Abstract
Idioventricular or accelerated ventricular rhythm has been reported frequently in
adults - usually in association with acute myocardial infarctation, sometimes in other
heart diseases, but also in healthy individuals. Until today the origin of this rhythm
disturbance is unknown, its nature benigne and doesn't influence the prognosis adversely.
The ectopic idioventricular rhythm was present intermittently, competed with the similar
frequence of sinus rhythm and subdue by increasing the basic sinus rate was subdue.
Such patients needs no therapy! The onset of idioventricular rhythm was observed in
infancy and childhood too, but only a few reports exists. One case of idioventricular
rhythm occuring in a 9-year-old girl is presented. In our opinion, cardiologic basic
diagnostic methods (including echocardiography), Holter monotoring and possibly ergometry
are sufficient to characterize this benign rhythm anomaly and to avoid unnecessary
and perhaps dangerous treatment with antiarrhythmic drugs.
Zusammenfassung
Der idioventrikuläre oder akzelerierte ventrikuläre Rhythmus tritt gewöhnlich bei
Infarktpatienten auf, wird aber auch bei Erwachsenen mit und ohne anderen kardialen
Erkrankungen beobachtet. Die Dignität dieser Rhythmusstörung ist gut; eine Therapie
nicht erforderlich. Beschreibungen im Kindesalter liegen bislang nur in 22 Fällen
vor. Wir ergänzen die Serie der Kasuistiken um eine weitere Beobachtung bei einem
9jährigen Mädchen und halten eine kardiologische Basisdiagnostik (einschließlich Echokardiographie)
eine Langzeit-EKG-Ableitung und ggfs. eine Ergometrie für ausreichend zur Abgrenzung
dieser benignen Rhythmusstörung.