Endoskopie heute 2008; 21(1): 52-57
DOI: 10.1055/s-2007-990487
Übersicht

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Aktueller Stand der Doppelballonendoskopie: Konsensusbericht der 2. Internationalen DBE-Konferenz 15.-16. Juni 2007 - Berlin

Current Status of Double-Ballon Endoscopy (DAG): Consensus Report of the 2nd International Conference on DBEA. May1 , J. Pohl1 , J. M. Blancas2 , D. Cave3 , K. Y. Choi4 , M. Delvaux5 , C. Ell1 , G. Gay5 , M. Jacobs6 , N. Marcon7 , T. Matsui8 , C. Mulder6 , M. Pennazio9 , E. Perez-Cuadrado10 , K. Sugano11 , P. Vilman12 , H. Yamamoto11 , T. Yano11 , J. J. Zhong13
  • 1Department of Internal Medicine II, Dr. Horst Schmidt Kliniken, Wiesbaden, Germany
  • 2Specialities Hospital CMN,XXI,IMSS, Mexico D. F., Mexico
  • 3Department of Gastroenterology, University of Massachusetts, Worcester, MA, USA
  • 4Catholic University of Korea, Department of Gastroenterology, Inchon, Korea
  • 5CHU de Nancy, Vandoeuvre les Nancy, France
  • 6Department of Gastroenterology, VU University Medical Center, Amsterdam, Netherlands
  • 7Cardinal Carter South Wing, St. Michael's Hospital, Toronto, Ontario, Canada
  • 8Department of Gastroenterology, Fukuoka University Chikushi Hospital, Fukuoka, Japan
  • 9Division of Gastroenterology 2, San Giovanni A. S. Hospital, Turin, Italy
  • 10Small Bowel Unit, Hospital Morales Meseguer, Murcia, Spain
  • 11Department of Internal Medicine, Jichi Medical University, Tochigi, Japan
  • 12Copenhagen County University Hospitals, Hellerup, Denmark
  • 13Shanghai Rui Jin Hospital, Shanghai, China
Further Information

Publication History

Publication Date:
22 February 2008 (online)

Einleitung

In den letzten sechs Jahren haben neue Techniken die endoskopische Evaluation des Dünndarms revolutioniert. Der erste Durchbruch gelang im Jahr 2001 mit der FDA-Zulassung für die Videokapselendoskopie (VCE) zur Evaluation von Dünndarmerkrankungen. Mithilfe der Kapselendoskopie kann der größte Teil der Dünndarmschleimhaut eingesehen werden, allerdings hängt die Diagnose von der Analyse der aufgezeichneten Bilder ab. Außerdem können weder Biopsien noch therapeutische Interventionen durchgeführt werden. Die Doppelballonendoskopie (DBE) wurde erstmals von Yamamoto u. Mitarb. im Jahr 2001 [1] beschrieben und ist eine neue endoskopische Technik, die eine komplette Enteroskopie oder doch zumindest eines großen Teils des Dünndarms erlaubt. Mittels DBE kann nicht nur die Schleimhaut endoskopisch dargestellt und begutachtet werden, sondern es besteht auch die Möglichkeit, Gewebeproben zu entnehmen und therapeutische Verfahren anzuwenden. Innerhalb einer sehr kurzen Periode hat sich die Doppelballonendoskopie als wichtiges Instrument im Management von Dünndarmerkrankungen etabliert.

Darüber hinaus hat sich die Doppelballontechnik nicht nur für den Dünndarm als hilfreich erwiesen, sondern kann genauso für schwierige Koloskopien genutzt werden; das Gleiche gilt auch für die Zugangsgewinnung zum Pankreasgang und Gallenwegsystem bei Patienten mit chirurgisch modifizierten Gastrointestinaltrakt. Inzwischen sind eine Vielzahl von Studien zur Machbarkeit, Indikation sowie diagnostischen und therapeutischen Ausbeute der Doppelballonendoskopie publiziert. Im Folgenden wird über den Konsensus bezüglich des aktuellen Stands der Doppelballonendoskopie, der während der zweiten internationalen Konferenz in Berlin vom 15.-16. Juni 2007 (mit Unterstützung der Firma Fujinon) erlangt wurde, berichtet. Dieser Bericht dient als Leitfaden für die klinische Anwendung der DBE-Techniken auf der Basis der bisher publizierten Daten und den persönlichen Erfahrungen der Konsensusteilnehmer, erfüllt aber nicht die formalen Kriterien eines Konsensusberichts. Zusätzlich wurden die Fragen oder ausstehenden Punkte formuliert, die in weiteren Studien geklärt werden sollten. Bezüglich der neuen Technik der Single-Ballon-Endoskopie wurde keine Stellung bezogen, da es bisher nur präliminäre Daten in Abstraktform (DDW 2007) gibt und keine vergleichenden Studien vorliegen.

