Zusammenfassung
Die hauptsächliche Infektionsquelle von Listeria monocytogenes sind Lebensmittel.
Obwohl die Listeriose nicht häufig auftritt, sollte diese Erkrankung nicht unterschätzt
werden, denn die Mortalitätsrate liegt trotz frühzeitiger Behandlung mit Antibiotika
durchschnittlich bei 20 - 30 %. In den letzten 2 Jahren ist die Zahl der gemeldeten
Listeriosefälle in Deutschland um mehr als das Doppelte angestiegen. Dies ist ausschließlich
durch Infektionen von alten Menschen bedingt. Die Zahl der Infektionen von Neugeborenen
hat in diesem Zeitraum nicht zugenommen. Die Typisierung der Listeria-Isolate von
Menschen und von diversen Lebensmitteln ergab keine Erklärung dafür. Die menschlichen
Isolate sind jeweils recht unterschiedlich, d. h. dass die Infektionen nicht auf eine
oder wenige Quellen zurückzuführen sind. Die Listeriosefälle treten sporadisch und
nicht gehäuft als Ausbrüche auf, was auch bedeutet, dass die industriell hergestellten
und großräumig verteilten Lebensmittel dafür nicht verantwortlich sind. Auch innerhalb
der Lebensmittelisolate treten viele verschiedene Typen auf, die kein einheitliches
Bild abgeben. Eine befriedigende Erklärung für diesen Wandel in der Epidemiologie
der Listeriose steht somit aus.
Summary
Listeriosis is emerging as a food-borne disease. Although the incidence of clinical
presentations is low, this infectious disease with a rather poor prognosis deserves
attention. Approximately 20-30% of patients with recognized listeriosis die in spite
of an appropriate antibiotic regimen. In the last two years the number of registered
cases of listeriosis in Germany has more than doubled. This increase is clearly due
exclusively to the rising number of infections in elderly persons, while the number
of infections in newborns has remained constant. Genotyping does not show a conclusive
correlation between human and food isolates. Since the human isolates belong to numerous
different clones. There is no specific food or group of food items that can be held
responsible for the infections. This view is also supported by the fact that listeriosis
cases occur sporadically and not in outbreaks, making it highly unlikely that industrially
produced and widely distributed food items are the cause. Furthermore, even within
the food isolates there is a large diversity of clones. A comprehensive explanation
for the changes in the epidemiology of human listeriosis has yet to be given.
Schlüsselwörter
Listeria monocytogenes - Inzidenz - Alter - Typisierung - Pulsfeld-Gel-Elektrophorese
- Lebensmittelisolate - Patientenisolate
Key words
Listeria monocytogenes - incidence - aged people - typing - pulsed field gel electro-
phoresis - food isolates - human isolates
Literatur
- 1 Anonymus. Chemisches- und Veterinär-Untersuchungsamt Karlsruhe (CVUA) .Jahresbericht
2003. 2003: 65-67
- 2
Becker B, Schuler S, Lohneis M, Sabrowski A, Curtis G DW, Holzapfel W H.
Comparison of two chromogenic media for the detection of Listeria monocytogenes with
the plating media recommended by EN/DIN 11 290 - 1.
Int J of Food Microbiology.
2006;
109
127-131
- 3
Beuchat L R, Brackett R E.
Inhibitory effects of raw carrots on Listeria monocytogenes.
Applied and Environmental Microbiology.
1990;
56
1734-1742
- 4
Borucki M K, So Hyun K, Call D R, Smole S C, Pagotto F.
Selective Discrimination of Listeria monocytogenes epidemic strains by a mixed-genome
DNA microarray compared to discrimination by pulsed-field gel electrophoresis, ribotyping,
and multilocus sequence typing.
Journal of Clinical Microbiology.
2004;
42
5270-5276
- 5
Charpentier E, Courvalin P.
Antibiotic resistance in Listeria spp.
Antimicrob Agents Chemother.
1999;
43
2103-2108
- 6
Farber J M, Peterkin P J.
Listeria monocytogenes, a food-borne pathogen.
Microbiological Reviews.
1991;
55
476-511
- 7 Friese K, Schäfer A, Hof H. Infektionskrankheiten in Gynäkologie und Geburtshilfe. 1.
Auflage Springer Verlag, Berlin 2003 Kapitel 9.8: 470-479
- 8
Gendel S M.
Riboprint analysis of Listeria monocytogenes isolates obtained by FDA from 1999 to
2003.
