Zusammenfassung
Ziel dieser Studie war es, das neue ICS-Quantifizierungsprotokoll für den weiblichen
Genitalprolaps auf seine Reproduzierbarkeit sowie Akzeptanz in bezug auf Untersuchungszeit
und gewählter -methodik zu überprüfen. Gleichzeitig wurde die Anwendbarkeit einer
von uns etablierten graphischen Umsetzung der Meßpunkte untersucht. Die Untersuchungen
wurden getrennt in Form von Doppelbestimmungen in halbsitzender Position in einem
Senior- versus Junior-Setting durchgeführt. Die statistische Auswertung erfolgte nach
Bland und Altman sowie der Bestimmung des Kappa-Wertes. Das obere Zeitlimit der Untersuchung
lag bei 5 Minuten. Die Akzeptanz der Untersuchung war vergleichbar mit der einer vaginalen
Tastuntersuchung. Inter-rater reliability: Das Kollektiv setzte sich aus 46 Patientinnen
(mittleres Alter 69 Jahre ± 12, Parität 3 ± 2, Gewicht 67 kg ± 10) zusammen. Das verwendete
internationale 9-Referenzpunkte-spezifische Quantifizierungs- und Stagingsystem zeigte
eine gute Übereinstimmung. Abweichungen betrugen nie mehr als ein Stadium, und in
83% der Fälle waren die Stadien identisch. Die Ergebnisse der Studie zeigen, daß das
neue Klassifizierungssystem gut reproduzierbar und unabhängig von der Erfahrung des
Untersuchers ist, bei gleichzeitiger guter Patientenakzeptanz. Die graphische Darstellung
ist einfach durchzuführen und trägt wesentlich zum visuellen Verständnis der Meßpunkte
bei.
Abstract
Clinical Applicability: To date no binding staging system exists for the quantification
of genital prolapse, allowing a clear differentiation between the individual compartments
with descension potential (anterior, posterior vaginal wall, vaginal vault and uterus).
It is therefore difficult to assess the efficacy of the different surgical techniques
applied for the correction of vaginal or uterine prolapse. The aim of this study was
to determine, in a senior versus junior setting, the inter-Observer reliability and
acceptability by patients of the new classification system of genital prolapse as
proposed by the International Continence Society Cornittee for Standardisation of
Terminology at their Annual Conference in Prague in 1994: Applicability of a graphical
grid for Visual understanding of measure points. Women with varying degrees of genital
prolapse were examined by two investigators in a half sitting position with prolapse
to maximum extent. The examiners were blinded to the findings of their counterpart.
The reproducibility of the nine site-specific measurements and the stages were analysed
according to Bland and Altman and Kappa statistics. No single examination exceeded
5 minutes. In terms of discomfort it was comparable to a regular vaginal examination.
Inter-rater reliability: The study population compnsed 46 patients, mean age 69 ±
12, parity 3 ± 2, weight 67 kg ± 10. The proposed international site-specific prolapse
quantification and staging system yields a good inter-observer reliability (kappa:
0.67). In no patient did the stage vary by more than one, and in 83% of patients stages
were identical. The study data show that the new classification system is highly reproducible.
It is independent of examiner experience and is acceptable to the patient. The graphical
grid is easily applicable and allows immediate visual understanding of measured points.