Abstract
"Lack of space" in utero is considered to be a major factor in the aetiology of the
congenital dislocation of the hip. This study tries to answer the question whether
hypertrophy of a newborn has to be regarded as a risk factor on the basis of the principle
mentioned above. The results of postnatal clinical and sonographical examination performed
on 98 large-forgestational-age (LGA-) newborn were compared to those performed on
310 newborn children during a non selective screening program. Among the LGA-newborn
pathological hip joints were found more often; mainly female LGA-newborn infants were
affected. It seemed that the birth weight did not correlate to the extent of the retardation
of the hip joint development. It was again confirmed that the restriction to only
clinical diagnostic procedures in the neonatal period is not effective in the early
diagnosis of the malformation. Hypertrophy of a newborn has to be considered as a
risk factor behind the development of congenital dislocation of the hip. It is recommended
to examine all LGA-newborn infants post partum by clinical and most importantly also
by sonographical means to recognize a retardation of hip joint development.
Zusammenfassung
,,Intrauterine Raumnot" gilt als ein wesentlicher kausaler Faktor in der Ätiopathogenese
der sogenannten angeborenen Hüftgelenksdysplasie. Die vorliegende Untersuchung soll
einen Beitrag leisten zur Klärung der Frage, ob die Hypertrophie eines Neugeborenen
als Risikofaktor im Sinne des o.g. Prinzips anzusehen ist. Die Ergebnisse klinischer
und sonographischer Hüftgelenks-Untersuchungen an 98 LGA-Neugeborenen wurden mit denen
eines unselektierten Screenings von 310 Neugeborenen verglichen. Unter den LGA-Neugeborenen
fanden sich deutlich häufiger behandlungswürdige und sicher pathologische Hüfttypen,
dabei waren vor allem weibliche LGA-Neugeborene von Hüftreifungsstörungen betroffen.
Das absolute Geburtsgewicht schien nicht mit dem Ausmaß der Hüftreifungsstörung zu
korrelieren. Die Unzulänglichkeit ausschließlich klinischer Diagnostik zur Früherkennung
dieser Erkrankung in der Neonatalzeit wurde erneut bestätigt. Die Hypertrophie eines
Neugeborenen muß als Risikofaktor für die Entwicklung einer Hüftgelenksdysplasie eingestuft
werden; LGA-Neugeborene sollten postpartal klinisch und vor allem auch sonographisch
auf das Vorliegen einer behandlungsbedürftigen Hüftreifungsstörung untersucht werden.