Literatur

  • 1 Yamamoto H, Sekine Y, Sato Y. et al . Total enteroscopy with a non surgical steerable double-balloon method.  Gastrointest Endosc. 2001;  53 216-220
  • 2 Ell C, May A, Nachbar L. et al . Push-and-pull enteroscopy in the small bowel using the double-balloon technique: results of a prospective European multicenter study.  Endoscopy. 2005;  37 613-616
  • 3 Sun B, Rajan E, Cheng S. et al . Diagnostic yield and therapeutic impact of double-balloon enteroscopy in a large cohort of patients with obscure gastrointestinal bleeding.  Am J Gastroenterol. 2006;  101 2011-2115
  • 4 Kita H, Yamamoto H, Yano T. et al . Double balloon endoscopy in two hundred fifty cases for the diagnosis and treatment of small intestinal disorders.  Inflammopharmacology. 2007;  15 74-77
  • 5 May A, Nachbar L, Ell C. Double-balloon enteroscopy (push-and-pull-enteroscopy) of the small bowel: feasibility and diagnostic and therapeutic yield in patients with suspected small bowel disease.  Gastrointest Endosc. 2005;  62 62-70
  • 6 Mehdizadeh S, Ross A, Gerson L. et al . What is the learning curve associated with double-balloon enteroscopy? Technical details and early experience in 6 U.S. tertiary care centers.  Gastrointest Endosc. 2006;  64 740-750
  • 7 Heine G, Hadithi M, Groenen M. et al . Double Balloon Enteroscopy: Indications, diagnostic yield, and complications in a series of 275 patients with suspected small-bowel-diseases.  Endoscopy. 2006;  38 42-48
  • 8 Zhong J, Ma T, Zhang C. et al . A retrospective study of the application on double-balloon enteroscopy in 378 patients with suspected small-bowel diseases.  Endoscopy. 2007;  39 208-215
  • 9 Yamamoto H, Kita H, Sunada K. et al . Clinical outcomes of double-balloon endoscopy for the diagnosis and treatment of small-intestinal diseases.  Clin Gastroenterol Hepatol. 2004;  2 1010-1016
  • 10 Sunada K, Yamamoto H, Kita H. et al . Clinical outcomes of enteroscopy using the double-balloon method for strictures of the small intestine.  World J Gastroenterol. 2005;  11 1087-1089
  • 11 Pohl J, May A, Nachbar L. et al . Diagnostic and therapeutic yield of push-and-pull enteroscopy for symptomatic small bowel Crohn's strictures.  Eur J Gastroenterol Hepatol. 2007;  19 529-534
  • 12 May A, Nachbar L, Pohl J. et al . Endoscopic interventions in the small bowel using double-balloon enteroscopy: feasibility and limitations.  Am J Gastroenterol. 2007;  102 527-535
  • 13 Lee B I, Choi H, Choi K Y. et al . Retrieval of a retained capsule endoscope by double-balloon enteroscopy.  Gastrointest Endosc. 2005;  62 463-465
  • 14 Sun B, Shen R, Cheng S. et al . The role of double-balloon enteroscopy in diagnosis and management of incomplete small-bowel obstruction.  Endoscopy. 2007;  39 511-515
  • 15 Pérez-Cuadrado E, Latorre R, Carballo F. Double balloon endoscopy. Training and new indications.  Gastrointest Endosc. 2007;  ,  (in press)
  • 16 Haruta H, Yamamoto H, Mizuta K. et al . A case of successfull enteroscopic balloon dilation for late anastomotic stricture of choledochojejunostomy after living donor liver transplantation.  Liver Transpl. 2005;  11 1608-1610
  • 17 Kuno A, Yamamoto H, Kita H. et al . Double-balloon enteroscopy through a Roux-en-Y anastomosis for EMR of an early carcinoma in the afferent duodenal limb.  Gastrointest Endosc. 2004;  60 1032-1034
  • 18 Sakai P, Kuga R, Safatle-Ribeiro A V. et al . Is it feasible to reach the by-passed stomach after Roux-en-Y-gastric by pass for morbid obesity? The use of the double-balloon enteroscope.  Endoscopy. 2005;  37 566-569
