Abstract
Dialysis in newborns and infants is a very challenging field in pediatric nephrology
and still associated with high mortality. This article is designed for pediatricans
who advise parents of newborns with renal failure. It aims to provide information
about the difficulties during the period of dialysis and outcome after successful
transplantation. We report upon five patients who proceeded to end-stage renal failure
within the first year of life. All patients received peritoneal dialysis; however,
two had to be switched to hemodialysis for several months. Four patients received
percutaneous endoscopic gastric tubes (PEG) to enable high caloric diet. At the age
of 1.5 to 5 years all children were successfully transplanted achieving good renal
function. With regard to severe complications, hospitalisation time and somatic development
all patients showed a substantial improvement after renal transplantation. Growth
velocity increased to above SDS +2 after transplantation and all children reached
the milestones of development in due time. In conclusion, after renal replacement
therapy is initialised in infants with end-stage renal failure, sufficient nutrition
to improve weight gain and to achieve the earliest possible transplantation is mandatory.
Early transplantation results in a catch-up of developmental delay in short time.
Zusammenfassung
Die Dialysebehandlung von Neugeborenen und Säuglingen ist nach wie vor mit einer hohen
Mortalität assoziiert. Der vorliegende Artikel richtet sich an Pädiater, die Eltern
von Neonaten mit Niereninsuffizienz beraten. Wir berichten von 5 Patienten die bereits
im ersten Lebensjahr eine terminale Niereninsuffizienz entwickelten. Alle Patienten
erhielten zunächst Peritonealdialyse, 2 Patienten mussten zeitweise hämodialysiert
werden. Bei 4 Patienten war eine perkutane endoskopische Gastrostomie (PEG) notwendig,
um hochkalorische Diät zu ermöglichen. Zwischen 1,5 und 5 Jahren wurden alle Patienten
erfolgreich nierentransplantiert. Alle Patienten hatten nach der Transplantation weniger
Komplikationen und stationäre Aufnahmen und zeigten eine deutlich gesteigerte Wachstumsgeschwindigkeit.
Zusammenfassend bedarf eine erfolgreiche Nierenersatztherapie im Säuglingsalter einer
adäquaten Kalorienzufuhr und einer frühzeitigen Nierentransplantation. Dann kann ein
zufriedenstellendes Aufholwachs-tum erzielt werden.
Key words
Renal transplantation - dialysis - infants - failure to thrive
Schlüsselwörter
Nierentransplantation - Dialyse - Säuglinge - Gedeihstörung
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Correspondence
Prof. Dr. J. Dötsch
Kinder- und Jugendklinik
Universitätsklinikum Erlangen
Loschgestraße 15
91054 Erlangen
Germany
Phone: +49/913/18 53 31 17
Fax: +49/913/18 53 60 97
Email: Joerg.Doetsch@kinder.imed.uni-erlangen.de