Food Microbiology.
2004;
24
187-191
- 9
von Graevenitz A.
Obsolete Verfahren in der Bakteriologie.
Hygiene und Mikrobiologie.
1998;
3
46-47
- 10
Gravesen A, Jacobsen T, Moller P L, Hansen F, Larsen A G, Knochel S.
Genotyping of Listeria monocytogenes: comparison of RAPD, IST, and PFGE.
Int J Food Microbiol.
2000;
57
43-51
- 11
Grif K, Heller I, Wagner M, Dierlich M, Würzner R.
A comparison of listeria monocytogenes serovar 4b isolates of clinical and food origin
in austria by automated ribotyping and pulsed-field gel electrophoresis.
Foodborne Pathog Dis.
2006;
3
138-141
- 12
Hansen J M, Gerner-Smidt P, Bruun B.
Antibiotic susceptibility of Listeria monocytogenes in Denmark 1958 - 2001.
APMIS.
2005;
113
31-36
- 13 Hof H. Listeria monocytogenes und andere Listerien. Springer Verlag, Berlin In:
Adam D, Doerr HW, Link H, Lode H. (Hrsg). Die Infektiologie 2004 Kapitel 29: 945-952
- 14 Hof H. Bakterielle Infektionskrankheiten - Listeriose. 5. Auflage Urban u. Fischer
Verlag, München In: Berger M et al. (Ed) Therapiehandbuch 2006 Kapitel S 3.14
- 15
Jeffers G T, Bruce J L, McDonough P L, Scarlett J, Boor K J, Wiedmann M.
Comparative genetic characterization of Listeria monocytogenes isolates from human
and animal Listeriosis cases.
Microbiology.
2001;
147
1095-1104
- 16
Koch J, Stark K.
Significant increase of listeriosis in Germany - epidemiological patterns 2001 - 2005.
Eurosurveillance.
2006;
11
85-88
- 17 Lewis C. New treatment for food poisoning. http://www.foodconsumer.org/777/8/New_treatment_for_food_poisoning.shtml
2006
- 18 Lorber B. Clinical listeriosis - implications for pathogenesis. Elsevier Verlag
In: Miller AJ, Smith JL, Somkuti GA (eds). Foodborne Listeriosis 1990: 41-49
- 19
Lynch M, Painter J, Woodruff R, Braden C.
Surveillance for foodborne-disease outbreaks - United States, 1998 - 2002.
MMWR Surveill Summ.
2006;
55
1-42
- 20
Mereghetti L, Lanotte P, Savoye-Marczuk V. et al .
Combined ribotyping and random multiprimer DNA analysis to probe the population structure
of Listeria monocytogenes.
Appl Environ Microbiology.
2002;
68
2849-2857
- 21 PulseNet .Standardized Protocol for Molecular Subtyping of Listeria monocytogenes
by Pulsed-Field Gel Electrophoresis (PFGE),. http://www.cdc.gov/pulsenet/protocols/pulsenet_listeria_protocol%20.pdf
((n Bitte Datum der Einsichtnahme angeben. Vielen Dank.)) 2004 Section 5.3
- 22
Schuchat A, Swaminathan B, Broome C V.
Epidemiology of human listeriosis.
Clin Microbiol Rev.
1991;
4
169-183
- 23
Tenover F C, Arbeit R D, Goering R V. et al .
Interpreting Chromosomal DNA Restriction Patterns Produced by Pulsed-Field Gel Electrophoresis:
Criteria for Bacterial Strain Typing.
J Clin Microbiol.
1995;
33
2233-2239
- 24
Vazquez-Boland J A, Kuhn M, Berche P, Chakraborty T.
Listeria pathogenesis and molecular virulence determinants.
Clinical Microbiology Reviews.
2001;
14
584-640
- 25
Vela A I, Fernandez-Garayzabal J F, Vazquez J A. et al .
Molecular Typing by Pulsed-Field Gel Electrophoresis of Spanish Animal and Human Listeria
monocytogenes Isolates.
Applied and Environmental Microbiology.
2001;
67
5840-5843
Prof. Dr. med. Herbert Hof
Konsiliarlabor für Listerien, Institut für medizinische Mikrobiologie und Hygiene,
Universitätsklinikum Mannheim, Universität Heidelberg
Theodor Kutzer Ufer
68167 Mannheim
eMail: herbert.hof@imh.ma.uni-heidelberg.de