  • 19 May A, Nachbar L, Ell C. Push-and-Pull Enteroscopy using a single-balloon technique for difficult colonoscopy.  Endoscopy. 2006;  38 395-398
  • 20 Monkemueller K, Knippig C, Rickes S. et al . Usefulness of the DBE in colonoscopies performed in patients with previously failed colonoscopy.  Scand J Gastroenterol. 2007;  30 277-278
  • 21 Kaltenbach T, Soetikno R, Friedland S. Use of a double balloon enteroscope facilitates caecal intubation after incomplete colonoscopy with a standard colonoscope.  Dig Liver Dis. 2006;  38 921-925
  • 22 Pasha S F, Harrison M E, Das A. et al . Utility of double-balloon colonoscopy for completion of colon examination after incomplete colonoscopy with conventional colonoscope.  Gastrointest Endosc. 2007;  65 848-853
  • 23 Hadithi M, Al-Toma A, Oudejans J. et al . The value of double-balloon enteroscopy in patients with refractory celiac disease.  Am J Gastroenterol. 2007;  102 987-996
  • 24 Ell C, May A. Mid-gastrointestinal bleeding: capsule endoscopy and push-and-pull enteroscopy give rise to a new medical term.  Endoscopy. 2006;  38 73-75
  • 25 Pennazio M, Santucci R, Rondonotti E. et al . Outcome of patients with obscure gastrointestinal bleeding after capsule endoscopy: report of 100 consecutive cases.  Gastroenterology. 2004;  126 643-653
  • 26 Triester S L, Leighton J A, Leontiadis G I. et al . A meta-analysis of the yield of capsule endoscopy compared to other diagnostic modalities in patients with obscure gastrointestinal bleeding.  Am J Gastroenterol. 2005;  100 2407-2418
  • 27 Gay G, Delvaux M, Fassler I. Outcome of capsule endoscopy in determining indication and route for push-and-pull-enteroscopy.  Endoscopy. 2006;  38 49-58
  • 28 Voderholzer W A. The role of PillCam endoscopy in Crohn's disease: the European experience.  Gastrointest Endosc Clin N Am. 2006;  16 287-297
  • 29 Triester S L, Leighton J A, Leontiadis G I. et al . A meta-analysis of the yield of capsule endoscopy compared to other diagnostic modalities in patients with non-stricturing small bowel Crohn's disease.  Am J Gastroenterol. 2006;  101 954-964
  • 30 May A, Nachbar L, Schneider M. et al . Push-and-pull enteroscopy using the double-balloon technique: method of assessing depth of insertion and training of the enteroscopy technique using the Erlangen Endo-Trainer.  Endoscopy. 2005;  37 66-70
  • 31 Mensink P, Haringsma J, Kucharzik T F. et al . Complications of double balloon enteroscopy: a report of 2 367 procedures.  Gastrointest Endosc. 2007;  65 AB90
  • 32 Moeschler O, May A, Mueller M K. et al .Complications in double-balloon-enteroscopy (DBE): results of the German DBE register. Abstract DDW 2007
  • 33 Groenen M JM, Moreels T GG, Orlent H. et al . Acute pancreatitis after double-balloon enteroscopy: an old pathogenetic theory revisited as a result of using a new endoscopic tool.  Endoscopy. 2006;  38 82-85
  • 34 Fukumoto A, Manabe N, Tanaka S. et al . Usefulness of EUS with double-balloon enteroscopy for diagnosis of small bowel diseases.  Gastrointest Endosc. 2007;  65 412-420
  • 35 Xu C D, Deng C H, Zhong J. et al . Application of double-balloon push enteroscopy in diagnosis of small bowl disease in children.  Zhonghua Er Ke Za Zhi. 2006;  44 90-92

Dr. med. Andrea May

Dr. Horst-Schmidt-Kliniken · Innere Medizin II

Ludwig-Erhard-Straße 100

65199 Wiesbaden

Phone: 06 11 / 43 24 20

Fax: 06 11 / 43 24 18

Email: Andrea.May@HSK-Wiesbaden

    >