Summary
Since March 1991, 66 patients with spontaneous pneumothorax were treated thoracoscopically
employing the principles of minimally invasive surgery. Of these cases, 14 involved
a first occurrence, 18 had a pneumothorax longer than 7 days, and 34 were recurrences;
causative lung disease was determined in 25 patients. The blebs and bullae were ligated
with chromic catgut Roeder loop or resected with the Endo-GIA Stapler. If pathological
changes to the lung consistent with Vanderschueren's stage IV were found (n = 36),
the treatment was extended to include a parietal pleurectomy. No complications requiring
therapy were encountered, the average postoperative hospital stay was 3.2 days. During
an average observation pcriod of 10 months (1-27) the recurrence rate was 4.5%. Thoracoscopic
thorapy proved to be a simple and safe method for all forms of spontaneous pneumothorax.
Zusammenfassung
Seit März 1991 haben wir 66 Patienten mit einem Spontanpneumothorax nach den Prinzipien
der minimal invasiven Chirurgie thorakoskopisch versorgt. 14mal lag ein Erstereignis,
18mal ein persistierender Pneumothorax über mindestens 7 Tage und 34mal ein Rezidivgeschehen
vor. Bei 25 Patienten konnte ein ursächliches Lungenleiden diagnostiziert werden.
Die verantwortlichen Lungenlecks sowie vorhandene Bullae wurden mittels Röderschlinge
ligiert oder mit einem Endo-Klammergerät abgetragen. Wenn die Lungenalterationen einem
Stadium IV nach Vanderschueren entsprachen, wurde die Leckversorgung mit einer thorakoskopischen
parietalen Pleurektomie kombiniert. Intra- und postoperative Komplikationen waren
keine zu verzeichnen. Die durchschnittliche postoperative Verweildauer im Spital betrug
3,2 Tage. Innerhalb der mittleren Verlaufsbeobachtung von 10 Monaten (1-27 Monate)
rezidivierten 3 Patienten (4,5 %). Die thorakoskopische Versorgung aller Formen des
Spontanpneumothorax ist technisch einfach und komplikationsarm, die postoperative
Spitalbehandlung kurz. Zur definitiven Beurteilung der minimal invasiven Behandlungsmethode
stehen die Langzeitergebnisse nochaus.
Key words
Spontaneous pneumothorax - Pneumothorax classification - Indications for thoracoscopy
- Thoracoscopic surgical techniques