Pharmacopsychiatry 1995; 28(1): 14-19
DOI: 10.1055/s-2007-979582
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Fluoxetine in Patients with Major Depressive Disorder - A Responder Analysis

Fluoxetin bei Patienten mit Major Depressive Disorder - eine Responder-analyseE. Klieser, E. Lehmann, K. Heinrich
  • Rheinische Landes- und Hochschulklinik Düsseldorf, Psychiatric Hospital of the Heinrich Heine University, Dusseldorf, Germany
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Publication Date:
23 April 2007 (online)

Summary

Fluoxetine is a selective serotonin re-uptake inhibitor and thus being a specific antidepressant has its specific responder. In order to attempt a differential description of fluoxetine responders we collected data of 219 patients with major depressive disorder (MDD; DSM-III R) in an open multicenter (phase IV) study, which were further subclassi-fied. According to the treatment plan, these patients were to be treated with 20 mg fluoxetine daily for a period of five weeks. CGI, HAMD, SDS, undesired side effects, laboratory and physiological variables were recorded at weekly intervals. Predictors for response were searched for by means of discriminatory analysis. The stability of the relations found was verified in two randomized halves of the data. It was found that those patients are probably good responders who at baseline have a high Covi anxiety score, but who according to Raskin score, self-assessment of depression (SDS), and CGI are not particulary severely depressed and show a relatively favorable therapeutic response in the first week of treatment.

Fluoxetin als selektiver Serotonin-Wiederaufnahmehemmer ist von seinem Wirkungsprinzip her ein spezifisches Antidepressivum mit spezifischen Respondern. Um zu einer differenzierten Beschreibung von Fluoxetin-Respondern zu gelangen, erhoben wir Daten von 219 Patienten mit MDD im Sinne des DSM-III R, die noch weiter subklassifiziert wurden, in einer offenen multizentrischen Studie. Die Patienten erhielten gemäß Behandlungsplan 20 mg Fluoxetin täglich über einen Zeitraum von fünf Wochen. In wöchentlichen Abständen wurden CGI, HAMD, SDS, unerwünschte Nebenwirkungen, Labor- und physiologische Variablen aufgezeichnet. Prädiktoren des Behandlungserfolges wurden mittels Diskriminanzanalyse untersucht. Die Stabilität der gefundenen Abhängigkeiten wurde in zwei zufallszugeteilten Hälften der Datensätze gesichert. Im Ergebnis sind diejenigen Patienten wahrscheinlich die guten Responder, die in der Ausgangslage gemäß Hamilton-Skala depressiv gehemmt sind und einen relativ hohen Covi-Ausgangswert haben, aber gemäß Raskin-Wert, Selbstbeurteilung und CGI nicht so schwer depressiv krank sind und in der ersten Behandlungswoche relativ günstig therapeutisch ansprechen.