Aktuelle Neurologie 1983; 10(4): 132-135
DOI: 10.1055/s-2007-1020885
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Nystagmus- Differentialdiagnostik in der Neuroophthalmologie

Differential Diagnosis of Nystagmus in Neuro-OphthalmologyF. Koerner
  • Univ.-Augenklinik Bern
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Publication History

Publication Date:
30 January 2008 (online)

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Zusammenfassung

Die Differentialdiagnose eines pathologischen Nystagmus stützt sich auf eine Analyse subjektiver Symptome, die Charakteristik des Nystagmus und Begleitzeichen erkrankter Nachbarschaftsstrukturen. Diagnostisch verwertbare Symptome bei Nystagmus sind Schwindel, Oszillopsie, Hörstörungen, Diplopie, Visusminderung, Gesichtsfeldausfälle, Störungen der Motorik und Sensorik. Nystagmen verschiedener Ursache unterscheiden sich oft in ihrer Schlagform, Schlagrichtung, Intensität, Blickrichtungs- und Fixationsabhängigkeit. Klinisch ist ein pathologischer Spontan- oder experimenteller Nystagmus (nach optokinetischer oder vestibulärer Stimulation) von einem physiologischen Nystagmus zu differenzieren. Die topographische Diagnose wird erleichtert durch die Auswertung von Begleitzeichen wie visuell-sensorische Störungen (z.B. Zentralskotom, Visusverlust, homonyme Hemianopie), Strabismus, Augenmuskelparesen und spezifische neurologische Hirnstamm- und Kleinhirnzeichen.

Summary

The differential diagnosis of a pathologic nystagmus is based on the analysis of subjective symptoms, characteristic features of the nystagmus and accompanying signs of affected neighbouring structures. Signs and symptoms of diagnostic value in nystagmus are vertigo, oscillopsia, distrubances of hearing, diplopia, reduced visual acuity, scotomas and hemianopia, and disorders of motor and sensory control. Nystagmus of various causes is often differentiated by the type and direction of beat, intensity and dependence on the direction of gaze and fixation. It is possible to differentiate clinically between a pathologically spontaneous or provoked nystagmus (following optokinetic or vestibular stimulation) and physiological nystagmus. Topographical diagnosis is facilitated by the assessment of accompanying signs such as visual sensory disturbances (e.g. central scotoma, drop of visual acuity, homonymons hemianopia), strabismus, pareses of ocular muscles, and specific clinical signs due to neurological brain stem and cerebellar diseases.