Thorac Cardiovasc Surg 1987; 35(6): 348-351
DOI: 10.1055/s-2007-1020261
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Intraoperative Use of High-frequency Echocardiography for Imaging the Coronary Arteries

Intraoperativer Einsatz der Hochfrequenz-Echokardiographie zur Darstellung der KoronararterienH. Isringhaus
  • Department of Thoracic and Cardiovascular Surgery, University of the Saarland, Homburg/Saar, FRG
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Publikationsverlauf

1987

Publikationsdatum:
19. März 2008 (online)

Summary

Until today, a routinely applicable method is not available for intraoperative imaging of the coronary vessels. Our experience with the first 23 patients is discussed to show whether highfrequency echocardiography (HFE) is able to dose this gap and to image the coronary arteries intraoperatively in a manner which can be evaluated.

After thoracotomy and connecting the heart-lung machine as well as insertion of a transatrial left ventricular vent, ultrasonography was carried out with a 12 MHz linear Scanner with a water prerun in the LAD in all cases, and also in the RCA and circumflex branch in 12 cases using sterile ultrasound gel on the fibrillating heart.

The results proved that the method is able to image the coronary arteries with good resolution in the transverse section and in the longitudinal course. HFE can be used in particular to locate the intramyocardial course of coronary vessels and in reoperations, for localization of stenoses and occlusions, for determination of optimal sites for anastomoses, for measuring of vessel diameter and degree of Stenosis, and for imaging of anastomoses.

It will be possible in the future to image and to check intraoperative dilatation and laser angioplasty with HFE.

Zusammenfassung

Bis heute gibt es keine routinemäßig einsetzbare Methode zur intraoperativen Darstellung der Herzkranzgefäße. Ob die Hochfrequenzechokardiographie (HFE) in der Lage ist, diese Lücke zu schließen und intraoperativ die Koronararterien in bewertbarer Weise abzubilden, sollen unsere Untersuchungen an den ersten 23 Patienten zeigen.

Nach Thorakotomie und Anschließen der Herz-Lungen- Maschine sowie Einlegen eines transatrialen linksventrikulären Ventes wurden mit einem 12-MHz-Linearscanner mit Wasservorlaufstrecke in allen Fällen der R. interventricularis anterior, in 12 Fällen auch RCA und R. circumflexus unter Verwendung von sterilem Ultraschallgel am flimmernden Herzen geschallt.

Die Ergebnisse zeigen, daß die Methode in der Lage ist, die Koronararterien im Querschnitt und im Längsverlauf mit guter Auflösung darzustellen. Insbesondere ist die HFE verwendbar zum Auffinden von Koronargefäßen bei intramyokardialem Verlauf und bei Reoperationen, zur Lokalisation von Stenosen und Verschlüssen, zur Bestimmung der optimalen Anastomosierungsstelle, zum Ausmessen von Gefäßdurchmesser und Stenosegrad und zur Darstellung von Anastomosen.

In Zukunft wird es möglich sein, intraoperative Dilatation und Laser-Angioplastie mit der HFE darzustellen und zu kontrollieren.

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