Klin Padiatr 2007; 219(5): 288-291
DOI: 10.1055/s-2007-972568
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Encouraging Survival of Infants With Terminal Renal Failure Combining Dialysis and Succeeding Early Transplantation

Ermutigende Ergebnisse bei Kleinkindern mit terminaler Niereninsuffizienz durch Kombination von Dialyse und früher NierentransplantationK. Sauerstein 1 , B. Zimmermann 1 , K. Benz 1 , K. Dittrich 1 , W. Rascher 1 , J. Dötsch 1
  • 1Department of Pediatrics, University of Erlangen-Nürnberg
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Publikationsverlauf

Publikationsdatum:
30. August 2007 (online)

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Abstract

Dialysis in newborns and infants is a very challenging field in pediatric nephrology and still associated with high mortality. This article is designed for pediatricans who advise parents of newborns with renal failure. It aims to provide information about the difficulties during the period of dialysis and outcome after successful transplantation. We report upon five patients who proceeded to end-stage renal failure within the first year of life. All patients received peritoneal dialysis; however, two had to be switched to hemodialysis for several months. Four patients received percutaneous endoscopic gastric tubes (PEG) to enable high caloric diet. At the age of 1.5 to 5 years all children were successfully transplanted achieving good renal function. With regard to severe complications, hospitalisation time and somatic development all patients showed a substantial improvement after renal transplantation. Growth velocity increased to above SDS +2 after transplantation and all children reached the milestones of development in due time. In conclusion, after renal replacement therapy is initialised in infants with end-stage renal failure, sufficient nutrition to improve weight gain and to achieve the earliest possible transplantation is mandatory. Early transplantation results in a catch-up of developmental delay in short time.

Zusammenfassung

Die Dialysebehandlung von Neugeborenen und Säuglingen ist nach wie vor mit einer hohen Mortalität assoziiert. Der vorliegende Artikel richtet sich an Pädiater, die Eltern von Neonaten mit Niereninsuffizienz beraten. Wir berichten von 5 Patienten die bereits im ersten Lebensjahr eine terminale Niereninsuffizienz entwickelten. Alle Patienten erhielten zunächst Peritonealdialyse, 2 Patienten mussten zeitweise hämodialysiert werden. Bei 4 Patienten war eine perkutane endoskopische Gastrostomie (PEG) notwendig, um hochkalorische Diät zu ermöglichen. Zwischen 1,5 und 5 Jahren wurden alle Patienten erfolgreich nierentransplantiert. Alle Patienten hatten nach der Transplantation weniger Komplikationen und stationäre Aufnahmen und zeigten eine deutlich gesteigerte Wachstumsgeschwindigkeit. Zusammenfassend bedarf eine erfolgreiche Nierenersatztherapie im Säuglingsalter einer adäquaten Kalorienzufuhr und einer frühzeitigen Nierentransplantation. Dann kann ein zufriedenstellendes Aufholwachs-tum erzielt werden.

References

Correspondence

Prof. Dr. J. Dötsch

Kinder- und Jugendklinik

Universitätsklinikum Erlangen

Loschgestraße 15

91054 Erlangen

Germany

Telefon: +49/913/18 53 31 17

Fax: +49/913/18 53 60 97

eMail: Joerg.Doetsch@kinder.imed.uni-erlangen.de