Summary
The role of intraoperative two-dimensional echocardiography is discussed in 15 consecutive
patients with thoracic aorta pathology undergoing cardiac surgery. A 5 MHz mechanical
scanner was used before and immediately after cardiopulmonary bypass. In 5 patients
intraoperative two-dimensional studies revealed crucial morphologic information which,
consequently, had a marked influence on their planned surgical procedure. In 3 patients
the findings provided additional information whereas in the remaining patients the
intraoperative echocardiographic findings confirmed the preoperative diagnosis. Following
surgery the adequacy of cardiac repair was assessed and, in one patient, epicardial
echocardiography indicated the necessity for reoperation. The application of intraoperative
two-dimensional echocardiography leads to a better understanding of the pathology
involved and facilitates a more appropriate decision concerning the surgical procedure.
Zusammenfassung
Die Rolle der intraoperativen 2dimensionalen Echokardiographie wurde an 15 aufeinanderfolgend
operierten Patienten - 8 Männer und 7 Frauen im Alter von 10-74 Jahren - mit pathologischer
thorakaler Aorta diskutiert. Ein 5-MHz-Scanner wurde vor und unmittelbar nach extrakorporalem
Bypass eingesetzt. Die intraoperativen 2dimensionalen Untersuchungen an 5 Patienten
ergaben eine wichtige morphologische Information, die das chirurgische Vorgehen erheblich
beeinfluBten. Bei 2 Patienten konnten zusätzliche Informationen durch die Echokardiographie
gewonnen werden. Bei den übrigen Patienten wurde die präoperative Diagnose durch die
intraoperative Echokardiographie bestätigt. Eine postoperative echokardiographische
Kontrolle des chirurgischen Vorgehens fand statt. Bei einem Patienten zeigte die epikardiale
Echokardiographie die Notwendigkeit einer Re-Operation. Die Anwendung der intraoperativen
2dimensionalen Echokardiographie führt zu einem besseren Verständnis der Pathologie
und stellt eine Entscheidungshilfe für das chirurgische Vorgehen dar.
Key words
Aortic dissection - Aortic aneurysm - Intraoperative echocardiography - Replacement
of ascending aorta - Reoperation