Summary
Duane's retraction syndrome is characterised by unilateral or bilateral ocular motility
disorders, globe retraction, and narrowing of the palpebral fissure on attempted adduction.
It is important to recognize this syndrome as a differential diagnosis to sixth nerve
palsy; it is easily identified by clinical examination of eye motility. Apart from
special cases, there ist no need for costly investigations.
During two years we observed 10 adult patients and 23 children. The motility disorder
was left-sided in 14 cases, right-sided in 7 cases, and bilateral in 12 patients.
About 10% of the patients suffered from headache and /or diplopia. In 26 subjects
compensatory head posture could be observed. A squint operation was performed in 15
patients.
Zusammenfassung
Das Duane-Syndrom ist durch eine ein -oder beidseitige Augenmotilitätsstörung mit
Bulbusretraktion sowie Lidspaltenverengung charakterisiert. Wichtig ist die Differentialdiagnose
zur Abduzensparese. Klinisch ist das Syndrom durch die Untersuchung der Augenmotilität
ausreichend klar erkennbar und bedarf - abgesehen von Sonderfällen - keiner aufwendigen
apparativen Abklärung.
Innerhalb von zwei Jahren beobachteten wir 10 Erwachsene sowie 23 Kinder und Jugendliche.
Die Augenmotilitätsstörung war 14mal linksseitig. 7mal rechtsseitig und 12mal beidseitig
lokalisiert. 10% der Patienten litten unter Zephalgien und/oder Diplopie. 26mal war
eine Kopfzwangshaltung zu beobachten. Wegen einer ausgeprägten Kopfzwangshaltung bestand
in 15 Fällen eine Indikation zu einer Schieloperation.