the safest and most efficient nonsurgical treatment for OSAS. Long-term results, however, are determined by the patients' compliance with therapy. The aim of this study was the objective measurement of long-term acceptability of nCPAP therapy in all patients receiving this treatment in our sleep laboratory between January 1990 and March 1995. Methods: We prospectively investigated 41 patients (36 male, 5 female) with moderate to severe OSAS who received nCPAP therapy. Mean time of follow-up was 20.6 months, ranging from 1.2 to 53.5 months. Therapy was indicated when OSAS was confirmed by cardiorespiratory polygraphy and either (1) the patient complained of daytime sleepiness or (2) the patient possessed an apnea-hypopnea index greater than 30/h or when the mean oxygen desaturation was below 80% regardless of the presenting Symptoms. The compliance with treatment was defined as a mean rate of use of over 5 hours per night calculated from the time counter on the nCPAP machine. Results: 33 patients (88.5%) have continued using nCPAP until the present time but only 24 patients (59%) met our criteria for long-term acceptance and this group was identified as responders. We found no significant differences in age, body mass index, apnea-hypopnea index, and nCPAP-pressure between responders and non-responders. Conclusion: Although nCPAP is the safest treatment for OSAS, there is still a large group of patients with moderate to severe OSAS who are not efficiently treated with nCPAP because of the low long-term acceptability of this therapy. With respect to this group of patients, surgical approaches have to be considered as an alternative therapy.